Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Hallo techneuten,

Wie kan mij helpen met het volgende;

Wij willen bepalen wat het KWH vermogen van onze oven is. We hebben een ampertang en digitale meter die we hiervoor kunnen gebruiken.

Als we de fasen van de krachtsroom aansluiting afzonderlijk met de amperetang meten dan meten we het volgende:

- fase 1; 20 ampere,

- fase 2; 7 ampere

- fase 3; 7 ampere.

Bovengenoemde waarden zijn nominale waarden en zijn dus geen opstart piekwaarden.

Hoe kunnen we het totale vermogen van de oven dan bepalen?

M. vr. gr,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Ik neem even aan dat de fasespanning 230V is (dus de spanning van elke fase t.o.v. de nul)

Dan is het vermogen 230 * (20 + 7 + 7) = 7820W

Berichten: 5

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Bedankt,

Is het echt zo'n simpel rekensommetje?

Kan het niet zo zijn dat een gedeelte (bv. de verwarmingselementen) werkt op de fasen onderling en dat de nul alleen nodig is voor de regelunits, ventilatoren, PC enz. die op 230 Volt werken?

M.vr.gr,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Het rekensommetje is in principe zo simpel. Ik was ervan uitgegaan dat het alleen maar om verwarmingselementen ging. En gezien de verhoudingen van de stromen kan het haast niet anders dan dat die elementen tussen fase en nul geschakeld zijn.

Maar je noemt nu nog wat hulpapparatuur die het gecompliceerder maakt. Dat eenvoudige rekensommetje werkt dan niet meer. Je zal echt moeten gaan meten, en wel met een wattmeter. Het mooiste is een 3-fasige wattmeter, maar als je een stabiele situatie hebt kan je ook de fasen één voor één meten met een 1-fasige wattmeter.

Berichten: 5

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

okay.

Ik moet dus echt even op zoek naar een firma waar ik een KWH meter kan lenen/huren.

Bedankt voor je reacties.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Ik weet niet wat je precies wil meten, maar een kWh meter is niet hetzelfde als een wattmeter.

Berichten: 5

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Mijn bedoeling is om een 3 fasen KWH meter voor de oven te plaasten en dan gedurende een paar dagen het verbruik te meten. Zo wil ik dan een gemiddelde per dag gaan bepalen.

Is dat een verkeerde meting?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Dat is geen verkeerde meting.

Maar ik wist niet zeker wat je wilde weten, omdat je de ene keer over kWh praat, en de andere keer over vermogen.

Berichten: 5

Re: Kwh vermogen meting 3 fasen oven

Bedankt voor het meedenken!

Reageer