Genetische kaarten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Genetische kaarten

Hoi!

Ik zit met enkele vraagjes in verband met genetische kaarten.

Men zegt dat dit alleen gaat bij nakomelingen wiens ouders beide heterozygoot zijn. Maar waarom gaat het eigenlijk niet met homozygoten?

Kan je een genetische kaart opstellen van zelfbevruchting van een volledig heterozygoot individu?

De grootte van het genoom, heeft dat eigenlijk een bepaalde invloed hierop?

Het aantal merkers wel toch? Hoe meer merkers hoe nauwkeuriger uw linkage map (genetische kaart)

En monogene en polygene eigenschappen?

Alle informatie is welkom! Ook al is het een antwoord op een van mijn vragen.

Alvast bedankt

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genetische kaarten

Wat is een genetische kaart?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Genetische kaarten

Op een genetische kaart willen we eigenschappen lokaliseren. We willen DNA regio's zoeken waar genen voor bepaalde eigenschappen liggen. Het wordt opgesteld met DNA merkers. Aan de hand van cross-over frequenties kan dan bepaald worden welke DNA stukken samen horen, dus gekoppeld zijn op eenzelfde chromosoom en welke niet. Een genetische kaart kunnen we enkel maken voor ouders, dus aan de hand van de nakomelingen omdat we dan de evrschillende eigenschappen hebben. Dus van een nakomeling zelf kan je geen genetische kaart maken.

Ge gaat dus van die nakomelingen dan alle stukjes DNA verzameln en zichtbaar maken op een gel. Daaruit Kunt ge dan de recombinatiefrequentie gaan afleiden en bepalen waar ze op een chromosoom liggen.

Berichten: 339

Re: Genetische kaarten

Amelii schreef:Hoi!

Ik zit met enkele vraagjes in verband met genetische kaarten.
Ik vind de context van de vragen nog niet heel helder, maar ik krijg de indruk dat het om genetische linkage kaarten gaat. In elk geval zal ik met dat in gedachten antwoorden geven.
Men zegt dat dit alleen gaat bij nakomelingen wiens ouders beide heterozygoot zijn. Maar waarom gaat het eigenlijk niet met homozygoten?
Bij homozygote loci kun je geen crossing-over herkennen.
Kan je een genetische kaart opstellen van zelfbevruchting van een volledig heterozygoot individu?
Je hebt altijd meerdere meioses nodig. Maar als je het resultaat van meerdere zelfbevruchtingen kunt analyseren, kun je daar een kaart van maken.
De grootte van het genoom, heeft dat eigenlijk een bepaalde invloed hierop? Het aantal merkers wel toch? Hoe meer merkers hoe nauwkeuriger uw linkage map (genetische kaart)
De resolutie van de kaart (dus: hoe nauwkeurig de plaatsen bepaald zijn) hangt sterk af van het aantal -informatieve- meioses dat je kunt bestuderen. Alleen als 2 loci heterozygoot zijn, kun je vaststellen of tussen die 2 loci in een recombinatie heeft plaatsgevonden.

De eenheid (centi)Morgan is de grootte van het genoom tov het aantal recombinaties per meiose. Als, zeg, 90% vd loci heterozygoot zijn, verwacht je met 10 bestudeerde meioses een resolutie van globaal 10-15cM (kan precies berekend worden). Het aantal meioses begrenst de nauwkeurigheid van de kaart, je kunt daar niet veel aan toevoegen door meer markers toe te voegen.
En monogene en polygene eigenschappen?
In principe plaats je genetische eigenschappen op deze kaart. Een polygene eigenschap -die nog niet gelocaliseerd is- is niet nauwkeurig te meten. Je veronderstelt een genotype aan de hand van het uiterlijk van het individu. Deze reconstructie bevat veel ruis en is dus moeilijker op de kaart te plaatsen, dan een volledig penetrante monogene eigenschap.

Reageer