verlichting en straling

Moderator: physicalattraction

Reageer

verlichting en straling

Hallo,

Ik hoop dat ik op het goede forum zit :shock: en anders zou ik graag worden door verwezen naar het juiste adres, instantie, bedrijf of wat dan ook.

Indien je mij via E-mail wil toe lichten of doorverwijzen kan dat ook.

Doe dit dan via --geen email in berichten--

Nu dan, het onderwerp.

Al een aantal jaren heerst er in de reptielenwereld een hete discussie over welke lampen er gebruikt kunnen/moeten worden ivm UVB behoefte.

Nu zijn er inmiddels al lampen die de benodigde UVB uitstralen.

Toch wordt er nog steeds over bouwlampen en halogeenspots gesproken en gediscuseerd. Deze zouden ook UVB afgeven maar volgens metingen nooit genoeg van wat er nodig is.

Ook de afstanden van de lampen spelen uiteraard een belangrijke rol.

Hoewel volgens metingen het allang bewezen is dat de speciale lampen echt ver boven alles uit steken, zijn er nog altijd stijfkoppen die het niet zou nauw nemen en er aan twijfelen.

Vooral deze mensen komen met argumenten zoals "straling heeft geen geheugen als het om afstand gaat" of zoiets als "een TL straalt rondom, dus meer dan een spot".

Graag zou ik willen weten welke uitleg (en desnoods met termen)

het beste is om als voorbeeld te houden.

ivm m'n opleiding(vroeger) in klimaattechniek heb ik wel wat er over gehad, maar ben het natuurlijk alweer kwijt.

Benamingen als lumen, microwatt liggen mij nog wel bij, maar hoe zat/zit het nou als het dus ook gaat om UV en UVB straling.

Ik hoop dat ik op deze manier wat informatie kan vergaren.

Indien ik op het verkeerde adres ben zeg het dan ook even.

MVG Peter ;)

indien je geïntresseerd ben in wat mijn hobby is.

kijk dan eens op m'n site www.halsbandleguaan.nl

Dan weet je direct waar het allemaal voor bedoeld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: verlichting en straling

Ik begrijp niet helemaal wat je vraag is. Maar met lampen moet je op een aantal dingen letten.

Allereerste het spectrum waarin het licht uitzend. Dit is in en rondom het zichtbare licht. Gloeilampen zenden naast zichtbaar licht ook een hoop infrarode straling uit. (zonne)TL-buizen kunnen ook in het UV bereik uitzenden. (UVB is een onderdeel van ultra Violet licht)

Verder is het vermogen natuurlijk belangrijk. Het vermogen is de lichtopbrengst, de lichtopbrengst kan varieren per golflengte, zoals hierboven verteld.

Het derde punt is de armatuur. De armatuur behoort er voor te zorgen dat het licht, die door de bron bolvormig (halogeen) of cilindervormig (tl-buis) verspreidt wordt, terug wordt gekaatst en homogeen een oppervlak verlicht. Verschillende armaturen kunnen verschillende golflengtes beter of slechter reflecteren.

De combinatie van deze drie geeft een waarde voor de lichtintensiteit, oftewel vermogen per oppervlak, per golflengte. Omdat een lichtbron zich nou eenmaal in alle richtingen verspreidt neemt de intensiteit per afstand van de bron af. Bij een puntbron neemt dit tot de derde macht af, bij een cillindervormigebron neemt dit tweede macht af.

Door de intensiteit per golflengte te meten op het oppervlak waar het reptiel zich beweegt kun je verklaren of een lamp beter is dan de andere.

Het is de combinatie van spectrum, vermogen en armatuur wat een goede lamp maakt.

Re: verlichting en straling

Hallo,

Alvast bedankt voor je toelichting maat nu wou ik graag toch wat meer weten.

Kan je de volgende onderdelen nog eens extra toelichten.

Gebruik daar gerust ook wat termen bij.

Spectrum: zijn hier andere benamingen voor en wat is het.

voor zo ver ik weet is het iets met kleurbeeld.

UV en infrarood straling: Hoe wordt dit ontwikkeld in een lamp?

Hoe wordt dit uitgezonden/geleid. Warmte zet zich voort dmv geleiding, contact of straling via de deeltjes v.a bepaald medium. Hoe werkt dat bij licht en met name UV(B) straling? Daarmme bedoel ik dus tussen de lamp en plaats van meting of bestemming. Heeft dit te maken met ionen? of is dat alleen gasvormige geleiding zoals ionisatie stroom (Úamp.) ?

Wat zijn de verhoudingen met UV ten opzichte van het lichtopbrengt.

Wordt dit ook meer naar mate de lichtintensieteit toeneemt.

Lichtintensieteit is voor ons waarneembaar maar staat het ermee inverband?

Golflengte: gaat dat om hetzelfde als frequentie (50/60Hz)

Afstand: je hebt het over "tot een tweede of derde macht af"

Is dat per cm.

Ben niet zo'n rekenwonder. zou je hier een voorbeeld en omschrijving van kunnen geven.

Dan heeft zeker de plek waar je meet ook nog invloed.

Zoals recht onder een spot of schuin eronder.

Dit zal natuurlijk ook gedeeltelijk weer aan het armatuur liggen. toch?

Armaturen en golflengtes: Waarschijnlijk zal ik daar wel uitleg op krijgen als ik het bovengenoemde al weet.

Op welke plek van het spectrum zal je het meeste straling meten, en waar id dat van afhankelijk? Misschien ook al beantwoord dmv boven staande vragen.

Hopelijk kan jij of andere mij hierover nog meer uitleggen.

Ik zie uit naar de reacties.

Alvast weer bedankt.

Peter Bloemberg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: verlichting en straling

Peter schreef:Spectrum: zijn hier andere benamingen voor en wat is het.

voor zo ver ik weet is het iets met kleurbeeld.
Het spectrum is gewoon met welke golflengten de lamp licht uitzendt. Als je een gewone gloeilamp hebt, is dat een continue spectrum, dus alle golflengten (dan lijkt het licht wit)
UV en infrarood straling: Hoe wordt dit ontwikkeld in een lamp?
Als een stof in dit golfgebied uitzendt, het is immers precies hetzelfde verschijnsel als gewoon licht, maar dan in een andere golflengte
Hoe wordt dit uitgezonden/geleid. Warmte zet zich voort dmv geleiding, contact of straling via de deeltjes v.a bepaald medium.
Ik denk dat je een paar dingen verwart. UV-straling is geen warmte.
Golflengte: gaat dat om hetzelfde als frequentie (50/60Hz)
De golflengte wordt gegeven door: gl = c/f

gl (eigenlijk de eenheid labda, maar die zat niet op mijn toetsenbord :wink: ) is dan de golflengte

c de snelheid, dus de lichtsnelheid, dus 3 * 10^8

f is de frequentie in Hz
Peter schreef:Afstand: je hebt het over "tot een tweede of derde macht af"

Is dat per cm.
Alles is in meter, tenzij anders aangegeven.

Reageer