Warmtecapaciteit calorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Warmtecapaciteit calorimeter

Hallo!

Ik moet voor natuurkunde een experiment doen waarbij ik de warmtecapaciteit van een calorimeter moet bepalen. Nou heb ik de volgende formules gebruikt:

Qcaloriemeter = Qwarmwater - Qkoudwater

Waarbij Qwarmwater -> massawarmwater x cwater x (Twarmwater - Teind)

Waarbij Qkoudwater -> massakoudwater x cwater x (Teind - Tkoudwater)

Waarbij Qcalorimeter -> Ccalorimeter x (Teind - Tkoudwater)

Ccalorimeter = Qcalorimeter / (Teind - Tkoudwater)

Ik heb 3 metingen gedaan en was dus van plan om het gemiddelde te nemen van de 3 Ccaloriemeters, voor de beste nauwkeurigheid. Het probleem is de antwoorden waar ik op uit kom.

-4,09

7,49

7,49

Mijn vragen zijn dan:

Hoe komt het dat mijn eerste meting een negatief getal geeft? Kan dat wel?

Wat mij opvalt is dat deltaTwarm groter is dan deltaTkoud, bij de andere 2 is het juist andersom.

Zit 7,5 J/K er wel in de buurt? Ik heb al een beetje gegoogled naar andere mensen die dit experiment deden, en mensen in mijn klas gevraagd, en die kwam op getallen als 114 J/K en 76 J/K en 216 J/K. Zit ik nou fout?

Alvast bedankt voor het helpen. ;)

Re: Warmtecapaciteit calorimeter

Ik kan moeilijk zien wat je precies gemeten hebt maar een negatieve warmtecapaciteit duidt op een verkeerde tekenafspraak. Zo te zien heb je warm water bij koud water gemengd in een calorimeter. Waarom neem je dan niet gewoon de totale energie voor en na het mengen?

Ofwel Tkoud(Ccal+Ckoud)+Twarm.Cwarm=Teind(Ccal+Cwarm+Ckoud) met daarin Cwarm en Ckoud gelijk aan massa.c? Daarmee voorkom je fouten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Warmtecapaciteit calorimeter

Ik zou de waterwaarde van de calorimeter bepalen, omdat je vraag zeker niet evident is.Trouwens als ge de waterwaarde hebt hebt ge ook de warmtecapaciteit.

Klik hier. Links ziet ge de inhoud en gaande naar beneden vindt ge waterwaarde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 47

Re: Warmtecapaciteit calorimeter

Bedankt voor de reacties. In ons boek stond niets over de waterwaarde, dus ik denk dat het verstandiger is als ik het doe zoals in het boek stond. Toch bedankt. ;)

Ik heb even de getallen doorgenomen en het viel me op dat bij de getallen waar een negatief antwoord uitkwam, deltaT1 groter was dan deltaT2. Hierbij is deltaT1 de temperatuur van het water nadat het in de calorimeter gegooid is en het niet meer verandert - de temperatuur van het water voordat je het in de calorimeter gooit, en deltaT2 de temperatuur van het blokje messing min de temperatuur van het water nadat het blokje messing in de calorimeter gelegd is. Bij de andere getallen, waar wel een positief antwoord uitkwam, was het andersom en was deltaT2 juist hoger dan deltaT1. Ik denk dat dit de reden is dat we op een negatief antword uitkomen, maar we begrijpen niet waarom. Zou iemand dat ons kunnen uitleggen? ;)

Re: Warmtecapaciteit calorimeter

Jouw probleem is net als dat van andere middelbare scholieren, nl. dat je niet verteld wordt waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Jullie moeten met geleverde en opgenomen energie, positieve en negatieve delta T werken, zonder dat de benodigde tekenafspraken worden uitgelegd. Ik durf er m'n vingers voor in het vuur te steken dat ergens een verwisseling optreedt.

Je moet bijvoorbeeld afspreken dat als een deel van de materie een positieve delta T heeft, dat er dan energie is toegevoerd. Een temperatuurafname is dan gewoon een negatieve delta T, en dus is de toegevoerde energie ook negatief. Het woord temperatuurafname en geleverde energie gebruik je dan niet meer. In dat geval heb je een (warm-)waterdichte tekenafspraak en hoef je geen koudwatervrees te hebben voor vergissingen.

Maar nogmaals, in dit geval is de berekening zoals ik gegeven heb, en kun je tekenafspraken omzeilen.

Reageer