Evenwichtsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Evenwichtsreactie

Hallo scheikunde-experts

Kan iemand mij misschien helpen, ik kom er echt niet uit. Het gaat om de volgende opgave:

Men kan verroeste ijzeren voorwerpen restaureren door ze te behandelen met waterstof bij hoge temperatuur en druk. Bij deze omstandigheid blijft het gevormde water gasvormig.

a. Geef de vergelijking van de evenwichtsreactie van waterstof en ijzer(III)oxide (= roest)

Is onderstaande reactievergelijking zo correct??

Fe2O3 + H2 + 2 O2 Afbeelding 2 Fe2O3 + H2O

Gasvormig water houdt dus in dat er rechts H2O voor terug komt? Of hoe moet ik dit zien? En kan ik links zomaar dat zuurstofmolecuul aan de vergelijking toevoegen? Ik vind het maar lastig ;)

Door volumeverkleining (wat resulteert in drukverhoging) verschuift dit heterogene evenwicht niet.

b. Wat is dan wel het voordeel van hoge druk?


Door die hoge druk verandert de waterstof toch in de waterdamp (g), maar is dat nou echt een voordeel..? Wat bedoelen ze hier nou toch mee?

Zoals je ziet begrijp ik bar weinig van deze vraag. Hopelijk kan iemand mij helpen.

groetjes Petra

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Evenwichtsreactie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Edit: Reactievergelijkingen kan je gemakkelijk noteren door ze tussen onze handige [chem<!--nop-->]-tags te plaatsen, zo:

Code: Selecteer alles

[chem]Fe2O3 + H2 + 2 O2  <-> 2 Fe2O3 + H2O[/chem]
Ik heb je bericht hierboven met deze code aangepast.[/color]

Berichten: 146

Re: Evenwichtsreactie

ik hoop dat je het nier erg vind dat ik geen scheikunde expert ben maar toch probeer te antwoorden ^^.

probeer eens te vertrekken van enkel het roest en H2.

de bedoeling is van verroeste ijzeren voorwerpen terug ijzer te maken, jij laat je roest niet reageren dus staat die daar eigenlijk voor niets in de reactie.

ook moet alles wat links in je reactie staan ook rechts in je reactie staan

bij jou staat er nu 4 keer Fe rechts en slechts 2 keer links (zelfde met waterstof en zuurstof)

Berichten: 1.116

Re: Evenwichtsreactie

Aan beide kanten van de reactie staat ijzer(III)oxide. Die zou dus helemaal niet in de reactie moeten staan.

Daarnaast kloppen de hoeveelheid elementen links en rechtsom niet.

Verder denk ik niet dat het de bedoeling is dat H2 reageert met O2 (laat staan dat dit een evenwichtsreactie zou kunnen zijn, dit betreft namelijk gewone verbranding).

Overigens moet je ook de fase van de stoffen noteren.

Mijn voorstel is deze:

nH2 + mFe2O3 Afbeelding oH2O pFe (zelf de getallen correct maken en de fases goed noteren).

Berichten: 6

Re: Evenwichtsreactie

JWvdVeer schreef:Aan beide kanten van de reactie staat ijzer(III)oxide. Die zou dus helemaal niet in de reactie moeten staan.

Daarnaast kloppen de hoeveelheid elementen links en rechtsom niet.

Verder denk ik niet dat het de bedoeling is dat H2 reageert met O2 (laat staan dat dit een evenwichtsreactie zou kunnen zijn, dit betreft namelijk gewone verbranding).

Overigens moet je ook de fase van de stoffen noteren.

Mijn voorstel is deze:

nH2 + mFe2O3 Afbeelding oH2O pFe (zelf de getallen correct maken en de fases goed noteren).
Dankjullie wel voor jullie hulp :-)

Nu kom ik dan met jullie hulp tot de volgende evenwichtsreactie:

Fe2O3 (s) + 3H2 (g) Afbeelding 3 H2O (l) + 2 Fe (s)

Maar dan blijft het gevormde water dus niet gasvormig zoals in de opgave staat? En wat is dan de hoge druk in de formule en wat is daar het voordeel van?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsreactie

Maar dan blijft het gevormde water dus niet gasvormig zoals in de opgave staat?
Bij die omstandigheden (hoge temperatuur) blijft het water volgens je GEGEVENS wél gasvormig. Dus dat neem je dan ook gewoon voertstoots aan, en je vult een (g) in ipv een (l).
En wat is dan de hoge druk in de formule en wat is daar het voordeel van?
Stel je zou onder lage druk werken. Hoeveel H2 moleculen zwerven er dan op enig tijdstip rond in de buurt van je roestbladders? Wat zou er het voordeel van kunnen zijn die druk te verhogen denk je?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Evenwichtsreactie

Jan van de Velde schreef:Bij die omstandigheden (hoge temperatuur) blijft het water volgens je GEGEVENS wél gasvormig. Dus dat neem je dan ook gewoon voertstoots aan, en je vult een (g) in ipv een (l).

Stel je zou onder lage druk werken. Hoeveel H2 moleculen zwerven er dan op enig tijdstip rond in de buurt van je roestbladders? Wat zou er het voordeel van kunnen zijn die druk te verhogen denk je?
Dan zou de evenwichtsreactievergelijking dus zo moeten zijn: Fe2O3 (s) + 3H2 (g) 3 H2O (g) + 2 Fe (s) :-)

Even denken.. Onder lage druk zwerven er dus H2 moleculen rond, maar onder hoge druk blijven die op zijn plaats, want met volumeverkleining en dus drukverhoging zijn de VanderWaalskrachten sterker, aaah dan wordt het weer een vaste stof ijzer? Zoiets denk ik! ;) Of heeft het hier niets met vanderwaalskrachten te maken?

Alvast bedankt!!

Groetjes Petra

Berichten: 146

Re: Evenwichtsreactie

stel dat je een kamer met mensen hebt die met een blinddoek rondlopen.

1. je laat eerst 2 mensen met een blinddoek rondlopen, en meet de tijd dat het duurt voordat ze tegen met hun gezicht tegen elkaar lopen. Herhaal deze proef nu 1000 keer.

2. probeer dit nu met meer mensen, eerst 3, dan 4, dan 5, dan 500.

Neem nu de gemiddelde tijd van elke proef dat het duurt om 2 mensen te laten botsen, je zal merken dat hoe meer mensen je in de kamer zet, hoe sneller (en vaker) deze botsing voorkomt.

Dit kan je vergelijken met het verhogen van de druk: hoe hoger de druk, hoe meer deeltjes er zich in een kleinere ruimte bevinden en hoe meer kans tot een goede botsing.

Een goede botsing van twee deeltjes in de voorwaarde opdat een reactie kan doorgaan en dus zal bij verhogen van de druk je reactie sneller doorgaan.

Berichten: 6

Re: Evenwichtsreactie

TerrorTale schreef:stel dat je een kamer met mensen hebt die met een blinddoek rondlopen.

1. je laat eerst 2 mensen met een blinddoek rondlopen, en meet de tijd dat het duurt voordat ze tegen met hun gezicht tegen elkaar lopen. Herhaal deze proef nu 1000 keer.

2. probeer dit nu met meer mensen, eerst 3, dan 4, dan 5, dan 500.

Neem nu de gemiddelde tijd van elke proef dat het duurt om 2 mensen te laten botsen, je zal merken dat hoe meer mensen je in de kamer zet, hoe sneller (en vaker) deze botsing voorkomt.

Dit kan je vergelijken met het verhogen van de druk: hoe hoger de druk, hoe meer deeltjes er zich in een kleinere ruimte bevinden en hoe meer kans tot een goede botsing.

Een goede botsing van twee deeltjes in de voorwaarde opdat een reactie kan doorgaan en dus zal bij verhogen van de druk je reactie sneller doorgaan.
Wauww jij kunt goed uitleggen ;) Super bedankt, hier kan ik wel wat mee ;)

Fijne dag!

Reageer