Springen naar inhoud

1 2 4 8 16 31

• Log in om te kunnen reageren

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 juni 2010 - 08:54

Ik moest laatst een IQtest maken, en daar zaten, niet geheel onverwacht, ook rijtjes in met een regelmaat.

1 van die rijtjes volgde de de regelmaat

1 2 4 8 16 31 ..............................

ergens in m'n hoofd zit nog de kennis dat er idd een bepaalde formule was die deze getallen genereert, eerst lijkt het op een macht 2, maar later wijkt die af. Ik kon er echter niet meer op komen.

Nu zit ik alweer een paar dagen eraan te denken, maar ik kan er nog steeds niet op komen. Weten jullie het misschien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 juni 2010 - 09:16

http://threesixty360...hat-comes-next/
Hydrogen economy is a Hype.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 10:49

En zoiets komt aan bod op een IQ test? Hoe kan je dit ooit weten?
Quitters never win and winners never quit.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 juni 2010 - 12:37

Inderdaad. Het is dat ik dit laatst toevallig ergens anders zag maar anders had ik het ook niet geweten.

Ik vermoed nu eigenlijk dat de topicstarter het zich verkeerd herinnert en wellicht het rijtje 1 1 2 4 8 16 31 bedoelt, met als oplossing voor elk getal: de som van de voorgaande 5 getallen.
Hydrogen economy is a Hype.

JVV

JVV

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2010 - 00:26

........ 1 , 1 , 1 , ...

...... 1 , 2 , 3 , 4 , ...

.... 1 , 2 , 4 , 7 , 11 , ...

.. 1 , 2 , 4 , 8 , 15 , 26 , ...

1 , 2 , 4 , 8 , 16 , 31 , 57 ...

Het verschil tussen twee opeenvolgende getallen is het getal erboven in de piramide.

Veranderd door JVV, 28 juni 2010 - 00:27

Onwetend

Onwetend

• >250 berichten
  • 307 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juli 2010 - 17:19

En zoiets komt aan bod op een IQ test? Hoe kan je dit ooit weten?

Het was voor luchtverkeersleider dus misschien verheldert dat het enigszins. Als je op zo'n vraag het goede antwoord geeft, kan je toch wel vrij zeker zeggen dat iemand affineit heeft met en niet vies is van de wiskunde.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2010 - 17:28

Als je op zo'n vraag het goede antwoord geeft, kan je toch wel vrij zeker zeggen dat iemand affineit heeft met en niet vies is van de wiskunde.

Nee, dit heeft weinig met affiniteit te maken. Dit heeft te maken met het feit dat je dit eerder gezien moet hebben, overigens denk ik dat Fred gelijk heeft: het is de verkeerde rij.
Quitters never win and winners never quit.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2010 - 21:45

Het was voor luchtverkeersleider dus misschien verheldert dat het enigszins. Als je op zo'n vraag het goede antwoord geeft, kan je toch wel vrij zeker zeggen dat iemand affineit heeft met en niet vies is van de wiskunde.

Ik denk dat het eerder test hoeveel IQ-testen je al gemaakt hebt, want zelfs als je de structuur doorhebt/kent, is het bijzonder moeilijk om uit het hoofd het volgende getal te bepalen, tenzij je hem uit je hoofd kent. (als dat idd het juiste antwoord is)

Overigens kan het rijtje ook gewoon staan voor de som van de vorige 4 getallen +1. Dit is niet zo moeilijk te vinden en het is eenvoudig het volgende getal te bepalen. ... 60 dus
(allez, dat zou ik antwoorden moest ik die vraag krijgen ;))

Veranderd door 317070, 07 juli 2010 - 21:48

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juli 2010 - 09:00

Tja, de som van de 4 voorgaande getallen + 1, de som van de voorgaande 5 getallen, ik vind het allemaal maar een beetje matig gedefinieerd, want hoe bepaal je de som van de 4 voorgaande getallen voor het tweede getal? Dit heeft in ieder geval weinig met wiskunde te maken.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 12:43

Tja, de som van de 4 voorgaande getallen + 1, de som van de voorgaande 5 getallen, ik vind het allemaal maar een beetje matig gedefinieerd, want hoe bepaal je de som van de 4 voorgaande getallen voor het tweede getal? Dit heeft in ieder geval weinig met wiskunde te maken.

Rijtjes zijn sowieso nogal vaag. Je kunt immers oneindig veel rijen verzinnen die precies met deze 6 getallen beginnen. Het gaat er natuurlijk om dat je de meest 'logische' of 'simpele' rij kiest, maar dat is inderdaad erg vaag gedefinieerd. Wat het juiste antwoord is, blijft altijd enigszins omstreden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 juli 2010 - 21:45

Ik moest laatst een IQtest maken, en daar zaten, niet geheel onverwacht, ook rijtjes in met een regelmaat.

1 van die rijtjes volgde de de regelmaat

1 2 4 8 16 31 ..............................

ergens in m'n hoofd zit nog de kennis dat er idd een bepaalde formule was die deze getallen genereert, eerst lijkt het op een macht 2, maar later wijkt die af. Ik kon er echter niet meer op komen.

Nu zit ik alweer een paar dagen eraan te denken, maar ik kan er nog steeds niet op komen. Weten jullie het misschien?

1 2 4 8 16 31 57 99 163 256 ........
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures