Netto productie en dissimilatie in een climaxecosysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Netto productie en dissimilatie in een climaxecosysteem

Hallo, vandaag heb ik een toet biologie, en ik stuitte op een een volgend vraagstuk.

'' Stadia in de ontwikkeling van een ecosysteem kunnen onder meer worden gekenmerkt door de energietoevoer, de nettoproductie, en de respiratie(dissimilatie) die in verschillende stadia plaatsvinden.

De schema's in afbeelding 61 geven de energietoevoer en de bijbehorende en respiratie weer in drie verschillende stadia van een exocsysteem''

vraag: Welk schema geeft het best de energietoevoer en de bijbehorende nettoproductie en respiratie weer in

een climaxecosysteem?


Ik zal voor u de schema's omschrijven. zo moeilijk zien ze er niet uit.

Schema P:

De energietoevoer komt er vanaf bovenaf in en is (wat vrij logisch is) steeds 100 %.

de nettoproductie dat bij P eruit komt is 2 procent.

De respiratie 98 %.

Schema Q:

Energietoevoer = 100 %

nettoproductie = 50 %

respiratie = 50 %

Schema R:

energietoevoer = 100 %

nettoproductie = 70 %

respiratie = 30 %

Het antwoordenboek zegt dat schema P bij een climaxstadium hoort. Maar waarom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Netto productie en dissimilatie in een climaxecosysteem

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Netto productie en dissimilatie in een climaxecosysteem

Is het climaxstadium het einde van de weg; een verschrikkelijk oud ecosysteem? Het andere eind van de schaal bekeken vanuit pioniersvegetatie op een braakliggend veldje?

Wat is energietoevoer van bovenaf? Welke energie en wat wil van bovenaf zeggen?

Ik weet niet zeker of dit normale termen zijn maar voor mij als non-ecoloog.. ik kan er zo niets mee, sorry. Kan je meer uitleg geven? Dan kunnen we je vast weer verder helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1.116

Re: Netto productie en dissimilatie in een climaxecosysteem

Climaxecosysteem is het einde van de successie (dus grote bomen, dikke stammen, zeg maar...). Het kenmerkende aan een climaxecosysteem is dat het vrijwel tot rust is gekomen. Ofwel: het groeit bijna niet meer aan. Dus er gaat uiteindelijk bijna evenveel uit als dat er in gaat. Vrijwel alle energie die dus toegevoerd wordt, wordt dus voor het levensonderhoud van die boom gebruikt en nauwelijks voor de productie. Dat is volgens mij het hele verhaal. Dan past P er dus inderdaad het beste bij.

Reageer