Kristalwater (soda) + zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Kristalwater (soda) + zoutzuur

Gezien de toets week er is en het op een of andere manier het helemaal zwart voor me ogen is, kom ik er gewoon niet uit. Als iemand mij zou kunnen helpen bij dit vraagstuk zou dat mij weer vrolijk maken.

Opdracht:

Bereken hoeveel ml 0,1000M zoutzuur nodig zou zijn voor het neutraliseren van 0,400 gram Na2CO3.10H2O (s) die is opgelost in 25,00 ml water.

Moeilijk is hij niet, maar ik kom er gewoon niet uit...

Groetjes,

Enigma

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

Als met "neutraliseren" wordt bedoeld alle carbonaat omzetten in CO2**:
  1. bereken de massa van 1 mol Na2CO3.10H2O
  2. bereken hoeveel mol er dan in 0,400 g gaat
  3. hoeveel mol zoutzuur heb je hiervoor nodig (reactievergelijking) ?
  4. aan 0,1 mol/L , hoeveel liter zoutzuur heb je dan nodig?


(**mogelijk wordt iets anders bedoeld, want die 25 mL staat er zo voor Jolly Joker bij.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

1. Schrijf eens de reactievergelijking op die je dan krijgt?

2. Wat is de verhouding waarin zoutzuur met een oplossing van Na2CO3.10H2O reageert?

3. Hoeveel mol Na2CO3 (en dus Na2CO3.10H2O) zit er nu eigenlijk in die 25 ml? Hoeveel mol HCl heb je dan dus nodig om dat te neutraliseren?

4. Hoeveel 0,1000M-oplossing is dat dan?

Sorry, iemand heeft al eerder gereageerd. Volg het stappenplan van Jan maar, om niet in verwarring te komen. Het komt beiden op hetzelfde neer.

Berichten: 4

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

Jan van de Velde schreef:Als met "neutraliseren" wordt bedoeld alle carbonaat omzetten in CO2**:
  1. bereken de massa van 1 mol Na2CO3.10H2O
  2. bereken hoeveel mol er dan in 0,400 g gaat
  3. hoeveel mol zoutzuur heb je hiervoor nodig (reactievergelijking) ?
  4. aan 0,1 mol/L , hoeveel liter zoutzuur heb je dan nodig?
(**mogelijk wordt iets anders bedoeld, want die 25 mL staat er zo voor Jolly Joker bij.)
De vergelijking: Na2CO3+ H(aq) + CL(aq) = Na + CO3 + H + CL

NaCl + HCO3

Dan: 1 mol is 286 gram, dus 0,400 gram = 0,001399 mol

En dan kom ik niet verder..

Berichten: 1.116

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

Na2CO3+ H(aq) + CL(aq) = Na + CO3 + H + CL

NaCl + HCO3
Zou ik iets anders van maken:

Je opgeloste soda in 25ml water. Dus je hebt deze oplossing: 2Na+ (aq) + CO32- (aq). Nu stop je daar de oplossing H3O+ (aq) + Cl- (aq) bij. Dat resulteert in een oplossing die beschreven kan worden door: 2nNa+ (aq) + nCO32- (aq) + mH3O+ (aq) + mCl- (aq).

En wat dacht je van de reactievergelijking CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- (aq) + H2O (l)? En kan die HCO3- soms nog verder doorreageren? Zo ja, wat wordt de reactieverlijking dan? Zo nee, waarom niet?

1. Inderdaad is één mol Na2Co3.10H2O gelijk aan 286.2 gram.

2. 0.400g is dus gelijk aan
\(1.398 \cdot 10^{-3} mol\)
3. Hoe is de verhouding van de verbinding uit soda die reageert met de verbinding uit zoutzuur? (los hiervoor eerst de vraag rondom de reactievergelijking op).

Berichten: 4

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

JWvdVeer schreef:Zou ik iets anders van maken:

Je opgeloste soda in 25ml water. Dus je hebt deze oplossing: 2Na+ (aq) + CO32- (aq). Nu stop je daar de oplossing H3O+ (aq) + Cl- (aq) bij. Dat resulteert in een oplossing die beschreven kan worden door: 2nNa+ (aq) + nCO32- (aq) + mH3O+ (aq) + mCl- (aq).

En wat dacht je van de reactievergelijking CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- (aq) + H2O (l)? En kan die HCO3- soms nog verder doorreageren? Zo ja, wat wordt de reactieverlijking dan? Zo nee, waarom niet?

1. Inderdaad is één mol Na2Co3.10H2O gelijk aan 286.2 gram.

2. 0.400g is dus gelijk aan
\(1.398 \cdot 10^{-3} mol\)
3. Hoe is de verhouding van de verbinding uit soda die reageert met de verbinding uit zoutzuur? (los hiervoor eerst de vraag rondom de reactievergelijking op).
Eerlijk gezegd begrijp ik er nu nog minder van....waar komt die H3O vandaan?

Berichten: 1.116

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

Eerlijk gezegd begrijp ik er nu nog minder van....waar komt die H3O vandaan?
Mag ik om te beginnen weten op welk niveau en in welke klas je zit. Ik kan je wel heel veel gaan uitleggen, maar ik vermoed dat dit weinig zin heeft als je het toch niet gehad hebt of nooit zult hebben.

Die H3O+ ontstaat op deze manier:

H+ (aq) + H2O (l) Afbeelding H3O+ (aq)

Dan een vraag aan jou: waar komt die H+ dan vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

Misschien even goed om aan te geven dat er 2 manieren zijn om het H+-deeltje weer te geven. Op sommige plaatsen leert men aan om het te schrijven als H+, op sommige andere plaatsen als H3O+. Het gaat daarbij om hetzelfde deeltje, alleen is in het laatste geval expliciet weergegeven dat dit gebonden zit aan een watermolecuul.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Kristalwater (soda) + zoutzuur

JWvdVeer schreef:Mag ik om te beginnen weten op welk niveau en in welke klas je zit. Ik kan je wel heel veel gaan uitleggen, maar ik vermoed dat dit weinig zin heeft als je het toch niet gehad hebt of nooit zult hebben.

Die H3O+ ontstaat op deze manier:

H+ (aq) + H2O (l) Afbeelding H3O+ (aq)

Dan een vraag aan jou: waar komt die H+ dan vandaan?
Ah oke, ik doe HAVO 4e klas momenteel. Ja nu weet ik het wel, maar ik vond het al zo raar.

Wat ik doe is de soda + HCL dus daar komt mijn H vandaan.

Reageer