Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 126

Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

Ik heb mijn eindscriptie ingeleverd, dit omvatte een marktonderzoek. ik heb met een Chikwadraattoets getest of de verdeling van mijn steekproef overeenkwam met de verdelen van de populatie. dit klopte allemaan wat natuurlijk heel mooi is. maar nadat een vriend van mij deze scriptie doorlas kreeg ik oppeens de vraag: waarom heb je een Chikwadraat toets toegepast, en geen andere toets. ik wist hier niet het antwoord op. omdat mij dit echt zo'n vraag lijkt wat je bij de verdediging van je scriptie krijgt zou ik graag mijn keuze willen onderbouwen. ik heb voor de Chikwadraattoets gekozen omdat mijn statistiek docent dit aanrade. ik heb dit gewoon aangenomen zonder er verder bij na te denken.

ik heb getest op werknemers aantallen die verdeeld waren over 4 klassen. ik heb dus 2 kolommen vergeleken, eentje van de populatie en eentje van de steekproef.

welke andere testen had ik kunnen doen? en waarom was de Chikwadraat toets hierbij de beste?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

waarom heb je een Chikwadraat toets toegepast?
Zie de eerste paragraaf van Chi-kwadraattoets.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

Met alle respect, maar je levert een scriptie in (het summum van 4, 5 of 6 jaar studeren) en je weet eigenlijk niet zo goed wat je precies inlevert? De volgende keer zou ik deze vraag stellen vóór je begint aan de statistische analyse.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 126

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

misschien stel ik mijn vraag verkeerd: kun je i.p.v. de Chikwadraattoets ook een andere toets gebruiken om 2 verdelingen met elkaar te vergelijken, dus om te testen dat deze gelijk zijn.

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

De kracht van de chikwadraattoets is dat je geen veronderstellingen hoeft te doen t.a.v. de verdelingsfuncties. In dit geval lijkt me dat een juiste keuze.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

ik heb met een Chikwadraattoets getest of de verdeling van mijn steekproef overeenkwam met de verdelen van de populatie.
Hoe wist je de verdeling van de populatie? (en waarom neem je dan uberhaupt een steekproef?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 126

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

ik heb een geclusterde steekproef genomen van 3 losse steekproeven. 2 select en 1tje aselect. volgens mijn statistiek docent is een aselecte steekproef een goede representatie van de populatie... ik heb dus de verdeling van de geclusterde steekproef getest aan de verdeling van de aselecte steekproef. deze zijn significant. maar ik heb mij niet gehouden aan de minimale steekproef grootte omdat hier geen tijd voor was binnen de stage.

Berichten: 21

Re: Waarom een chikwadraattoets gebruiken?

Maak je geen zorgen.

Bij degene die je scriptie moet beoordelen is de statistiekkennis nog véél verder weggezakt dan bij jou. ;)
Significant heb je zelf in de hand!

Reageer