Waarom is deze vergelijking fout?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 16

Waarom is deze vergelijking fout?

Ik heb net een wiskunde proefwerk gehad, en er zat één som in waar ik en mijn tweelingzus iets anders op geantwoord hadden. Volgens onze vader (wiskunde docent) was haar antwoord goed, maar ik zie niet in waarom die van mij fout is:

cos (3x) · sin (2x) = cos (3x)

sin (2x) = 1

2x = ½ ;) + k·2 ](*,)

x = ¼ :) + k· :)

Berichten: 4.246

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

\( \cos(3x) \sin(2x) =\cos(3x) \rightarrow \cos(3x)( \sin(2x)-1) =0 \rightarrow ... \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Of nog: je mag beide factoren maar 'schrappen' (beide leden erdoor delen dus) als die factor niet 0 is. Maar op die manier 'gooi je oplossingen weg', want die factor kan misschien wel 0 worden. Als je dat doet, moet je dus apart ook bijhouden (en dus nagaan) wanneer die factor 0 wordt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

a*b=a*c <=> a=0 en/of b=c

Bewijs: a*b-a*c=0

a(b-c)=0 <=> a=0 en/of b-c=0.

Berichten: 16

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Dus mijn antwoord is hélemaal fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Het is onvolledig. Overigens (nu ik je titel herlees), de vergelijking was niet fout, je oplossingsmethode... ](*,) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Dus mijn antwoord is hélemaal fout?
Daar komt het ongeveer op neer inderdaad.
\(\cos(3x)( \sin(2x)-1) =0\)
Wanneer geldt
\(\cos x = 0\)
, en dus, wanneer geldt
\(\cos (3x)=0\)
?

Wanneer geldt
\(\sin x = 1\)
, en dus, wanneer geldt
\(\sin (2x)=1\)
? Deze heb je opgelost:
\(x = ¼ \pi + k\pi\)
, waar we uiteraard mee eens zijn.

Berichten: 16

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Oke, jammer dan ](*,)

Bedankt, he!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Rand schreef:Oke, jammer dan ](*,)

Bedankt, he!


Het was niet helemaal fout, maar je hebt maar enkele oplossingen gevonden. Begrijp je nu wat je had moeten doen?

Berichten: 16

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Ja, helaas hadden we in de lessen maar één som zoals deze geoefend, en ik was dus straal vergeten hoe het moest. Het was eigenlijk dus gewoon subsituteren voor p, toch? Want dan krijg je p * x = p, dus p * x - p = 0, wat uitkomt op p = 0 of x - 1 = 0, dus x = 1 en p = 0. Dat is dan cos(3x) = 0 en sin (2x) = 1.

Maarja, hopen dat m'n lerares me er misschien enkele punten voor wilt geven ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Ja ongeveer, maar ik zou geen substituties toepassen, dat maakt het alleen maar onoverzichtelijk.

Gewoon splitsen in de 2 gevallen (cos(3x)=0 of sin(2x)=1) en dan die 2 gevallen oplossen.

Berichten: 16

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Ik zie nooit in één opslag dat het zo gesplitst moet zijn, dus dan ga ik substitueren. Maar goed, dit was het laatste wiskunde pw van het jaar, ik ben blij dat ik er klaar mee ben ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Als je dat ontbinden in factoren niet ziet; wat jij deed is ook oké, maar dan moet je wel stellen dat de uitdrukking waar je door deelt, niet 0 is. Als dat ook 0 kan worden, moet je dat apart nagaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 16

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Bedoelt u dat cos(3x) dus ook 0 is? En die oplossing had ik dus ook moeten uitwerken?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom is deze vergelijking fout?

Dat die factor ook 0 kan worden; je moet dus apart nagaan voor welke waarden dat 0 wordt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer