Profielwerkstuk effect pil op de bloedstolling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Profielwerkstuk effect pil op de bloedstolling

Hej!

Ik wil graag mijn profielwerkstuk doen over: Wat is het effect van de pil (anticonceptiepil) op de bloedstolling?

Maar is dit na te bootsen in een experiment? En denken jullie dat dit niet te moeilijk is?

Ik kan bijvoorbeeld ook het effect van verhoogd cholestrol of roken op de bloedstolling doen, maar de pil leek mij persoonlijk interessanter.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes, Femke

Berichten: 1.116

Re: Profielwerkstuk effect pil op de bloedstolling

Maar is dit na te bootsen in een experiment? En denken jullie dat dit niet te moeilijk is?
Nee, maar je kunt mogelijk wel voldoende vrouwen vinden met en zonder de pil? Als je dat lukt kun je gewoon bloedingstijden bepalen. Hiervoor moet je een aantal steriele mesjes kopen, wat alcohol om de snijplaats te ontsmetten en een manchet. Zie ook wikipedia.

De test is op zich vrij veilig zelfstandig uit te voeren. Je zet gewoon met een (zeer scherp, anders voelt men te veel) mesje één of meer sneetjes die bij alle personen even diep moeten zijn (oefenen!) en je kijkt gewoon hoe lang het duurt totdat je ziet dat de wond zich niet meer verder vult (wel ondertussen teveel aan bloed weg blijven vegen). En na afloop uiteraard een pleistertje plakken zodat mensen er niet te veel aan gaan peuren en er geen litteken ontstaat.

Wat ook leuk is, maar waar je waarschijnlijk geen toestemming voor gaat krijgen is gewoon bloed afnemen in EDTA-medium. Dit bindt alle Ca++-ionen, zodat er geen stolling plaatsvindt. Dit bloed plaats je vervolgens in een 37°C-warm water bad. Vervolgens voeg je een overmaat Ca++-ionen toe (voor al het bloed gestandaardiseerd hetzelfde) en meet je de tijd totdat het bloed niet meer zwenkbaar is. Dit is dan letterlijk de stollingstijd.

Het nabootsen van verhoogde bloedingstijd als experiment lijkt me niet zo geschikt. Je moet dan sowieso bloed hebben (in een medium wat voorkomt dat het stolt). Daarna moet je daarbij vocht mengen (al dan niet met anticonceptie) en vervolgens moet je kijken wat het snelst stolt.

Bij het geheel van dit experiment zijn een aantal vragen: Mag jij met bloed werken? Daar heb je normaal gesproken een labaantekening voor nodig. Mag jij of iemand die dat voor je wilt doen bij iemand anders bloed prikken? Je zult toch op de één of andere manier aan voldoende bloed moeten komen.

Ik denk dat je uiteindelijk met de bloedingstijden het minste problemen hebt met `mag het`.

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk effect pil op de bloedstolling

Bedankt voor je antwoord! Ik ben alleen niet van plan om zelf in mensen te gaan snijden, dat lijkt me niet echt slim.

Ik kan in een ziekenhuis mijn proeven uitvoeren en ze willen mij daar gewoon helpen dus ik neem aan dat ik daar ook gewoon bloed dat ze daar hebben mag gebruiken.

Dan kan ik dus bloed nemen van vrouwen met en zonder de pil. Conclusie zal dan zijn dat het bloed van vrouwen met de pil sneller zal stollen, maar daar moet ik dan ook een verklaring bij geven. Maar is er al wel onderzocht hoe het komt dat bij vrouwen die de pil gebruiken het bloed sneller stolt?

Groetjes, Femke

Berichten: 1.116

Re: Profielwerkstuk effect pil op de bloedstolling

Ik kan in een ziekenhuis mijn proeven uitvoeren en ze willen mij daar gewoon helpen dus ik neem aan dat ik daar ook gewoon bloed dat ze daar hebben mag gebruiken.
Dat neem ik aan. Normaal gesproken wordt het bloed wat over blijft van de bloedbank (Sanquin) gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast kennen verschillende ziekenhuizen ook de Mini Donor Dienst zoals ik ken in het UMCU (of een equivalent daarvan), waar personeelsleden voor wetenschappelijk onderzoek doneren.

Ik weet alleen niet de mogelijkheden die je hebt bij deze dienst. Misschien kun je zelfs aangeven dat je zoekt naar bloed van bepaalde soort personeelsleden (dus dat je zelfs op kunt geven: ik wil vergelijken tussen pilgebruikers en niet-pilgebruikers).
Ik kan in een ziekenhuis mijn proeven uitvoeren en ze willen mij daar gewoon helpen dus ik neem aan dat ik daar ook gewoon bloed dat ze daar hebben mag gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat als iemand je gewoon helpt bij dit onderzoek, dat je dan rustig die bloedingstijden-test kunt doen. Dat is gewoon een heel verantwoord onderzoek en op zich ook helemaal niet belastend (vind het persoonlijk minder vervelend dat bloed geven).
Conclusie zal dan zijn dat het bloed van vrouwen met de pil sneller zal stollen, maar daar moet ik dan ook een verklaring bij geven.
Dat is de hoogstwaarschijnlijke conclusie waar je op uit moet gaan komen inderdaad.
Maar is er al wel onderzocht hoe het komt dat bij vrouwen die de pil gebruiken het bloed sneller stolt?
Ja, dat is inderdaad meer dan eens onderzocht. Een werkelijk eenduidig antwoord is hier nog steeds niet op. Er loopt nog een discussie of het werkelijk een effect is of dat de pil gewoon vaker aan vrouwen met tromboserisico wordt voorgeschreven ((ongewenste) zwangerschap kent namelijk een nog grotere kans op tromboserisico) en men is er nog niet echt uit of de rol van `de pil` causaal is. Het is dus ook maar de vraag of jij het uit jouw onderzoek gaat halen. Normaal gesproken moet je daar wel een hele grote populatie voor hebben.

Er zijn wel een aantal onderzoeken die ik op pubmed hierover vind:

- Rosendaal FR, Van Hylckama Vlieg A, Tanis BC, Helmerhorst FM. Estrogens, progestogens and thrombosis (geeft aan dat een aantal factoren in de stollingscascade onder invloed van progesteron en oestrogenen veranderen, maar slechts heel licht).

- Rott H, Kruempel A, Kappert G, Nowak-Göttl U, Halimeh S. Contraception and thrombophilia (trombose bij OAC verhoogt, maar bij zwangerschap nog meer, progestine geeft geen verhoogde risico op trombose)

Maar echt uitleggen hoe het nu komt, is er nog niet bij.

Reageer