2e wet van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

2e wet van newton

Hallo ik heb een vraagje over de 2e wet van newton,

Je hebt de formule Fnetto/massa = a

Maar als je alleen de massa hebt en de versnelling doe je: massa x versnelling = Fnetto

Stel stel dat een auto van 200kg versneld met 10 m/s² dan is Fnetto = 2000 N

Nu heeft de auto een weerstand van totaal 100N kan je dan gewoon 2000N-100N is nieuwe Fnetto?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

krachtensituaties ALTIJD schetsen. Je hebt een motorkracht en een weerstand, en de resultante daarvan is kennelijk 2000 N in de richting van de motorkracht.

Eerst schetsen, dan rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: 2e wet van newton

maar de Fnetto kan je ook uitrekenen met alleen de gegevens M en A. maar moet je daarvan nog de tegengestelde weerstand vanaf halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: 2e wet van newton

Ik begrijp niet goed wat je juist vraagt, maar uit wat ik lees leid ik af dat je de wet gewoon niet helemaal begrijpt.

De 2de wet van Newton zegt:
\(\overrightarrow{F_{totaal}} = m\cdot \overrightarrow{a} =\overrightarrow{F_1} + \overrightarrow{F_2} + ...\)
Als je een auto van 200 kg een versnelling van 10 m/s² geeft, dan heb je als je enkel de kracht van de motor en de weerstand beschouwt:

Ftotaal = 200*10 N = 2000 N = Fmotor - Fweerstand

(Je weerstand is een tegenwerkende kracht zijn en zal dus tegengesteld zijn aan de voorstuwende kracht.)

De 2de wet geeft je dus enkel de totale kracht die op het lichaam werkt, maar vertelt niks over alle afzonderlijke krachten. Als je echter weet dat de weerstand 1000 N bedraagt, kan je hieruit afleiden dat de motor 3000 N zal moeten leveren om die versnelling te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: 2e wet van newton

Nu heeft de auto een weerstand van totaal 100N kan je dan gewoon 2000N-100N is nieuwe Fnetto?
NEE!

als de auto een weerstand heeft van 100N wil dat zeggen dat de motor van de auto een kracht van 2100N heeft

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

maar de Fnetto kan je ook uitrekenen met alleen de gegevens M en A. maar moet je daarvan nog de tegengestelde weerstand vanaf halen?
HolyCow schreef:NEE!

als de auto een weerstand heeft van 100N wil dat zeggen dat de motor van de auto een kracht van 2100N heeft
en dat zie je als je het schetst:
kuinten.png
kuinten.png (6.7 KiB) 339 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: 2e wet van newton

Stel: ik trek een sprint en versnel met 8 m/s² en weeg totaal 50kg dat is dus 8x50 = Netto 400

Verder heb ik de volgende gegevens luchtweerstand is 10N en vrijvingskracht is 40N ze werken allebij de andere kant op dus 50N tegengesteld. Mijn spieren leveren dan een kracht van 450N want 450-50= 400N netto

Klopt mijn redenering zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

Op één ding na, ik kan me op een hardloper geen andere weerstand voorstellen dan luchtweerstand. Maar het sommetje klopt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: 2e wet van newton

vrijvingsweerstand van schoen met grond?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

wrijvingsweerstand van schoen met grond?
die remt de hardloper echt niet af, want die schoen wrijft niet langs de grond of rolt niet over de grond. Maar nu je het zegt, in bijvoorbeeld los zand treedt er wel een energieverlies op dat je als een soort "weerstand" zou kunnen beschouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: 2e wet van newton

die remt de hardloper echt niet af, want die schoen wrijft niet langs de grond of rolt niet over de grond.
Het is wat anders of de hardloper echt niet afgeremd wordt of dat dit niet significant is. Over het algemeen hoor ik de schoenen van een hardloper neerkomen. Er is dus op de één of andere manier energie-omzetting, waarschijnlijk kinetische energie die omgezet wordt in trillingen voor het geluid. Er zijn dus op de één of andere manier krachten op de schoen in het spel. Maar de significantie kun je je afvragen bij een normale harde ondergrond.
Klopt mijn redenering zo?
Inderdaad klopt de manier van redeneren. En welke voorbeeld je er bij haalt, is op dit moment even niet relevant.

Berichten: 13

Re: 2e wet van newton

Dan heb ik nog een vraagje over de valsnelheid:

Als je een ijzere bal en een plastice bal allebij vanaf 100m zal laten vallen. Je hebt de formule Fz =m g

De versnelling is dus bij beide voorwepen hetzelfde na 9,81 m/s². het ene voorwerp heeft een massa van 10kg en de ander van 1kg

10kg x 9,8 = 98N

1kg x 9,8 =9.8N

Ze hebben allebij 100N weerstand want ze hebben dezelfde vorm.

Wat kan je nu zeggen over de snelheid van deze 2 voorwerpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

Wat kan je nu zeggen over de snelheid van deze 2 voorwerpen?
Nogmaals: TEKENEN.

Bal, zwaartekrachtvector, weerstandskrachtvector, conclusie omtrent de resultantekrachtvector.
Ze hebben allebij 100N weerstand want ze hebben dezelfde vorm.
Hou in de gaten dat dat alleen opgaat als ze ook dezelfde snelheid hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: 2e wet van newton

Ja maar ik snap de begrippen en de formules niet daaropm ben ik hier op dit forum!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2e wet van newton

Ja maar ik snap de begrippen en de formules niet daaropm ben ik hier op dit forum!
En daarom moet je voor je bal nu eerst eens een tekeningetje maken zoals ik dat deed voor de auto hier ergens boven.
  • Maak er eens eentje als je snelheid nog 0 is, en de luchtweerstand óók 0 dus. Resultantekracht? en dus versnelling? (geen getallen, hou het kwalitatief, groot, klein en zo)
  • nog eentje, snelheid groter en dus ook luchtweerstand groter.Resultantekracht? en dus versnelling?
  • nog eentje, snelheid nóg groter en dus ook luchtweerstand nóg groter. Resultantekracht? en dus versnelling?
  • nog eentje, luchtweerstand is even groot als zwaartekracht geworden. Resultantekracht? en dus versnelling?
en plaats dat tekeningetje hier dan eens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer