Informele brief

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Informele brief

Goedemiddag,

ik ga Engels brief herkansen

ik heb al paar keer geoefend

maar niemand kan mijn brieven corrigeren

Kan iemand deze brief maken

dan kan ik het uitprinten en later corrigeren

Aanleiding

Je pen-friend Hellen Haye uit Bristol wil heeft je in haar laatste brief gevraagd hoe dat nou toch precies zit met dat lezen. Je had geschreven dat je een hekel hebt aan lezen. Verwerk onderstaande punten in je brief, in de volgorde waarin ze hier ook staan.

Opdracht

1 Je bedankt Helen voor haar brief. Kom terug op het feit dat ze je in die brief gevraagd heeft waarom je zo'n hekel hebt aan lezen voor je lijst [=reading-list]. Je hebt daar een aantal redenen voor; je hoopt haar te kunnen overtuigen. (±25 w)

2 Je vertelt hoe je je moest voorbereiden op het examen, en hoe dat examen verliep. (±60 w)

3 Sommige leerlingen hadden een onvoldoende, zeg hoe jij over de gang van zaken denkt. (± 40 w)

4 Je zegt dat de leeslijsten erg lang zijn. Je merkt op dat Helen misschien niet beseft hoe moeilijk het voor je is een boek in een vreemde taal te lezen. Je stelt dat je hooguit 15 à 20 bladzijden per uur kunt lezen, omdat je woordenschat tamelijk beperkt is. (±30)

5 Je stelt dat naar jouw mening de school je plezier in lezen heeft bedorven. Als kind hield je altijd van lezen; nu is het een vervelende plicht. Je vraagt Helen of ze ook niet vindt dat dat [=this] toch niet de bedoeling kan zijn van de literatuur studie. (± 50 w)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Informele brief

Kan iemand deze brief maken
Nee natuurlijk niet, we zijn geen huiswerk machine...

Post de brief hier en dan gaan we je helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Informele brief

Mrtn schreef:Nee natuurlijk niet, we zijn geen huiswerk machine...

Post de brief hier en dan gaan we je helpen.
ooh okay

Straat + huisnmr

Postcode+ plaats

The Netherlands

27th June 2010

Dear Hellen Haye,

Thank you for your last letter. How are you. I'm fine.

you have asked me in your letter why I hate to read my reading-list. I have some reasons: The first one is that I never will choose those books. The second reason is that the books are very difficult and the third reason is that the subjects of the books are very boring. I hope I can convince you.

I've prepared well for my exams. I've not prepared well for English so I have a low mark achieved.

my exams have gone smoothly I found biology very difficult but luckily I still had a good mark.

I just need have a five for english.

many pupils fails I would be very bad if I would fail. I hope I will succeed.

the reading lists are very long. I think you don't realize how difficult it is for me to read books in a foreign language.

I can not read more than fifteen pages per hour, because my vocabulary is quite limited. I do not understand many words I always need a dictionary.

The school has ruined my reading in my opinion. As a child I always loved reading now is reading a nasty obligation.

that can not be the intention of literature study?

I am looking forward to hearing from you soon.

Love,

Lola

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Informele brief

Ik vond een overzichtslijstje met punten die een corrector moet beoordelen voor een vmbo-brief Engels. Bladzijde 9 e.v.

http://www2.cito.nl/vo/ex2010/GT-0071-a-10-1-c.pdf

Kun je met die lijst in de hand al eens een paar onderdelen aanwijzen waarop je punten inlevert? (en ik mag aannemen dat ze op HAVO-VWO niveau strenger beoordelen?)

Ik heb nog nooit zo'n examenbrief beoordeeld. Vergeef me dus als ik planken missla.

Maar bijvoorbeeld: Ik vind niet dat je (alle) scorepunten verdient voor:
Beoordeel of de schrijver

− helder en goed op de lezer gericht schrijft, dus echt communiceert en niet ‘slechts’ de opdracht uitvoert.
Je brief lijkt veelal een vertaling van de opdrachtzinnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Informele brief

Jan van de Velde schreef:Ik vond een overzichtslijstje met punten die een corrector moet beoordelen voor een vmbo-brief Engels. Bladzijde 9 e.v.

http://www2.cito.nl/vo/ex2010/GT-0071-a-10-1-c.pdf

Kun je met die lijst in de hand al eens een paar onderdelen aanwijzen waarop je punten inlevert? (en ik mag aannemen dat ze op HAVO-VWO niveau strenger beoordelen?)

Ik heb nog nooit zo'n examenbrief beoordeeld. Vergeef me dus als ik planken missla.

Maar bijvoorbeeld: Ik vind niet dat je (alle) scorepunten verdient voor:

Je brief lijkt veelal een vertaling van de opdrachtzinnen.
Dank u voor de site

Ja, HAVO-VWO niveau beoordelen ze strenger

ik heb deze brief snel gemaakt.. dus ik heb het eigenlijk vertaald.

ik wou eigenlijk dat iemand het maakt en dat ik deze brief straks nogmaals

maak op papier en later zelf corrigeer (met de brief die door een ander is gemaakt)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Informele brief

scholierlola schreef:ik wou eigenlijk dat iemand het maakt en dat ik deze brief straks nogmaals

maak op papier en later zelf corrigeer (met de brief die door een ander is gemaakt)
Daar zie ik eerlijk gezegd de zin niet van. Dan ga je een éénmalig voorbeeld nabouwen, en zodra je met een nieuwe briefopdracht wordt geconfronteerd maak je zelf de oude fouten, omdat je niet weet waarom je voorbeeldschrijver dit zó deed en dat weer zó.

Wat je hier eigenlijk nodig hebt is een docent Engels (of een andere moderne taal, want daar zal zoiets allicht vergelijkbaar beoordeeld worden) die je fouten aanwijst, zoals ik hierboven dat vermoedelijke puntenverlies al aanduidde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Informele brief

Daar heeft u gelijk in.

Ik ga een klasgenootje bellen die mij kan helpen

Ik heb die toets morgen al, ben een beetje laat begonnen

Maar bedankt voor uw hulp

;) Wens me succes

Ps. als iemand nog wat fouten ziet in de bovenstaande tekst/brief zou ik het graag willen weten (grammatica e.d)

Reageer