Springen naar inhoud

Theoretische maximale hoogte van een weerballon?

• Log in om te kunnen reageren

niels241

niels241

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2010 - 15:38

Hallo,
Ik vroeg me af, wat is de (theoretisch) maximaal haalbare hoogte van een weerballon?
Ik nam aan dat het aan de dichtheid van Helium (of waterstof) ligt, maar dat kan niet kloppen want:
de dichtheid van helium is 0,1787 kg·m-3, en de dichtheid van lucht op zeeniveau is 1,293 kg·m-3.
Dan zou een weerballon gevuld met helium (het gewicht van de ballon niet meegerekend) theoretisch op een hoogte kunnen komen waar de luchtdruk 1/(1,293/0,1787) = 1/7,24 is.
Maar er zijn weerballonnen die tot 30 km hoogte kunnen komen, en volgens Wikipedia is de luchtdruk daar 1/100 van de luchtdruk op zeeniveau (http://en.wikipedia....ssure_variation).

Hoe werkt het dan? Ligt het aan het uitzetvermogen van de weerballon of aan weer iets heel anders?

Veranderd door niels241, 19 juni 2010 - 15:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2010 - 16:44

Volgens mij vergeet je, dat de ballon ook uitzet, en dus een gas bevat met een ander sg dan je er in stopte. Als je in Binas kijkt bij gegevens van de aardatmosfeer, zie je daar bij 30 Km iets gebeuren in de tweede kolom. Dat is volgens mij de reden dat een ballon niet hoger kan dan dat.

niels241

niels241

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2010 - 16:55

Volgens mij vergeet je, dat de ballon ook uitzet, en dus een gas bevat met een ander sg dan je er in stopte. Als je in Binas kijkt bij gegevens van de aardatmosfeer, zie je daar bij 30 Km iets gebeuren in de tweede kolom. Dat is volgens mij de reden dat een ballon niet hoger kan dan dat.

Eh... in de tweede kolom staat er inderdaad dat de luchtdruk daar 100 keer lager is dan op zeeniveau (1•10^3 i.p.v. 1•10^5).
En wat bedoel je met sg? Een beetje vaag antwoord als je het mij vraagt..

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juni 2010 - 17:03

En wat bedoel je met sg?

soortelijk gewicht. Wat jij (correcter) dichtheid noemt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 21 juni 2010 - 17:31

Bij mij is de tweede kolom de temperatuur, en die vertoont een minimum bij 30 Km. Volgens mij moet je in die richting zoeken. Misschien kun je het zelf beredeneren. Of misschien heb ik wel gewoon ongelijk hoor. Succes he

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2010 - 21:29

Op zich mag die temperatuur weinig uitmaken: de helium krijgt daardoor een grotere dichtheid, maar de lucht rondom ook. Overigens zie ik weinig bijzonders aan die temperatuurschaal in BINAS rond de 30 km? Het koudste punt zijn we dan al voorbij.

De kwaliteit van de ballon is bepalend:

http://en.wikipedia....sonde#Operation

A rubber or latex balloon filled with either helium or hydrogen lifts the device up through the atmosphere. The maximum altitude to which the balloon ascends is determined by the diameter and thickness of the balloon. Balloon sizes can range from 150 grams to 3000 grams. As the balloon ascends through the atmosphere, the pressure decreases, causing the balloon to expand. Eventually, the balloon will expand to the extent that its skin will break, terminating the ascent. An 800 gram balloon will burst at about 21 kilometres (69,000 ft).[4] One radiosonde from Clark AFB, Philippines reached an altitude of 155,092 feet. At that time USAF was not logging such records.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures