[Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 2
[Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Hallo,
Ik ben bezig met modelleren van een botsende auto en ik wil daar graag een kreukelzone bij toevoegen. Alleen ik zou niet weten hoe dit moet. Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb deze modelregels al op Coach 6 staan:
'optrekken van de auto'
Fwr = k * v^2
Fres = Fmotor - Fwr - Frol
a = Fres/m
dv = a * dt
v = v + dv
ds = v * dt
s = s + ds
t = t + dt
'kreukelzone'
Met de startwaarden:
cw := 0,30
rho := 1,29 'kg/m^3
A := 1,8 'm^2
k := cw * rho * A/2
Fmotor := 500 'N
m := 800 'kg
dt := 1,0 's
v := 0 'm/s
s := 0 'm/s
t := 0 's
Frol := 100 'N
vb := 30 'm/s
ve := 0 'm/s
sreac := 5 'm
Ik ben bezig met modelleren van een botsende auto en ik wil daar graag een kreukelzone bij toevoegen. Alleen ik zou niet weten hoe dit moet. Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb deze modelregels al op Coach 6 staan:
'optrekken van de auto'
Fwr = k * v^2
Fres = Fmotor - Fwr - Frol
a = Fres/m
dv = a * dt
v = v + dv
ds = v * dt
s = s + ds
t = t + dt
'kreukelzone'
Met de startwaarden:
cw := 0,30
rho := 1,29 'kg/m^3
A := 1,8 'm^2
k := cw * rho * A/2
Fmotor := 500 'N
m := 800 'kg
dt := 1,0 's
v := 0 'm/s
s := 0 'm/s
t := 0 's
Frol := 100 'N
vb := 30 'm/s
ve := 0 'm/s
sreac := 5 'm
- Berichten: 3.112
Re: [Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Je moet je niet bezighouden met het optrekken van de auto maar met het afremmen tijdens de botsing.
De kreukelzone draagt bij tot een wat kleinere vertraging dan bij geen kreukelzone.
De 'opfrommelkracht' is een deel van de remkracht.
De kreukelzone draagt bij tot een wat kleinere vertraging dan bij geen kreukelzone.
De 'opfrommelkracht' is een deel van de remkracht.
-
- Berichten: 2
Re: [Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
De bedoeling is dat de auto optrekt en na ongeveer 170 seconden tegen een muur botst.
Weet u wat ik bij de modelregels zou moeten invullen voor het afremmen tijdens de botsing?
Weet u wat ik bij de modelregels zou moeten invullen voor het afremmen tijdens de botsing?
- Berichten: 3.112
Re: [Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Oké maar dat bleek niet eerder.De bedoeling is dat de auto optrekt en na ongeveer 170 seconden tegen een muur botst.
Geen idee. Wellicht het kwadraat op v bij de remkracht verlagen tot bijvoorbeeld 1,3.Weet u wat ik bij de modelregels zou moeten invullen voor het afremmen tijdens de botsing?
Wellicht wordt je hier en daar toch iets wijzer.
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: [Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Lijkt me eenvoudig op te lossen door na 170 seconden een enorme remkracht in te voeren?rockellz schreef:De bedoeling is dat de auto optrekt en na ongeveer 170 seconden tegen een muur botst.
Weet u wat ik bij de modelregels zou moeten invullen voor het afremmen tijdens de botsing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 4.220
Re: [Natuurkunde] Modelleren kreukelzone
Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-