Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Hallo,

Heb morgen tentamen Fysica maar kom niet uit de volgende vraag:

Gegeven is dat de brandpuntsafstand van de les f=2,5 cm is.

Vraag: Als we dan een ver object aan de horizon fotograferen, wat is dan de beeldafstand b die ingesteld moet worden als we aan de scherpstel-ring van een camera draaien?

Ik weet dat: 1/v + 1/b = 1/f

Maar heb dus alleen f. Hoe kan ik dan b berekenen?

Alvast bedankt!!

GR. Marjolein

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Hoever is dat object aan de horizon bij benadering? (Bedenk ook wat voor formule het is: 1/v, maakt het dan uit of we voor v 30000 cm invullen of 300000 als je dit vergelijkt bij 1/b?)

En als we die invullen voor v, wat wordt b dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

V is ver weg, dus kies je eerder voor veel nullen...?

Dus dan zou het zijn:

1/10000 + 1/b = 1/2.5

b zal dan dus ook 2.5 zijn...(iets kleiner dan 2.5)

Klopt dit?

Berichten: 146

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

ja bij verre voorwerpen kan je er van uit gaan dat ze op oneindige afstand liggen en dus horizontaal invallen.

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Ja, de horizon is in feite gewoon relatief oneindig ver weg.

In dat geval wordt het geheel in feite heel simpel:
\(v = \infty, f = 2.5\)
\(\frac{1}{v} + \frac{1}{b} = \frac{1}{f} \longrightarrow b = \frac{1}{\frac{1}{f} - \frac{1}{v}} = \frac{1}{\frac{1}{2.5} - \frac{1}{\infty}} = \frac{1}{\frac{1}{2.5} - 0} = 2.5 \)
of simpel:
\(\frac{1}{v} + \frac{1}{b} = \frac{1}{f} \longrightarrow \frac{1}{\infty} + \frac{1}{b} = \frac{1}{2.5} \longrightarrow 0 + \frac{1}{b} = \frac{1}{2.5} \longrightarrow b = 2.5 = f\)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Oke, ik begrijp het. Dan heb ik nog een paar vraagjes:

Vraag: we willen nu ook een afbeelding kunnen maken van iemand op een afstand v=1.0 m

Hieruit heb ik berekend dat b= 2,5 want f = ook 2,5

De vraag: Over welke afstand moet de lens dus heen en weer gedraaid kunnen worden (door de mens met de hand of door een autofocusinrichting met motortje)?

Is dit dan gelijk aan de voorwerpsafstand (v) dus 1,0 of moet dit met weer een andere formule?

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Formule verandert niet maar denk aan de definities van v en b!

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Vraag: we willen nu ook een afbeelding kunnen maken van iemand op een afstand v=1.0 m
Bedenk wel, f = 2.5 cm, v = 100cm = 1.0m, b = ?. En nee, uit b komt geen 2.5. 100cm is namelijk nog net niet verwaarloosbaar met jouw significantie.

Je moet wel deze formule gebruiken:
\(\frac{1}{v} + \frac{1}{b} = \frac{1}{f}\)
. Maar daarin moet je de goede afstanden invullen, die hierboven vermeld staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Wanneer ik naar zo'n plaatje kijk met een lens en waar beeld en voorwerpsafstand ed. opstaan zou ik denken dat het dan de brandpuntsafstand f is, dus 2,5 cm.

Klopt dit?
JWvdVeer schreef:Bedenk wel, f = 2.5 cm, v = 100cm = 1.0m, b = ?. En nee, uit b komt geen 2.5. 100cm is namelijk nog net niet verwaarloosbaar met jouw significantie.

Je moet wel deze formule gebruiken:
\(\frac{1}{v} + \frac{1}{b} = \frac{1}{f}\)
. Maar daarin moet je de goede afstanden invullen, die hierboven vermeld staan.
Oh sorry, de meter had ik even over het hoofd gezien.

b wordt dan 2,56 cm

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Yep, klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Formule verandert niet maar denk aan de definities van v en b!
Wanneer ik kijk naar een afbeelding met een lengs en b, v, f enz. allemaal erop, dan zou ik zeggen dat de afstand van de lens heen en weer gelijk ik aan f.

Klopt dit?

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Wanneer ik kijk naar een afbeelding met een lengs en b, v, f enz. allemaal erop, dan zou ik zeggen dat de afstand van de lens heen en weer gelijk ik aan f.
Nee, dat lijkt mij niet. Anders zou je ook niet de lensformule hebben met
\(\frac{1}{b} + \frac{1}{v} = \frac{1}{f}\)
.

Overigens vind ik de zin een beetje krom. Wat is `de afstand heen en weer`?

En verzin maar eens de situatie waarbij geldt: v = 2f. En wat als v = f?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

Ik begrijp ook niet helemaal wat ze ermee bedoelen. Hier het hele verhaal ff voor de duidelijkheid misschien:

Als we aan de scherpstel-ring van een camera draaien, doen we eigenlijk niets meer of minder dan het instellen van de afstand van lens tot beeldvlak, dus van de beeldafstand b.

Laten we eens kijken over welke afstand de lens daarvoor heen en weer gedraaid moet kunnen worden.

Gegeven is dat de brandpuntsafstand van de lens f=2,5 cm is.

a) Als we dan een ver opbject aan de horizon fotograferen, wat is dan de beeldafstand b die ingeseld moet worden.

b) We willen nu ook een afbeelding kunnen maken van iemand op een afstand v= 1,0 m. Wat wordt dan de beeldafstand b (in cm)?

c) Over welke afstand moet de lens dus heen en weer gedraaid kunnen worden (door de mesn met de hand of door een autofocusinrichting met een motortje?)

d) Als het beeldvlak een afmeting heeft van 3,0 bij 5,0 cm, wat is dan de grootte van een object op 1,0 meter voor de lens, dat daar dan scherp op kan worden afgebeeld.

Vraag a en b zijn me duidelijk, c en d nog niet.

Berichten: 1.116

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

a.
\(\frac{1}{f} = \frac{1}{v} + \frac{1}{b} \longrightarrow \frac{1}{2.5} = \frac{1}{\infty} + \frac{1}{b} \longrightarrow f = b = 2.5cm\)
b.
\(\frac{1}{f} = \frac{1}{v} + \frac{1}{b} \longrightarrow \frac{1}{2.5} = \frac{1}{100} + \frac{1}{b} \longrightarrow b = \frac{1}{\frac{1}{2.5} - \frac{1}{100}} = 2.56cm\)
c. Gezien bij maximale afstand de lensafstand lens-beeld-afstand 2.5cm moet zijn en bij kennelijk de minimale afstand van 1 meter de lens-beeld-afstand 2.56cm is. Is de afstand waarover gedraaid moet worden het verschil tussen die twee. Dus 0.06cm.

d. Ik neem aan dat je de formule
\(N = \left\vert \frac{b}{v} \right\vert\)
. Lekker invullen en klaar...

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Fysica: afbeeldingsoptica vraag

c begrijp ik.

d nog niet helemaal.

N=b/v

v= 100

b = 3.0 of 5,0?

N = 3/100 = 0.03

N = 5/100 = 0.05

Oh wacht.

1/100 + 1/b = 1/2,5

b = 2,56

N = b/v

N = 0.03

Reageer