Onafhankelijke variabele met drie groepen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Onafhankelijke variabele met drie groepen

Voor mijn onderzoek heb ik een vragenlijst afgenomen bij turkse, marokkaanse en nederlandse jongens. Ik wil weten of er een verschil is in de mate van intentie om een condoom te gebruiken. Deze is berekend op een vijfpuntsschaal. Ik wil echter ook weten of de afkomst (T, M of NL) samen met de attitude ten opzichte van condoomgebruik, die ook op een vijfpuntschaal zijn gemeten, van invloed zijn op de intentie om een condoom te gebruiken. Ik wil nu weten welke toets ik moet doen. Wie kan mij daarbij helpen?

Ik wil er wel bij zeggen dat intentie en attitude geconstrueerde schalen zijn, waardoor ik ook antwoorden als 1,33 heb.

Re: Onafhankelijke variabele met drie groepen

Ik weet niet of je nog steeds op een antwoord zit te wachten maar voor het geval dat zal ik een mogelijke berekening geven. Vraagje, zijn hiermee demonstratiematerialen te winnen?

Ik zou per nationaliteit de score van test 1 (horizontaal) uitzetten tegen die van test 2 (verticaal). Hieruit volgt een puntenwolk waarop je een gewone lineaire regressie kan loslaten. Vergelijk de trendgetallen en de correllatiecoefficient R van de drie nationaliteiten.

Er is zoiets als een multivariante analyse maar dan zou ik eerst even een boek over statistiek opslaan. Of zoek een vrij beschikbaar ebook (bookboon.com).

Reageer