Uit de pen van... bart

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Uit de pen van... bart

"Uit de pen van..." is een vaste rubriek in de nieuwsbrief van Wetenschapsforum, waarin door een persoon over wetenschap wordt geschreven. Aan het einde geeft deze persoon de (virtuele) pen door aan een volgende schrijver. We zijn benieuwd waar de pen van Wetenschapsforum zoal terecht zal komen. Dit keer in deze rubriek:

Uit de pen van Bart

Een van mijn langst bestaande passies is het uitdragen en toegankelijk maken van wetenschap, en mensen hiervoor enthousiast te maken. Deze passie is begonnen op de middelbare school, waarbij ik als ouderejaars de aankomende eerstejaars kon demonstreren wat zij konden verwachten bij natuurkunde en scheikunde, en is sindsdien alleen maar groter geworden. Wetenschapsforum speelt hier natuurlijke een belangrijke rol in.

Mijn geschiedenis op Wetenschapsforum gaat heel wat jaren terug. Ik ben in oktober 2004 bij toeval hier beland. Ik was in die tijd student Technische Natuurkunde in Groningen en had (relatief) veel tijd over. Al snel besteedde ik 20 uur per week aan WSF. Deze inspanning bleef niet onopgemerkt en voor het einde van dat jaar hadden Bro (de vorige beheerder) en DePurpereWolf mij gevraagd om mee te helpen als moderator. Dit heb ik jarenlang met plezier gedaan. Inmiddels ben ik al enkele jaren afgestudeerd en is mijn vrije tijd beperkter geworden. Daarom ben ik tegenwoordig meer achter de schermen van het WSF bezig en minder met moderaten. Ik heb tegenwoordig dan ook geen eigen forum meer.

In de professionele sfeer werk ik als wetenschapper aan het energieprobleem, specifiek de energie-infrastructuren zoals het elektriciteitsnetwerk. Deze infrastructuren zijn niet ontworpen voor de nieuwe duurzame technologieën die nu worden ontwikkeld. Om grote investeringen te vermijden en de hoge betrouwbaarheid die wij nu kennen te kunnen blijven garanderen is slim management van deze infrastructuren noodzakelijk. Ik ga voor mijn werk regelmatig naar conferenties waar ik mijn werk kan presenteren. Echter, ik heb ook geregeld de kans om mensen die niet dagelijks met het energieprobleem, of wetenschap in het algemeen, in aanraking komen met veel enthousiasme te informeren over de energievraagstukken waar aan gewerkt wordt.

Mijn passie komt dus niet alleen terug op Wetenschapsforum maar ook in mijn professionele sfeer. Het is al altijd belangrijk geweest om mensen op een eenvoudige manier uit te leggen wat wij wetenschappers aan het doen zijn. Daarnaast is het ook van belang dat de volgende generatie net zo enthousiast over wetenschap worden als wij dat zijn.

Bart, 19 mei 2010

De vorige columns, uit de pen van Miels, Veertje en Wouter Masselink kun je hier lezen.

Reageer