Maximale belasting metalen koker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Maximale belasting metalen koker

Beste,

Ik wil graag mijn trap zelf maken. Het gaat over het volgende

Een eenvoudige rechte steektrap met aan beide zijden de trapwangen uit Staal S235 JR met een dikte van 10mm

Nu deze trap zal voorzien worden door glazen treden

Deze glazen treden zullen geplaatst worden op metalen kokers en aan de vier zijden ondersteund

Mij hebben ze aangeraden de koker 25cm x 25 cm met een dikte van 3mm

De lengte van de treden is 85cm en 25 cm diepte

Graag zou ik een formule willen bekomen om de maximale belasting van de treden te berekenen om zeker te zijn dat mijn glas niet gaat bartsen

Kan iemand mij verder helpen

Berichten: 4.502

Re: Maximale belasting metalen koker

Bwfighter schreef:Beste,

Ik wil graag mijn trap zelf maken. Het gaat over het volgende

Een eenvoudige rechte steektrap met aan beide zijden de trapwangen uit Staal S235 JR met een dikte van 10mm

Heb het idee dat de wangen te slap zijn,zou hardhout 37 mm nemen met gelaagde glastreden, 4 zwiepkoppelingen ertussen

Nu deze trap zal voorzien worden door glazen treden

Gelaagd glas (info halen bij glashandel)van ca. 25 mm,alleen 2 opl bij hout/staal

Deze glazen treden zullen geplaatst worden op metalen kokers en aan de vier zijden ondersteund

Mij hebben ze aangeraden de koker 25cm x 25 cm ( wrs mm?) met een dikte van 3mm

De lengte van de treden is 85cm en 25 cm diepte

Graag zou ik een formule willen bekomen om de maximale belasting van de treden te berekenen om zeker te zijn dat mijn glas niet gaat bartsen

Puntlast in het midden van een zwaar figuur,neem bijv.110 kg

Kan iemand mij verder helpen
Ik draag maar wat aan;er moet wrs ook nog een leuning op dragers aan?

Berichten: 4

Re: Maximale belasting metalen koker

De trap moet uit staal gemaakt worden voor het industriele look

De trapwang kan nog altijd veranderd worden

Maar wil weten als de koker van 25mmx25mm dik genoeg is voor een belasting van 125kg?

Hoe kan ik dit berekenen?

Berichten: 4.502

Re: Maximale belasting metalen koker

Ik berekende 1 koker als gevraagd,je gaat er 2 in lengterichting gebruiken voor opleg glasplaat ;dat vraagt nog wel aparte aandacht.

Die ene koker bij de opstapzijde krijgt het meeste te verduren (100% bij het lopend gebruik).

De berekening is gebaseerd op vrije opleg,dus bij vastgelaste opleg is er nog meer draagvermogen.

Maar bekijk, de koker kan wat meer hebben dan gevraagd:
Bijlagen
KOKER25.DOC
(1.05 KiB) 928 keer gedownload

Berichten: 4

Re: Maximale belasting metalen koker

Dus, ik mag de koker 25mmx25mm in dikte 2mm gerust gebruiken of moet ik ergens nog opletten?

Maar hoeveel kg draagvermogen mag die koker hebben?

Berichten: 4.502

Re: Maximale belasting metalen koker

Als je mijn berekeningsgegevens met tabellen vergelijkt,zie je waarden voor een koker van# 25.25.3 mm;het draagvermogen kun je ontdekken in de berekening.

Die maakte ik nl. voor je,dus neem de moeite om ff te lezuh,muh vriend!

Berichten: 4

Re: Maximale belasting metalen koker

Fijn dat je dat hebt willen doen voor mij. Maar snap er geen jota van. Kan je misschien iets meer uitleg geven aub

Berichten: 4.502

Re: Maximale belasting metalen koker

Als je er geen jota (de balluh) van snapt is uitleg niet mogelijk,ik deed mijn best!

Berichten: 133

Re: Maximale belasting metalen koker

Fijn dat je dat hebt willen doen voor mij. Maar snap er geen jota van. Kan je misschien iets meer uitleg geven aub
Hallo,

Als u weet u zwaar u bent kunt u uw gewicht gebruiken om uit te rekenen of het glas zal bezwijken of niet.

Maar er is nog een andere aspect is van hoe wilt u het glas gaan vast maken etc. dit zijn allemaal aspecten die u mee moet nemen.

Hier voor moet u bepaalde gegevens van het glas hebben wat voor type ed. Nu is het zo dat het profiel die u wilt gebruiken best sterk is. Daar hoeft u dus geen zorgen over te maken.

U moet ook gaan nadenken wat voor type glas u wilt gaan gebruiken.

Ik heb hier onder wat gegevens voor u neergezet die mogelijk of van toepassing kunnen zijn voor u wensen.

De toleranties op de diameter/ovaliteit van de gaten zijn in de onderstaande tabel weergegeven.

Nominale gatdiameter (mm) Tolerantie (mm)

< 4 < 20 +/- 1,0

< 20 < 100 +/- 2,0

< 100 < 150 +/- 3,0

De toleranties op de nominale glasdikten zijn genoemd in de onderstaande tabel in overeenstemming met NEN 3264 en zijn weergegeven in millimeters.

Nominale dikte (mm) spiegelglas figuurglas

4 +/- 0,2 +/- 0,5

5 +/- 0,2 +/- 0,5

6 +/- 0,2 +/- 0,5

6 +/- 0,2 +/- 0,5

8 +/- 0,2 +/- 0,5

10 +/- 0,2 +/- 0,5

12 +/- 0,2 +/- 0,5

15 +/- 0,2 +/- 0,5

19 +/- 0,2 +/- 0,5

De toleranties op de afmetingen (breedte en/of hoogte) van een ruit zijn conform de onderstaande tabel.

Nominale maat (L) Geslepen glas

L < 2000 mm +/- 1,0 mm

2000 < L < 3000 mm +/- 2,0 mm

L < 3000 mm +/- 3,0 mm

Groetjes.

Reageer