Een linux distro verwijderen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Een linux distro verwijderen

Hoi,

na wat gepruts in Linux ben ik erin geslaagd om een distro volledig te doen crashen (ik krijg nog wel zo'n zwart scherm met minimale bash), maar dat gaat me op het moment een beetje ver.

Ik heb een nieuwe distro gevonden, die me na enkele maanden testen, toch meer blijkt te bevallen. Ik werk op een multibootsysteem, en nu komt mijn vraag:

hoe kan ik zonder mijn Windowsinstallatie (nodig voor CAD ](*,) ) te verwijderen, toch die linuxdistro verwijderen en uit het bootmenu halen, om zo die hardeschijfruimte meteen terug vrij te maken?

Iemand ervaring/ideetjes?

Alvast erg bedankt!!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Een linux distro verwijderen

Iemand ervaring/ideetjes?
Als je bootmenu de GRUB is (dus van linux), dan kun je niet gewoon linux verwijderen en nog verwachten dat de PC opstart van de harde schijf. Wat je volgens mij wel kunt doen, is GPARTED je linuxpartitie laten formateren, je distro-CD/USB insteken, en die dan installeren op de vrijgekomen plaats. Tussen het verwijderen en het installeren is het mogelijk dat je PC niet meer opstart, dus misschien dat iemand een betere methode kent?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een linux distro verwijderen

Na slechte ervaringen met de GRUB, riskeer ik me idd niet meer aan dergelijke ervaringen, vorige keer moest ik handmatig de kernel mounten, dat was vrij lastig ](*,)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een linux distro verwijderen

Je nieuwe distro vanaf een bootable CD of USB starten (zorg ervoor dat de BIOS eerst naar deze CD of USB zoekt). Dan kun je vervolgens in het installatiescherm van deze distro (mogelijk dat je voor 'geadvanceerd' of zoiets moet kiezen) de partitie aangeven waar je deze nieuwe distro wilt installeren. De oude wordt dan verwijderd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een linux distro verwijderen

Dat kan ik idd proberen, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een linux distro verwijderen

Nu ik erover denk, denk je dat het mogelijk is om mijn documenten nog te achterhalen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Een linux distro verwijderen

Waarschijnlijk kun je je harde schijf wel verkennen vanop de Live-cd van je nieuwe distro (ik neem aan dat je die hebt).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Een linux distro verwijderen

Nu ik erover denk, denk je dat het mogelijk is om mijn documenten nog te achterhalen?
Backup nemen? Of is je OS al weg?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een linux distro verwijderen

Nu ik erover denk, denk je dat het mogelijk is om mijn documenten nog te achterhalen?


Los daarvan, wat je in het vervolg moet doen is de /home directory op een andere partitie hebben. Dan kun je eenvoudigweg bij het installeren van een nieuwe distro de /home directory mounten op deze partitie. Zo behoud je altijd je documenten
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 23

Re: Een linux distro verwijderen

Omdat ik hetzelfde probleem heb gehad denk ik dat ik je wel kan helpen. Eigenlijk is het heel simpel, maar je hebt er wel de installatie-cd van Windows voor nodig, daarnaast hoop ik dat je Windows XP hebt want voor een andere versie weet ik geen makkelijke oplossing.

1, Start de pc op, en formatteer de linux-partitie. Let op!, je kan hierna windows & linux niet meer opstarten.

2, Herstart de pc met de windows-xp cd in de drive, en start ervan op.

3, Bij het eerste keuzescherm na het laden van de setup-bestanden druk je R in.

4, Je komt nu in een dos-herstelconsole. Wacht enkele seconden, kies de Windows-installatie en voer het administrator-wachtwoord in.

5, Je bent nu aangemeld bij de Windows-installatie, typ nu in: fixmbr [enter]

6, De opdracht zal in korte tijd worden uitgevoerd, typ daarna exit [enter] en de computer start opnieuw op alsof er nooit linux op heeft gestaan.

Let op, waarschijnlijk krijg je bij het uitvoeren van de opdracht een waarschuwing, wil je doorgaan moet je op [enter] drukken of j [enter]. Deze oplossing is dan ook geheel voor eigen risico.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een linux distro verwijderen

Allemaal bedankt!
/home directory
Goed idee ;)
Of is je OS al weg?
Ja ;)
Waarschijnlijk kun je je harde schijf wel verkennen vanop de Live-cd van je nieuwe distro
die partitie wil niet mouten...
Omdat ik hetzelfde probleem heb gehad denk ik dat ik je wel kan helpen.
Dank je, maar ik wil net een linux overhouden :)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Een linux distro verwijderen

Los daarvan, wat je in het vervolg moet doen is de /home directory op een andere partitie hebben. Dan kun je eenvoudigweg bij het installeren van een nieuwe distro de /home directory mounten op deze partitie. Zo behoud je altijd je documenten
Goed idee ;)
Het is zeker geen slecht idee, het kan handig zijn, maar belangrijker lijkt me: zorg dat je een back-up hebt van je documenten. Er kan nog altijd iets mislopen met je home-partitie, en dan ben je je gerief alsnog kwijt. Ik zou zeggen: reserveer een usb-stickje (die kosten toch praktisch niks meer) voor een kopietje van al je belangrijke documenten.
die partitie wil niet mouten...
Da's wel pech... Je kreeg nog een command line, toch? Kun je van daar je documenten niet kopiëren?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Een linux distro verwijderen

hoe kan ik zonder mijn Windowsinstallatie (nodig voor CAD ;) ) te verwijderen,
Is een VM niks voor je? (Bijvoorbeeld VirtualBox, gratis)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een linux distro verwijderen

@Rogier:

Ik ben daar idd mee aan het experimenteren, maar rendering blijkt precies nogal te lijden in virtualization ;)
Da's wel pech... Je kreeg nog een command line, toch? Kun je van daar je documenten niet kopiëren?
Idd, minimal bash, maar zo ervaren ben ik niet hoor ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Een linux distro verwijderen

Ik ben zelf ook niet echt een ervaren terminal-gebruiker, maar probeer dit eens:

Code: Selecteer alles

##zoek de namen van je harde schijf en usb-stick

fdisk -1

##maak mountpoints

mkdir /mnt/hdd

mkdir /mnt/usb

##mount je harddrive

mount /dev/sdb1 /mnt/hdd

##mount een usb-stick

mount /dev/sdb2 /mnt/usb

##kopieer je gerief uit je home-folder naar je usb-stick

cp -r /home/jouwnaam/* /mnt/usb

##unmount je stick

umount /mnt/usb
Ik heb de commands snel bijeengezocht, maar ik denk dat het klopt (kan hier niet testen, zit op een Windows-laptopje). Uiteraard bij /home/jouwnaam/* "jouwnaam" vervangen door de naam van je home-folder, en "sdb1" en "sdb2" vervangen door de juiste namen van je hdd en je usb.

Reageer