Springen naar inhoud

kracht en arm.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Leviathan

    Leviathan


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 20:45

Hallo.

Dit is een redelijk simpele vraag maar ik ben gewoon stomweg vergeten hoe dit ook alweer zat.


Stel je moet hier het moment om A berekenen.
Geplaatste afbeelding

Hoe werkt dat ook alweer wanneer je dat via 2 armen doet?

Is het een van de volgende:
MA=F1*BC*BA
MA=F1*BC
MA=F1*((BC^2)+(BA^2))^0.5 (en moet dan de kracht ontbonden worden in een component haaks op deze lijn?)

Of nog compleet iets anders?

Ik ben het echt vergeten. ;)

Alvast bedankt in ieder geval.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:05

MA=F1*BC*BA

Que? dan krijg je de verkeerde eenheid. Het moment is de kracht vermenigvuldigd met de loodrechte afstand van het punt tot de werklijn van de kracht. Dus ... ?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#3

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:11

Hoe werkt dat ook alweer wanneer je dat via 2 armen doet?

Er zijn nooit twee armen in 1D, zie ook jhnbk's post.
Quitters never win and winners never quit.

#4

Leviathan

    Leviathan


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:16

MA=F1*((BC^2)+(BA^2))^0.5 Dus.

En dan kracht ontbinden loodrecht op die arm.
(Arm: AC)

Ok danku.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:17

Meestal de simpelste oplossing:

meet je arm tussen draaipunt en werklijn van je kracht (d.i. loodrecht op die werklijn)

leviathan_1.png

Anders, ontbind je kracht in een component loodrecht op een lijn van aangrijpingspunt naar draaipunt, en een component ůver die lijn:

leviathan_2.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

Leviathan

    Leviathan


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:28

Jeej paint.net!


Maar inderdaad een beetje simpel redeneren geeft al snel loodrechte lijn * arm.

In ieder geval bedankt!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures