Krampen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 108

Krampen

Ik heb een aantal vragen over krampen. Dingen die ik al weet heb ik al aangevuld.

De symptomen

Je ligt in je bed zoet te dromen en je voelt ervoor nog niets. Maar van de ene fractie van een seconde op de andere voel je een ongelooflijke steek, meestal in je kuit. Je schiet wakker en je hele spier doet pijn. De volgende ochtend kan je het nog voelen.

Of erger, je bent lekker aan het zwemmen en opeens voel je weer even snel een enorme steek en doet je spier pijn. Je kan niet meer zwemmen en het is levensgevaarlijk.

Oorzaak Wat gebeurt er in je spier? Hoe komt het zo opeens? Waarom meestal in je bed of in het water?

Voorkomen Hoe kan je jezelf minder gevoelig maken voor krampen? Wat kan je op lange termijn doen?

Net voor het zwemmen

Ik heb gelezen dat je gedurende de hele inspanning een gesuikerde (50 g/l) en lichtjes gezouten (0,5 tot 1 g/l) oplossing moet drinken.

Na de kramp

Het helpt om de spier stilletjes aan uit te rekken.

Berichten: 1.116

Re: Krampen

Oorzaak: Velen, het kan komen door onschuldige factoren (zoals de kou bij zwemmen, maar dat verklaart niet waarom de één er veel last van heeft en de ander niet), minder schuldige factoren zoals metabole stoornissen (tekort aan kalium, calcium, magnesium, glucose, etc.), uitdroging of ronduit vervelende zoals aangeboren myogene stoornissen. Echte duidelijke oorzaken voor alle verschillende soorten kramp (zoals bij inspanning en slaap) zijn nog niet volledig bekend. In de meeste gevallen hebben we gewoon geen idee.

Kou blijkt een trigger te zijn, dat is wat ik zowel in water als in bed. Misschien omdat de doorbloeding dan afneemt door de koudere temperatuur (hypothese)?

Over krampen hoor je van patiënten de meest uiteenlopende verhalen. Zelf geef ik bijvoorbeeld gewoon mee met de kramp en maak de beweging mee met de kramp. Ikzelf heb eigenlijk ook nooit last van pijn na de kramp en ik vind het ook niet eens een heel vervelend gevoel. Daarnaast ben ik als het moet meestal ook nog wel in staat om de verkrampte spier iets te bewegen en heb ik eigenlijk nooit kramp tijdens het zwemmen (wel in bed).

Inderdaad zijn er onderzoeken die uitwijzen dat hypoglycemie kan zorgen voor het ontstaan van krampen. Het causale verband is echter nog niet helemaal duidelijk (zorgt hypoglycemie zelf voor het onstaan van de krampen of zorgt een factor die de hypoglycemie doet ontstaan ook voor het ontstaan van de krampen, bijv. insuline?). Maar met even veel recht zou je kunnen denken dat glucose het zou kunnen veroorzaken (excessief glucoseinnamen en verhoogde insulinespiegel zorgen voor het ontstaan van hypokaliëmie).

Reageer