Nieuwe cpu

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Nieuwe cpu

Hai,

Mijn PC'tje is een beetje traag aan het worden de laatste tijd, 't is ook al een oud beestje met links en rechts wat updates. Met de systeemclassificatie van Windows 7 zie ik dat mijn processor de zwakke schakel is (2,9).

Nu is mijn gedachte dus om een nieuwe CPU te kopen en die erin te zetten... logisch toch? Maar ik weet hier eigenlijk geen bal van af. Zo lees ik dus op internet dat mijn huidige CPU bijvoorbeeld een socket A voet heeft. Oké.... ;)

Nu heb ik dus een aantal vragen:

1) Heeft het wel zin om een nieuwe CPU te kopen? Is mijn MB misschien niet de zwakke schakel. Kennelijk wordt die niet getest door de systeemclassificatie van Windows.

2) Welke CPU's kan ik aanschaffen gezien mijn huidige MB? Waar moet ik allemaal op letten? Dingen als socket enzo...

3) Welke CPU raden jullie mij aan?

4) Weten jullie misschien nog een goedkope snelle internetwinkel?

Misschien vind je het al met al een slecht plan en heb je een beter idee... Laat het ff weten.

Bedankt!!!!

Huidige CPU:

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/b...Athlon_XP_2500/

Huidig MB:

Asus A7V8X-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Nieuwe cpu

Oei, dat niet echt het nieuwste type ;)

Je gaat hiervoor geen nieuwe CPU meer vinden denk ik.

Als je een nieuwe CPU wil, zal je dus ook het moederbord moeten vervangen.

En ongetwijfeld moet je dan ook nieuw RAM-geheugen aanschaffen.

Het kan zijn dat ook de videokaart niet meer past. Weet je welke je nu hebt, of is het een geïntegreerde?

Je moet ook nog letten of de voeding voldoende zal zijn.

Het moederbord is, denk ik, meestal niet echt cruciaal (tenzij je ver wil overclocken, maar ik heb het vermoeden dat dit niet jouw bedoeling is ;) ).

De intel i5 en i7 processoren zien er zeer goed uit en bestaan in alle prijsklasses; 100-999€.

De iets oudere Core2Duo bestaan ook nog.

Misschien een volledig nieuwe PC?

Voor rond 700€-900€ heb je al een meer dan degelijke, volledig nieuwe PC (niet de nieuwste componenten, maar dat ik denk niet dat dit een issue is).

Ik bestel mijn componenten meestal bij Alternate. Dit is niet altijd de goedkoopste, maar ik ben er zeer tevreden over. Maar ik denk dat bijna alle internetwinkels vergelijkbaar zijn qua service.

Tip: let wel op als je iets bestelt dat niet in voorraad is. Je zou wel eens zeer lang kunnen wachten.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Nieuwe cpu

Ik heb dus ff op "socket A" gezocht en klopt het dan dat als ik een nieuwe CPU wil kopen dat ik alleen kan kiezen uit

AMD Athlon (650 MHz – 1400 MHz)

AMD Athlon XP (1500+ – 3200+)

AMD Duron (600 MHz – 1800 MHz)

AMD Sempron (2000+ – 3300+)

AMD Athlon MP (1000 MHz – 3000+)

AMD Geode NX (667 MHz – 2200 MHz)?

[wiki=en]Socket A[/wiki]

Welke is de beste? Moet ik gewoon alleen naar kloksnelheid kijken?

Oh en trouwens ZvDP, met mijn voeding zit het wel goed.

Ik wil het toch echt alleen bij slechts een CPU houden, want ik heb een paar maanden terug een laptop gekocht en nu zijn de centjes dus een beetje op...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Nieuwe cpu

Die CPU's zijn inderdaad allemaal compatibel, maar die ga je niet meer terugvinden in de winkels vrees ik.

AMD processoren tegenwoordig hebben socket AM2 of AM3.

Tenzij je een tweedehands CPU wil aanschaffen zal je naast je CPU ook andere componenten moeten vervangen.

Ik heb geen idee welke de beste is. Ik heb geen ervaring met AMD processoren.

Voor zover ik kan zien, zijn ze allemaal wel een beetje gedateerd. Afhankelijk van je huidige CPU weet ik niet of je veel performantiewinst gaat halen met een andere socket-A CPU.

Welke heb je nu eigenlijk?

Kloksnelheid alleen geeft niet altijd het volledige plaatje (Cache, bussnelheid); binnen 1 bepaalde reeks is de hoogste kloksnelheid wel altijd de beste, maar om twee CPU's van twee verschillende reeksen te vergelijken moet je om zeker te zijn toch naar de volledige datasheet kijken.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nieuwe cpu

(Voor Nederland) is de pricewatch op tweakers erg handig, de winkels met ratings en prijzen worden automatisch ge-updatet. Blijkbaar worden er inderdaad nog mat A-sockets verkocht. Maar als ik van jou was zou ik die echt niet gaan kopen. Ze zijn sowieso allemaal al oud (de productielijnen ervan liggen al lang stil), en je PC gaat er niet echt merkbaar sneller door gaan.

Als ik van jou was zou ik ofwel een nieuwe computer kopen, ofwel formatteren en verder doen met de computer die je nu hebt. (Eventueel met een ander besturingssysteem dan Windows 7, die is nog steeds vrij zwaar)

Overigens zou ik me niet(s) aantrekken van die benchmark van windows 7. Je moet zelf aan je toepassingen kunnen beslissen wat er update nodig heeft. Je moet geen grafische kaart vervangen en hopen dat Word beter werkt, net zoals je geen CPU moet vervangen en hopen dat je betere spelletjes gaat kunnen spelen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nieuwe cpu

Ik denk dat het goedkoper is om een nieuwe computer te kopen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer