Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Nintendo 3DS: hoe werkt het?


Nintendo’s nieuwste handheld, de Nintendo 3DS, creëert 3D-beelden zonder dat daarvoor een speciaal 3D-brilletje nodig is. Hoe werkt dat precies? Eigenlijk is het heel simpel: blokkades zorgen ervoor dat uw ogen twee verschillende beelden te zien krijgen.


Tussen het LCD-scherm en het backlight bevinden zich vloeibare kristallen. Deze kristallen kun aangezet en uitgezet worden. Als ze uit staan, dan zijn alle pixels op het LCD-scherm te zien. Er is dan geen 2D-effect zichtbaar. Als de kristallen aan staan, dan vormen ze blokkades. Het linkeroog ziet andere beelden dan het rechteroog. Het gevolg is dat er een 3D-effect ontstaat.


...


Lees verder: http://www.scientias.nl/nintendo-3ds-hoe-werkt-het/11402


Bron: Scientias

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Best een simpele techniek eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Best een simpele techniek eigenlijk.
Wow dit voegt echt wat toe! ](*,)


Maar ik vind het wel ingenieus idee, simpel maar doeltreffend en als het werkt denk ik dat het ook wel een succes gaat worden!

Denk alleen dat het niet echt prettig is voor je ogen om de heletijd te wisselen en dat je snel vermoeide ogen krijgt.

Groeten Bram
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Wow dit voegt echt wat toe! ;)


Appreciatie uiten ten opzichte van technologie heeft dan ook niet als doel om informerend te zijn ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Appreciatie uiten ten opzichte van technologie heeft dan ook niet als doel om informerend te zijn ](*,)
Ow, ja op die manier ;)

Maar een reactie als:
Best een simpele techniek eigenlijk.
vind ik nou niet iets toevoegen aan de waarde van dit topic, jij wel?
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Denk alleen dat het niet echt prettig is voor je ogen om de heletijd te wisselen en dat je snel vermoeide ogen krijgt.
Ik snap niet goed wat je bedoelt: "wisselen" tussen wat? Bedoel je dat het vermoeiend zou zijn voor je ogen dat ze beide een ander beeld te zien krijgen? Want dan heb je het denk ik iets verkeerd begrepen... Je beide ogen vangen altijd een licht verschillend beeld op van 3D-objecten in de echte wereld. De 2D beelden op het netvlies van je twee ogen worden door je hersenen dan weer omgezet naar een één 3D-beeld, (onder andere) op basis van de verschillen tussen de twee. En alle 3D-technieken, zij het met een brilletje, zij het door een blokkade met vloeibare kristallen in het scherm, doen dit gewoon na.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

Ik snap niet goed wat je bedoelt: "wisselen" tussen wat? Bedoel je dat het vermoeiend zou zijn voor je ogen dat ze beide een ander beeld te zien krijgen? Want dan heb je het denk ik iets verkeerd begrepen... Je beide ogen vangen altijd een licht verschillend beeld op van 3D-objecten in de echte wereld. De 2D beelden op het netvlies van je twee ogen worden door je hersenen dan weer omgezet naar een één 3D-beeld, (onder andere) op basis van de verschillen tussen de twee. En alle 3D-technieken, zij het met een brilletje, zij het door een blokkade met vloeibare kristallen in het scherm, doen dit gewoon na.
Aha, ik had inderdaad wat verkeerd begrepen ;)

Dus door dat vloeibare kristal vangen je ogen allebei een ander beeld op, waar maar een heel klein verschil in zit, en daardoor lijkt het net alsof het driedimensionaal is, natuurlijk zijn er ook nog andere factoren die je dat laten geloven maar de bovengenoemde is de belangerijkste, Toch? ;)

Bedankt voor de verheldering.

Maar hoe zorgt dat kristal ervoor dat je ogen niet hetzelfde zien?

Toch niet zo simpel..
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

De afbeelding die er staat lijkt me duidelijk genoeg. Enkele pixels zijn afgedekt voor het ene oog, maar niet voor het andere door die kristallen. Op die pixels toon je dus het een beeld voor het ene oog, en op die andere pixels een beeld voor het andere oog.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nintendo 3ds: hoe werkt het?

natuurlijk zijn er ook nog andere factoren die je dat laten geloven maar de bovengenoemde is de belangerijkste, Toch? ;)
Jep. Andere factoren zijn simpelere dingetjes die in 2D ook al de illusie van een derde dimensie geven: dingen die verder van je af staan zijn kleiner, dingen die voor en achter elkaar staan overlappen mekaar, etc.


Zie ook de afbeelding in het bronartikel van Ars Technica voor de werking van de barrière:


Afbeelding

Reageer