Springen naar inhoud

Stelling van pythagoras meets aspect ratio

• Log in om te kunnen reageren

ricklamers

ricklamers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2010 - 11:18

Beste Wetenschapsfora,

Ik heb een vraag over het berekenen van afmetingen met behulp van de stelling van Pythagoras.

a^2+b^2=c^2.

Nu is mijn vraag, als ik het diagonaal weet kun je c^2 uitrekenen maar om dan a en b te bepalen moet je er minsten één hebben. Zou je met een aspect ratio (stel het gaat om de afmetingen van een beeldscherm) kunnen bepalen wat a en b zijn met enkel de diagonaal in Inch en dan bijv.

a^2 = ??
b^2 = ??

c^2 = 576

c= 24inch
Aspect ratio = 16:9

576 / 25 x 9 = a^2
576 / 25 x 16 = b^2

En dan de wortel van a^2 en b^2 nemen en dan de afmetingen te weten...

Zoiets. Is dit mogelijk? Doe ik iets verkeerd? Misschien is er hier een slim persoon die mij antwoord kan geven.

Mvg,
Rick Lamers

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juni 2010 - 11:37

Als je aspect ratio 16:9 is dan betekent dit dat breedte/hoogte = 16/9. Dat levert je een extra vergelijking op en dan heb je een stelsel.

Dan kan je c² = a² + b² bijvoorbeeld herschrijven als c² = a² + (a*16/9)² en dan heb je maar 1 onbekende meer.

ricklamers

ricklamers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2010 - 12:04

Beste Xenion,

Zo kun je inderdaad door alleen a te weten de formule oplossen, maar is het ook mogelijk zonder a óf b te weten wat de afmetingen zijn met behulp van c en aspect ratio?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juni 2010 - 12:11

Zo kun je inderdaad door alleen a te weten de formule oplossen, maar is het ook mogelijk zonder a óf b te weten wat de afmetingen zijn met behulp van c en aspect ratio?

Dat heeft hij toch al gezegd? Met c en de aspectratio bekend zijn er twee vergelijkingen en twee onbekenden.
Quitters never win and winners never quit.

ricklamers

ricklamers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2010 - 12:20

Ik zie het nu ook, ik had zijn antwoord niet helemaal begrepen maar met jou extra toelichting begreep ik het.

In ieder geval bedankt iedereen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures