Reactiekrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Reactiekrachten

Hey Allen. Hier even een misschien wat vreemde vraag, maar ik ben het even helemaal kwijt. Ik heb morgen een tentamen Biomechanica (eerste jaar Biomedische Technologie), dus ging ik maar even wat oude tentamens oefenen. Nu kwam ik bij de onderstaande opgave uit.
dmbt.png
dmbt.png (20.52 KiB) 147 keer bekeken
De oplossing hiervoor dacht ik als volgt te kunnen vinden:

Vector F bestaat uit de componenten:

[F

-4F]

Het punt B kan rollen en daardoor geen reactiekracht geven in de ey richting. Dit zal dus allemaal op punt C komen te rusten. Ik weet nu dus in ieder geval dat de reactiekracht er in punt C ongeveer als volgt uit zal moeten zien:

Vector FC =

[FxC

4F]

En kan daaruit dus ook concluderen dat de vector in punt B er als volgt uit zal moeten zien:

Vector FB =

[FxB

0]

Dan is er nog de kracht in de ex richting. Deze bedraagt in totaal F (zie de vector F bovenaan). Ook hier moet de som van alle krachten weer 0 zijn, dus moeten FB en FC samen een kracht van -F leveren in de ex richting. In beide punten wordt een even grote reactiekracht opgewekt, aangezien de punten in de ex richting gelijk zijn. We eindigen dan met de vectoren:

Vector FB =

[- ½F

0]

Vector FC =

[- ½F

4F]

Als ik dan de antwoorden erop nasla, waar tot mijn spijt geen uitwerking bij staat, dan wordt daar gegeven dat de vectoren als volgt moeten zijn:

Vector FB =

[5F

0]

Vector FC =

[-6F

4F]

Ik zie niet in waar dit vandaan komt, en dan met name de kracht in punt B, die mee lijkt te wijzen met de originele krachtvector F. Deze stof is echt ontzettend elementair, dus volgens mij zie ik iets gigantisch over het hoofd, of ben ik echt helemaal kwijt ineens. Zou iemand mij kunnen aangeven waar ik een denkfout maak? Alvast heel erg bedankt!

------------------------------------------------------------------------------------------
(Ik krijg het niet voor elkaar om de image in te voegen, dus link ik er maar gewoon naartoe)

(....was linkje....)


Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

groet, moderator jvdv

Re: Reactiekrachten

Je aanname over de krachten in verticale richting is juist. Maar de horizontale krachten in B en C zijn niet gelijk. deze moeten worden berekend uit een momenten evenwicht. Lukt dat?

Reageer