Water vergroting (microscoop)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Water vergroting (microscoop)

Je kan met water redelijk makkelijk een vergroting maken. Probleem is alleen dat je licht wordt gesplitst en je dus blauwe/rode randen ziet, heet ook wel "chromatische aberratie". Nou had ik het idee om dit op te lossen met een compromis, gewoon het object met 1 kleur (bijvoorbeeld rode led's) te belichten. Foto maken en dit met een programma vervolgens naar een zwart/wit foto omzetten.

Het grootste obstakel is een groot en met zo min mogelijk misvormingen water(half)bol maken. Iemand ideeën hoe je dit zou kunnen doen?

Om duidelijke foto's te kunnen maken, moet de water(half)bol ongeveer 5cm zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Water vergroting (microscoop)

Het grootste obstakel is een groot en met zo min mogelijk misvormingen water(half)bol maken. Iemand ideeën hoe je dit zou kunnen doen?
Sterk diaframeren. Alleen lichtstralen nabij het centrum gebruiken voor de beeldvorming.

Berichten: 389

Re: Water vergroting (microscoop)

Een rond petrischaaltje misschien? Normaal gezien zal het wateroppervlak uit zichzelf perfect bol komen te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Water vergroting (microscoop)

De eerste loep van
Sterk diaframeren.
Dat moest natuurlijk diafragmeren zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Water vergroting (microscoop)

Misschien is een horloge glas iets, bedenk ik me net.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Horlogeglas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Water vergroting (microscoop)

Bedoel je met "vergroting maken" dat je een klassieke doka hebt waar je negatieven vergroot afdrukt op fotopapier? Waarom kies je voor een vergrotingslens die deels uit water bestaat, zomaar omdat je het leuk vindt? Glazen lenzen zijn uiteraard gemakkelijker te hanteren. Welke brandpuntsafstand heb je nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Water vergroting (microscoop)

Ik wil graag een keer proberen kleine kristallen te vergroten en met een digitale camera een foto maken (zonder hier een dure macro lens voor te kopen). ;)

Voor de rest lijkt het me wel een leuk "experiment", geen dure middelen nodig. ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Water vergroting (microscoop)

Een lens van water is inderdaad leuk om mee te experimenten.

Waar je ook aan kunt denken is een glazen loep, soms zijn die al voor een paar euro te koop, of misschien heb je er al eentje in huis.

De benodigde lensdiameter hoef je niet te gokken. Knip een paar ronde gaten van verschillende diameter uit in karton, en houd die voor de cameralens. Dan zie je direkt welke diameter geen randverlies oplevert.

Reageer