Springen naar inhoud

Faseverandering?

• Log in om te kunnen reageren

voenko

voenko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2010 - 11:53

Vraagstuk op school...
Wanneer ik 3Kg water van 50C meng met 2Kg ijs van -20C en er vanuit gaan dat er geen warmte verloren gaat naar de omgeving, wat is dan de eindtoestand en eindtemperatuur?

Soortelijke of specifieke warmte: Cwater=4.19KJ/KgK en Cijs=2.1Kj/KgK en smeltwarmte van water (ijs) Ls=335KJ/Kg

Nu weet ik niet wat de oplossing is maar ik dacht dit...

1. eerst kijken welke toestand het gaat aanemen:

Qwater=m*Cwater*dT= 3Kg*4.19KJ/Kgk*(50-0)=628.5KJ

Qijs=m*Cijs*dT=2Kg*2.1KJ/KgK*(0-(20))=84KJ

Qsmeltwarmte=m*Ls=2Kg*335KJ/Kg=670KJ

2.

Nu dacht ik... het water van 50C gaat er voor zorgen dat het ijs afkoelt tot 0C... maar heeft niet genoeg 'energie' om dat ijs dat nu is afgekoeld van -20C naar 0C allemaal te smelten.

Qwater > Qijs maar Qwater<Qijs+Qsmeltwarmte

Dus ga ik er vanuit dat de eindtemperatuur 0C is ? en zitten we in de fase water en ijs ?

Waar zit ik verkeerd ? of is dit een juiste redenering ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

voenko

voenko

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2010 - 14:19

iemand die mij hier bij kan helpen ?

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2010 - 16:38

Ik begrijp niet waarom niemand reageert, je vraag is juist. Het enige dat ik kan bedenken is, dat dit in feite een huiswerkvraag is, en daarvoor is een ander forum. Je berekeningen zien er goed uit, hoewel bij Qijs een minnetje ontbreekt (0-(-20)). Ook bij Qijs en Qwater moet je eigenlijk aangeven wat een positieve waarde inhoudt (toe- of afvoer). Maar cijfermatig klopt alles. Er is niet voldoende energie aanwezig in het water om alle ijs te laten smelten. Ik neem aan dat je nu de eindtoestand kan berekenen (hoeveel ijs blijft achter).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures