[scheikunde] Salicine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Salicine

Hey hey

kan iemand mij misschien helpen met de molecuulformule & structuurformule van Salicine? (Het hoofdbestanddeel van Salix complex/ de bast van de Schietwilg)

Volgens mij is de molecuulformule C13H18O7 maar dan kom ik niet uit hoe ik hem moet tekenen.... :shock:

Groetjes!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Salicine

Gewoon op internet opzoeken: :shock:

Wikipedia en salicylic acid.

De voorloper van het aspirientje.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [scheikunde] Salicine

hmm wat had ik dan opgezocht.... :shock: ik dacht toch echt dat C13H18O7 Salicine was..... Maar dat is iid anders dan wat op deze site staat 8) hehehe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Salicine

Wikipedia is een betrouwbare bron.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [scheikunde] Salicine

iig heel erg bedankt! :shock: :?: :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Salicine

Er worden hier twee verschillende stoffen genoemd:

Salicine (salicin) CAS# 138-52-3

Structuurformule op bijv: http://www.chemexper.com/chemicals/supplie...s/138-52-3.html

Salicylzuur (salicylic acid) CAS# 69-72-7

Structuurformule op bijv:

http://www.chemexper.com/chemicals/supplie...as/69-72-7.html

Geen van beide hoofdbestanddelen van de wilg, maar beide komen er in voor.

Waar wil je nu meer over weten?
β-Damascenon en maneschijn

Re: [scheikunde] Salicine

Nou volgens mij wil zij er niet meer zoveel over weten, maar ik ben begonnen met mijn profielwerkstuk en dat gaat over geneesmiddelen. Nou hadden wij het idee om zelf uit wilgenbast (salicine dus isoleren) aspirine te maken en dit dan te vergelijken (bv door middel van gaschromatografie). Dan krijg je dus het verschil tussen de "oude" aspirine en de tegenwoordige synthetische aspirine.

Hoe kunnen wij dit dan het beste aanpakken?

Reageer