Jezus werd niet gekruisigd

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Jezus werd niet gekruisigd

http://www.nu.nl/wetenschap/2278189/


AMSTERDAM – Het beeld dat Jezus vastgenageld aan een kruis stierf, is waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd uit bijbelteksten. Dat beweert een Zweedse wetenschapper
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Jezus werd niet gekruisigd

“Mijn suggestie is niet dat Christenen moeten twijfelen aan de tekst van de bijbel. Maar we moeten de bijbel wel lezen zoals hij is. We moeten de regels lezen zoals ze staan geschreven en niet tussen de regels door lezen”, aldus Samuelsson.
Anderzijds kan je toch moeilijk een pleidooi houden om de tekst letterlijk te lezen (en te interpreteren)? Of begrijp ik het hier verkeerd?


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Jezus werd niet gekruisigd

Ik vindt het spijtig dat 2 totaal verschillende zaken in dit artikel gemixt worden (heb ook het Engelstalig gelezen).


Ik kan mij best voorstellen dat een theoloog op deze kruisiging en de gangbare executiemethoden historisch dieper in gaat, en dat dit mogelijk/waarschijnlijk ook klopt.

Dit is wetenschap.


Zijn verdere conclusie inzake het lezen van de Bijbel wat er staat is amper wetenschap te noemen maar is duidelijk gekoppeld aan zijn geloof en levensovertuiging.


Deze mix werkt voor mij behoorlijk storend.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jezus werd niet gekruisigd

Deze discussie is toch niet echt nieuw? Er is al jaren discussie over hoe de kruisiging van Jezus precies opgevat moet worden. Er is zelfs een wiki-pagina over. Dat de term "kruisiging" voor meerdere soorten wrede executies kan staan is ook niet nieuw: "Crucifixion" op Wikipedia(en)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Jezus werd niet gekruisigd

Hij is inderdaad niet nieuw, jammer dat de media er int tuint in deze komkommer tijd.

Reageer