Springen naar inhoud

Serotype en strain

• Log in om te kunnen reageren

Autumn

Autumn

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2010 - 21:47

Goeie avond!

Zou iemand me duidelijk kunnen uitleggen wat het verschil tussen een serotype (serovar) en 'strain' van een virus nu juist is? Of de twee begrippen definiŽren. Ik ben namelijk een beetje in de war. (Ik weet dat je de definities gewoon op wikipedia vindt, maar ik begrijp het niet zo goed)
Als ik het goed doorheb zouden serotypes verschillen in bepaalde opp proteinen waarmee ze een immuunrespons opwekken. Maar wat is het verschil met 'strains' dan?

bedankt!
Autumn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2010 - 09:03

Een voorbeeld van 'strain' is dat uit twee influenzavirussen: H5N5 en H1N1 (voorbeelden), de nieuwe strain H5N1 ontstaat. H staat voor hemagglutinine en N voor neuraminidase, twee eiwitten van het virus.

Serotype gaat meer over het groeperen (of juist onderscheiden) op basis van een specifiek kenmerk. Gram-negatieve bacteriŽle hebben lipopolysaccharides (LPS) op hun celmembraan staan en dat is een voorbeeld van zo'n kenmerk.

Wiki:

Serotyping often plays an essential role in determining species and subspecies. The salmonella genus of bacteria, for example, has been determined to have over 4400 serotypes, including Salmonella enterica serovar Typhimurium, S. enterica serovar Typhi, and S. enterica serovar Dublin.[2] Vibrio cholerae, the species of bacteria that causes cholera, has 139 serotypes, based on cell antigens. Only two of them produce an enterotoxin and are pathogens: 0:1 and 0:139.

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Autumn

Autumn

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2010 - 20:48

bedankt voor de reactie! ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures