Destillatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Destillatie

Voor school moet ik een opdracht oplossen, daarbij is er een stripping kolom welke gebruikt wordt om een lichte component uit een binair mengsel te verwijderen.

De voeding bevat 10mol% lichte component

Aannames: equimolal overflow, theoretische schotels, een partiele reboiler en constante K-waarde.

Het bodemproduct moet 1mol% lichte component bevatten.

Ik moet berekenen wat de maximale fractie van zware component is die teruggewonnen kan worden in het bodemproduct.

K = 2

Wat ik heb geprobeerd:

Je hebt een K, een z (0.1) en een xbodem(0.01)

Ik kan de ybodem wel berekenen door de xb * k te doen, wat je dus een ybodem geeft van 0.02, maar hoe ik nu verder moet weet ik niet, want ik heb het idee dat er bepaalde gegevens missen die er wel hadden moeten zijn. Is er iemand die me wat verder op weg kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Destillatie

Zoek eens goed in je boek of dictaat of de relevante vergelijkingen voor dit systeem niet gewoon gegeven staan. Anders zul je ze zelf moeten afleiden. Dat kan wel, maar is wat werk.

Teken daarvoor destillatie-opstelling eens, en duidt dan daarin alle stofstromen aan, dus zowel alle vloeistof- en alle dampstromen, zowel bij de voeding als bij de reboiler en de condensor. Kijk dan eens welke balansen je kunt opstellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Destillatie

...ik heb het idee dat er bepaalde gegevens missen die er wel hadden moeten zijn.
Dat denk ik ook. Je zult in ieder geval ook de K-waarde van de zware component moeten weten, en ook hoeveel theoretische schotels er zijn.

Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van dit vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 37

Re: Destillatie

Ik had het al zo volledig mogelijk proberen weer te geven, maar hier is hij in zijn totaliteit:

Een stripping kolom wordt gebruikt om een lichte component uit een binair mengsel te verwijderen. De voeding voor de stripper bevat 10mol% lichte component.

Aanname: in de kolom geldt: "equimolal overflow", theoretische schotels, een partiele reboiler en constante K-waarde.

Als de bodemproductstroom 1mol% lichte component bevat, wat is dan de maximale fractie van de zware component die teruggewonnen kan worden in het bodemproduct indien K = 2

Dit is de opgave, vind het zelf wel een vrij lastige, misschien toch maar sport en bewegen gaan doen ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Destillatie

...wat is dan de maximale fractie die teruggewonnen kan worden...
Ik neem aan dat je bedoelt: de maximale fractie van de zware component, zoals je eerder schreef.

Met alleen deze gegevens is dit echt niet op te lossen.

Je moet weten hoeveel theoretische schotels er zijn, en wat de K-waarde van die zware fractie is, of een relatieve vluchtigheid waaruit die zware K-waarde te bepalen is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 37

Re: Destillatie

Oke, het antwoord is verder wel gegeven; dit is 0,5789, maar of dit klopt weet ik niet, want er staan wel meer fouten in het dictaat.
Fred F. schreef:Ik neem aan dat je bedoelt: de maximale fractie van de zware component, zoals je eerder schreef.

Met alleen deze gegevens is dit echt niet op te lossen.

Je moet weten hoeveel theoretische schotels er zijn, en wat de K-waarde van die zware fractie is, of een relatieve vluchtigheid waaruit die zware K-waarde te bepalen is.
Dat is correct, ik zal het aanpassen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Destillatie

Ik kan niet in jouw cursus kijken dus ik weet niet wat het niveau van de theorie is waarin dit vraagstuk past.

We moeten de K-waarde van de zware fractie kennen, maar omdat dit een stripper met een reboiler is zal het bodemprodukt op kookpunt zijn, en daarvoor geldt algemeen dat: ΣKi.xi = 1 dus daaruit volgt dat de K-waarde van de zware fractie 0.99 is.

Ik neem aan dat dit vraagstuk opgelost dient te worden met de Kremser vergelijking of de Kremser grafiek. Staan die in je cursus?

Maar daarvoor moeten we wel weten hoeveel schotels er zijn. Tenzij het de bedoeling is om aan te nemen dat het aantal schotels oneindig groot is, maar in dat geval verwacht ik 0.5545 als antwoord.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 37

Re: Destillatie

De Kremservergelijking komt me niet bekend voor, dus denk ook niet dat we deze hoeven gebruiken. Hoe kom je verder precies aan die 0.5545 en hoe luidt de kremservergelijking eigenlijk? Misschien hebben we hem wel gehad maar is die niet als kremservergelijking genoemd


Reageer