Springen naar inhoud

Windturbine

• Log in om te kunnen reageren

plop0-1

plop0-1

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2010 - 22:41

hallo,

Ik vraag me af of temperatuur effect heeft op het rendement van een
windturbine. Zo ja waarom?

alvast bedankt!

Henk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2010 - 23:12

Moeilijke vraag, omdat je met zoveel dingen rekening moet houden bij een windturbine. Sowieso heb je dat wanneer de lucht warmer is, dat dan de dichtheid van de lucht lager is. Lagere dichtheid houdt in dat je bij eenzelfde windsnelheid minder luchtmoleculen tegen je wieken aankrijgt en dus minder energieoverdracht. Dus wat dat betreft levert bij eenzelfde windsnelheid een windturbine meer stroom bij lagere temperatuur. Daarnaast moet je bedenken dat het geheel uit metaal is gemaakt, wat afhankelijk van de temperatuur wat uitzet en wat krimpt. Je kunt wss. wel voorstellen dat een windmolen een bepaalde optimum-temperatuur heeft. Verder heb je dat metalen afhankelijk van de temperatuur allemaal wat beter of minder goed geleiden (meestal bij een lagere temperatuur betere geleiding door Positieve Temp. CoŽfficient).

Kortom, al met al zijn er vele factoren. Mocht temperatuur een significante betekenis hebben voor het rendement, dan ga ik er voor dat een lagere temperatuur een hoger rendement geeft.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2010 - 11:53

De temperatuurinvloed op de afmetingen van de molen lijkt me verwaarloosbaar.
Wat de lucht betreft, ik denk dat de luchtdruk meer invloed heeft dan de temperatuur. De druk bepaalt uiteindelijk de dichtheid van de lucht.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2010 - 12:11

De druk bepaalt uiteindelijk de dichtheid van de lucht.

Hoe bepaalt druk meer de dichtheid dan bijvoorbeeld temperatuur?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2010 - 13:10

Je hebt gelijk. De dichtheid is een samenspel van druk en temperatuur.
En gelet op de extremen die in Nederland optreden is de invloed in orde van grootte ongeveer gelijk.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2010 - 13:47

Een van de grootste problemen bij moderne turbines, is dat ze de warmte die gecreŽerd wordt moeilijk kunnen dissiperen, en tegelijkertijd voor voldoende smering kunnen zorgen. De gedeeltelijke reden dat windmolens bij veel wind geblokkeerd worden, is precies die (te) grote warmte die anders door wrijving zou ontstaan.

Dus mij lijkt, dat hoe beter je de warmte kunt afvoeren uit een windturbine, hoe hoger je het rendement gaat krijgen door de windmolen minder te moeten blokkeren.

Maar welke warmte bedoel je precies in je vraag (in de lucht, in de turbine zelf)? En over welk rendement gaat het? Jaarrendement of ogenblikkelijk rendement?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures