Hoek berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Hoek berekenen

Binnenkort doe ik mee aan de toelatingsexamens van de KMS. Ter voorbereiding heb ik een aantal oefeningen uit de vorige edities gemaakt. Ik had nog enkele vragen ivm bepaalde oefeningen. De meeste oefeningen kan ik oplossen, mijn vragen zijn dan meestal ook in functie van het examen zonder rekentoestel, met een beperkte tijd. Alvast bedankt voor alle zinvolle opmerkingen en suggesties.

Oefening 1:

Bereken hoek
\(\theta\)
als
\(\theta \in [\pi,{\frac{3\pi}{2}}]\)
met
\(\tan{\theta}=\frac{\sqrt{3}}{3}\)
De oplossing is 210°, heb ik gevonden omdat ik weet dat
\(\tan{30°}={\frac{3\pi}{3}}\)
. Nu vroeg ik me af of er misschien andere oplossingsmethoden bestaan? Of is het sowieso noodzakelijk om te werken vanuit een tabel met gegeven waarden?

Alvast heel erg bedankt

klaasde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoek berekenen

Dag Klaasde, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoek berekenen

Deze oefening toetst volgens mij gewoon je kennis van de goniometrische cirkel. Als je zegt dat de tangens van x+pi gelijk is aan de tangens van x en je ziet dat de gegeven tangens die van 30 graden dan kan je die redenering volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoek berekenen

De oplossing is 210°, heb ik gevonden omdat ik weet dat
\(\tan{30°}={\frac{3\pi}{3}}\)
.
Ik vermoed dat je bedoelt tan(30°) = sqrt(3)/3...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Hoek berekenen

Bedankt voor de reacties. Het zal waarschijnlijk inderdaad een test zijn van hoe goed je de goniometrische getallen kent.

TD, het moest inderdaad
\(\frac{\sqrt{3}}{3}\)
zijn.

bedankt

klaasde

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoek berekenen

Je hoeft ze natuurlijk enkel van een paar standaardhoeken (30, 45, 60) te kennen; de rest (0, 90 ...) lees je af op de goniometrische cirkel of kan je afleiden uit verwante hoeken (tan(-a) = -tan(a) enzovoort).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer