Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Hallo,

Ik ben werkzaam als bakker, in een behoorlijke grote bakkerij.

Nu is mij al enkele jaren geleden opgevallen, dat banketbakkers nagenoeg altijd jongensbaby's krijgen, en broodbakkers nagenoeg altijd meisjes krijgen. Dit is al meer dan 10x bevestigd. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar daar krijg ik steeds grotere vraagtekens bij.

Wat ik dus eigenlijk wil suggereren is: Langdurige blootstelling aan kou geeft een grotere kans op jongens, en langdurige blootstelling aan warmte een grotere kans op meisjes.

Misschien kunnen jullie het tegendeel bewijzen door bekenden die in de bakkerij werkzaam zijn?

Tevens is mij iets opgevallen bij de statistieken bij het CBS.

Precies vanaf 1945 word de trend dat er meer jongens dan meisjes geboren worden, terwijl dit tot '45 andersom was.

En hoe verder in de tijd je terug gaat zie je dat deze tegenstellingen steeds groter worden.

zie grafiek in deze url: cbs bevolkingspiramide

Zijn er hier mensen die mij dit kunnen uitleggen waardoor dit komt.

Alvast bedankt voor het lezen van deze topic.

Berichten: 339

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

In z'n algemeenheid is dit probleem nog onopgelost, hoewel er wel van alles over valt te zeggen.

Zie bv:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio

Of een wetenschappelijk-onderzoeksartikel:

http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/reprint/14/12/3120

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Dit is al meer dan 10x bevestigd.
Dit is echter op wereldniveau of zelfs op het niveau van een land volledig verwaarloosbaar.
Het kan natuurlijk toeval zijn
Inderdaad
Wat ik dus eigenlijk wil suggereren is: Langdurige blootstelling aan kou geeft een grotere kans op jongens, en langdurige blootstelling aan warmte een grotere kans op meisjes
Ik zie geen enkele reden om dit aan te nemen. Niet op biologisch of medisch gebied en zelfs niet op statistisch niveau.
Misschien kunnen jullie het tegendeel bewijzen door bekenden die in de bakkerij werkzaam zijn?
Ik vrees dat je hier echt de zaken omdraait. Jij zal moeten afkomen met aanwijzingen waarom jouw theorie zou kunnen gelden. En niet omgekeerd... ;) Net omdat jouw theorie niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.

Laat ons even aannemen dat de kans bij een geboorte even groot is dat de baby een jongen is of een meisje wordt. Dan betekent dit dat bij elke geboorte het kind ofwel een jongetje is, ofwel een meisje.

Bij een eerste geboorte is er dus 50% kans op het ene of het andere geslacht. Maar dat betekent even goed dat bij de volgende geboorte de kans op een jongetje of meisje terug 50% is. Bij die 2de geboorte wordt dus weer een jongetje of een meisje geboren, en daarbij speelt het helemaal geen rol of bij de 1ste geboorte het om ene jongetje of een meisje ging. Met andere woorden: het is niet zo dat, omdat het kindje bij de 1ste geboorte een jongetje was én er een gelijke kans is dat er meisjes of jongetjes worden geboren, er bij de 2de geboorte dus automatisch een grotere kans is dat het kindje een meisje wordt: de kans blijft 1/2 bij die 2de geboorte, los van wat het geslacht was van het 1ste kindje. Op populatieniveau (zoals bv. op niveau van een land), zal dat weinig uitmaken en zal die 50/50 inderdaad wel ongeveer benaderd worden. Maar op mini-niveau (zoals in jouw vriendenkring) is de kans op toeval veel groter en zal je dus uiteindelijk minder vaak aan die 50/50 verdeling komen van jongens en meisjes.

Ik schrijf trouwens: laat ons even aannemen dat de kans 50/50 is, omdat er blijkbaar op wereldniveau ietwat meer jongetjes dan meisjes worden geboren, toch in de VS:
The ratio of 51% boys to 49% girls seen here is representative of overall US birth rates. There are many hypotheses about why there are slightly more boys born each year than girls, but no one knows for sure why this is so. Here are a couple of the theories:

Males are more fragile (male infants are less likely to survive their first year, and a man's expected lifespan is less than a woman's). The slightly higher conception rate of males is nature's way of evening out the balance.

As Shettles contents, Y-bearing male-producing sperm may have a speed advantage over X-bearing female-producing sperm, more often winning the race to fertilize the egg and resulting in more male conceptions.

Regardless of the reason, the 51/49 ratio remains constant year to year throughout the US population
uit: http://www.in-gender.com/XYU/Odds/Gender_Odds.aspx
Precies vanaf 1945 word de trend dat er meer jongens dan meisjes geboren worden
De reden van die 49/51 is dus niet echt duidelijk... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

kjwjansen schreef:Tevens is mij iets opgevallen bij de statistieken bij het CBS.

Precies vanaf 1945 word de trend dat er meer jongens dan meisjes geboren worden, terwijl dit tot '45 andersom was.

En hoe verder in de tijd je terug gaat zie je dat deze tegenstellingen steeds groter worden.

zie grafiek in deze url: cbs bevolkingspiramide
Die grafiek geeft toch geen cijfers van vóór 1945 ?? De algemene trend sinds 1950 is dat er tot ongeveer het 25e levensjaar een jongetjesoverschot is, en daarna een licht meisjesoverschot dat steeds groter wordt. Niets vertelt mij dat dat voor de tweede wereldoorlog anders was.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 202

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Zou het kunnen dat het oorlogvoeren de mens in het bloed zit, en de natuur de uitval compenseert...?

Het is dus echt de bedoeling dat er om vrouwen gevochten wordt. Je kan het toekomstige strijdtoneel uit de geboortestatistieken aflezen...

In sommige "ontwikkelings"landen zijn dochters minder gewenst dan zonen. Men laat het dan niet aan de natuur over en selecteert alsnog bij de geboorte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Kaspace schreef:Zou het kunnen dat het oorlogvoeren de mens in het bloed zit, en de natuur de uitval compenseert...?

Het is dus echt de bedoeling dat er om vrouwen gevochten wordt. Je kan het toekomstige strijdtoneel uit de geboortestatistieken aflezen...
Onzin. Beter uit de CBS-grafiek (zie link hierboven ergens) maar eens de verhouding vrouw/man aflezen bij de pasgeboren door de jaren heen (je kunt het vakje "vrouwen vs mannenoverschot tonen aanvinken, en dan met je muis de balkjes in de piramide aanduiden). Dan zie je dat dat volgens deze CBS-gegevens vrij constant rond de 0,96 is, of je nu in 1950 kijkt of in 2010.
cbs.png
cbs.png (15.83 KiB) 573 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Dido schreef:Dit is echter op wereldniveau of zelfs op het niveau van een land volledig verwaarloosbaar.

Maar op mini-niveau (zoals in jouw vriendenkring) is de kans op toeval veel groter en zal je dus uiteindelijk minder vaak aan die 50/50 verdeling komen van jongens en meisjes.

Ik schrijf trouwens: laat ons even aannemen dat de kans 50/50 is, omdat er blijkbaar op wereldniveau ietwat meer jongetjes dan meisjes worden geboren, toch in de VS:
Ik ben wat statistieken aan het bestuderen (eerder bekijken) uit een publicatie/book van de Wereld Bank :

The Liitle Data Bank on Gender 239 blz statistisch materiaal.

ISBN: 978-0-8213-7872-4 mei 2009

The Little Data Book on Gender 2009 is a pocket edition of World Development Indicators 2009 with a focus on gender-related statistics.

Dit gaat over ca 209 landen (Wereld Bank lidstaten - dus niet compleet). Te uitgebreid om alle info hier te geven.

Hier zijn duidelijk haast systematisch overal maar mannen dan vrouwen

Per 1000 mannen ratio bij geboorte. Dus de 50/50 ratio wordt niet gehaald.

Wereld: 6.610 miljoen inwoners 1990: 941 vrouwen - 2007: 940 vrouwen

Oost Azië & Pacific: 1.912 miljoen inwoners 1990: 920 vrouwen - 2007: 903 vrouwen

Europa & Centraal Azië: 446 miljoen inwoners 1990: 947 vrouwen - 2007: 943 vrouwen

Latijns Amerika & Carribean: 561 miljoen inwoners 1990: 953 vrouwen - 2007: 953 vrouwen

Midden Oosten & Noord Africa: 313 miljoen inwoners 1990: 952 vrouwen - 2007: 952 vrouwen

Zuid Azië: 1.522 miljoen inwoners 1990: 936 vrouwen - 2007: 934 vrouwen

Sub-Saharan Africa: 800 miljoen inwoners 1990: 968 vrouwen - 2007: 968 vrouwen

Dit lijkt mij een duidelijk en systematisch verschil.

Ik hoop dat er geen typos in heb (beetje lastig om over te typen - data uit uitgebreide individuele tabellen)
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vanaf 1945 duidelijke omslag meer mannen dan vrouwen geboren

Dat komt dan wereldwijd neer op ongeveer 48,5% babymeisjes, en 51,5% babyjongetjes.

Tiens, dat verschil is wat groter dan ik dacht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer