Waarom thevenin?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Waarom thevenin?

Tussen het maken van allerlei oefeningen op Substitutie superpositie en Thevenin door, viel het me eigenlijk op dat ik maar half snap waarom we uberhaupt moeten werken via een omweg om spanning en stroom door een belasting te berekenen.

Hoe komt het dat we sommige gemengde schakelingen ( zelfs met 1 bron) niet kunnen zien als een opbouw uit serie en parallell geschakelde weerstanden?

En hoe kun je weten wanneer je te maken hebt met een gemengde schakeling dan wel een complexe schakeling waarbij Thevenin, superpositie of substitutie nodig is?

Berichten: 171

Re: Waarom thevenin?

Je gebruikt Thévenin om een complexe schakeling simpeler te maken. Als je het zonder Thévenin af kan moet je het vooral zonder doen. Als ik naar het voorbeeld kijk dat op wikipedia gegeven wordt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Th%C3%A9venin

dan vind ik het netwerk na conversie met Thévenin een stuk makkelijk om mee te werken dan het netwerk zonder Thévenin conversie:

Afbeelding

Voor

Afbeelding

Na

Stel je hebt dit netwerk nodig om uit te rekenen wat het maximale vermogen is dat je uit deze bron kunt halen (Rlast is Rinwendig) dan kan ik dat bij het Thévenin equivalent zo aflezen, namelijk 2 Ohm, bij het eerste plaatje is dat een stuk moeilijker.

Dit is dan nog een simpel voorbeeld met simpele getallen, maar je kan je voorstellen dat de vragen een stuk ingewikkelder worden.

Voor andere schakelingen, zoals het klein signaal model van een transistor, ontkom je niet aan Thévenin.

Reageer