Springen naar inhoud

Energieomzettingen

• Log in om te kunnen reageren

bert94

bert94

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 10:57

Energieomzettingen:

rollercoaster: Eel -> Ek + warmte
skilift: Eel -> Ek + warmte
Lawine: Ep -> Ek + warmte
Windmolen: Ek -> Eel + warmte
Schommel: Ep -> Ek + warmte

Zouden deze juist zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 11:09

Een rollercoaster gaat regelmatig toch ook omhoog en omlaag, evenals een skilift en een schommel? Dus ik zou er nog een component aan toevoegen. Welke?

bert94

bert94

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 16:19

Een rollercoaster gaat regelmatig toch ook omhoog en omlaag, evenals een skilift en een schommel? Dus ik zou er nog een component aan toevoegen. Welke?

Ek laag + Ek hoog ? Ik heb er geen idee van ;)

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 16:33

Ek laag + Ek hoog ? Ik heb er geen idee van ;)

Jij hebt wel het voorbeeld van een lawine staan. Daar stel je dat potentiŽle energie omgezet wordt in kinetische energie en warmte. Nu gaan we het andersom doen: een skilift. Wat is dan de vergelijking?

bert94

bert94

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 16:36

Jij hebt wel het voorbeeld van een lawine staan. Daar stel je dat potentiŽle energie omgezet wordt in kinetische energie en warmte. Nu gaan we het andersom doen: een skilift. Wat is dan de vergelijking?

Wat bedoel je met "vergelijking"; enkel de "vergelijking" van de skilift (skilift: Eel -> Ek + warmte) ?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:24

Ik bedoel gewoon simpel dit:

Je kunt er over discussiŽren. Maar in feite gebeurt er in een skilift dit dit:
Eel -> Ek + Ep + warmte.

Je kunt er nog over discussiŽren of die potentiŽle energie niet uiteindelijk uit de kinetische energie komt. Dan zeg ik: het is maar op welk punt je in het proces kijkt. In de motor wordt het enkel maar omgezet in kracht om kinetische energie op te wekken. Maar op het niveau van het poppetje wat in de skilift zit, zorgt die motor er voor dat hij vooruit gaat en tevens dat hij omhoog gaat.

bert94

bert94

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:25

Ik bedoel gewoon simpel dit:

Je kunt er over discussiŽren. Maar in feite gebeurt er in een skilift dit dit:
Eel -> Ek + Ep + warmte.

Je kunt er nog over discussiŽren of die potentiŽle energie niet uiteindelijk uit de kinetische energie komt. Dan zeg ik: het is maar op welk punt je in het proces kijkt. In de motor wordt het enkel maar omgezet in kracht om kinetische energie op te wekken. Maar op het niveau van het poppetje wat in de skilift zit, zorgt die motor er voor dat hij vooruit gaat en tevens dat hij omhoog gaat.

bedankt, en hetzelfde dan ook bij de rollercoaster?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:26

bedankt, en hetzelfde dan ook bij de rollercoaster?

Ik zou zeggen van wel. Maar evenals bij de skilift heb je hetzelfde probleem. Daarbij speelt mee dat de rollercoaster op hetzelfde niveau binnen komt als hij er uit gaat (net als een skilift trouwens). Dus er wordt elk rondje evenveel potentiŽle energie opgebouwd als dat er verloren gaat. Het is maar net wat je leraar wil zien. Ik vind het altijd een beetje semantiek.

bert94

bert94

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:33

Ik zou zeggen van wel. Maar evenals bij de skilift heb je hetzelfde probleem. Daarbij speelt mee dat de rollercoaster op hetzelfde niveau binnen komt als hij er uit gaat (net als een skilift trouwens). Dus er wordt elk rondje evenveel potentiŽle energie opgebouwd als dat er verloren gaat. Het is maar net wat je leraar wil zien. Ik vind het altijd een beetje semantiek.

het stond dat je dit moest kennen van energieomzettingen... meer stond er niet bij.

we hebben altijd gezien Evoor = Ena + warmte (maar nooit Ep + Ek + warmte).

dus voor skilift + schommel + rollercoaster, ruim gezien 3x hetzelfde?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures