Relatief cumulatief frequentiepolygoon

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Relatief cumulatief frequentiepolygoon

Ik heb een verhitte discussie gehad met mijn wiskundeleraar over relatieve cumulatieve frequentiepolygonen. Hij beweert dat hij aan de hand van een klassenindeling iets kan zeggen over de relatieve cumulatieve frequenties van de klassenmiddens. Het gaat om deze, toch best eenvoudige, opgave:

Klassen.....................3,1-4,0......4,1-5,0......5,1-6,0.....6,1-7,0.....7,1-8,0.......8,1-9,0.....9,1-10

Frequenties................5..............4..............6..............1.......

.......2...............0..............2

Dit stellen de cijfers van een klas voor. Sorry voor de punten, ik wist niet hoe ik de getallen anders netjes onder elkaar kon krijgen. Nu is de derde opgave hierbij: Bereken de relatieve cumulatieve frequenties:

Klassen.....................3,1-4,0......4,1-5,0......5,1-6,0.....6,1-7,0.....7,1-8,0.......8,1-9,0.....9,1-10

Frequenties................25%.........45%..........75%.........80%.........90%..........90%.........100%

Tot zo ver zijn we het eens. De vierde opgave is: Teken hierbij een relatief cumulatief frequentiepolygoon. Geen idee hoe ik die hier een moet maken, maar laten we het erop houden dat hij met deze getallen klopt. Het enige is dat mijn leraar beweert dat ik niet de bovengrenzen van de klassen, maar de klassenmiddens moet invullen in de polygoon! Met alleen deze gegevens kun je toch niet zeggen dat 25% van de leerlingen tot en met een 3,55 heeft gehaald? of dat 80% van de leerlingen tot een 6,55 hebben gehaald? Of ben ik nu gek?
Veni, Vidi, Cecidi

(Ik kwam, ik zag, ik viel dood neer)

(PM me voor meer grappige combinaties!)

Reageer