Modelleren ipcoach

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Modelleren ipcoach

In Ipcaoch kan je met behulp van modelregels formules invoeren.

En met behulp van startwaarden geef je de waarden van de grootheden die in de formules onder modelregels voorkomen.

Je hebt opdracht die je kan geven, die geef je met afgesproken symbolen.

(:= betekend wordt ) (+ betekend plus) (* betekend vermenigvuldigen) met eind als of dan geef je de voorwaarden aan.

met de eerste basis formule geef ik een voorbeeld hiervan:

Modelregel t:=t+dt

startwaarden t=0 en dt=0,01

met deze opdracht kan je een grafiek maken in een diagram.

Maar nu zit ik vast en kom ik niet verder.

Ik moet een opdracht maken waarbij een bal horizontaal gegooid wordt en hiervan moet ik een diagram maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Modelleren ipcoach

Misschien handig om te vertellen waar je vast zit en hoe ver je wel bent gekomen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Modelleren ipcoach

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Modelleren ipcoach

laten we eens heel eenvoudig beginnen, een bal rolt met constante snelheid over de grond, laten we zeggen met horizontale snelheid vx = 2 m/s.

Zou je een modelletje kunnen schrijven dat de horizontale afstand x steeds uitrekent in de tijd, en daarvan een grafiekje tekent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

Krab nevel schreef:In Ipcaoch kan je met behulp van modelregels formules invoeren.

En met behulp van startwaarden geef je de waarden van de grootheden die in de formules onder modelregels voorkomen.

Je hebt opdracht die je kan geven, die geef je met afgesproken symbolen.

(:= betekend wordt ) (+ betekend plus) (* betekend vermenigvuldigen) met eind als of dan geef je de voorwaarden aan.

met de eerste basis formule geef ik een voorbeeld hiervan:

Modelregel t:=t+dt

startwaarden t=0 en dt=0,01

met deze opdracht kan je een grafiek maken in een diagram.

Maar nu zit ik vast en kom ik niet verder.

Ik moet een opdracht maken waarbij een bal horizontaal gegooid wordt en hiervan moet ik een diagram maken.
Ik kom niet verder dan de eerste basis formule.

t:=t+dt

Ik heb thuis IPcoach 5.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Modelleren ipcoach

Wat zijn de formules voor snelheid en verplaatsing in functie van de versnelling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Modelleren ipcoach

Wat zijn de formules voor snelheid en verplaatsing in functie van de versnelling?
En hiermee bedoelt Xenion gewoon de natuurkundeformules die je toepast bij de zogenaamde horizontale worp. Heb/ken je die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

Jan van de Velde schreef:laten we eens heel eenvoudig beginnen, een bal rolt met constante snelheid over de grond, laten we zeggen met horizontale snelheid vx = 2 m/s.

Zou je een modelletje kunnen schrijven dat de horizontale afstand x steeds uitrekent in de tijd, en daarvan een grafiekje tekent?
geschreven

t:=t+dt

a=vx*t

en dan

dt= 0,01

t=0

vx=2,0

a=1

Wat een blauwe grafiek opleverde langs de x-as

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

En hiermee bedoelt Xenion gewoon de natuurkundeformules die je toepast bij de zogenaamde horizontale worp. Heb/ken je die?
x(t)=v(x)t

Laatste (x) kan ik niet klein schrijven maar is de snelheid langs de x -as

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Modelleren ipcoach

Dat begint er al op te lijken. De keuze van je symbool a voor afstand was inderdaad niet handig, want die heb je uiteindelijk nodig oor je versnelling (beter maar zoveel mogelijk met officiële symbolen werken, dan blijft het voor iedereen begrijpelijk)

Ander modelletje:

Een bal valt verticaal naar beneden. Daarbij heeft de bal een constante versnelling ay = 9,81 m/s²

Na 0,01 s (je stapgrootte) moet de snelheidstoename dvy dus 0,0981 m/s geweest zijn. Aan het begin van die eerste stap was vy gelijk aan 0, nu wordt vy dus 0+0,0981

De gemiddelde snelheid vgy tijdens die stap was de snelheid aan het begin van die stap plus je nieuwe snelheid vy, e dat gedeeld door 2.

Je bal heeft tijdens je stap dus een afstand dy afgelegd van die gemiddelde snelheid maal dt.

Aan de hand van zo'n redenering (en hier is dus wel inzicht vereist in wat er gebeurt) stel je een serietje formules op voor de beweging in de y-richting van de verticaal vallende bal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

Jan van de Velde schreef:Dat begint er al op te lijken. De keuze van je symbool a voor afstand was inderdaad niet handig, want die heb je uiteindelijk nodig oor je versnelling (beter maar zoveel mogelijk met officiële symbolen werken, dan blijft het voor iedereen begrijpelijk)

Ander modelletje:

Een bal valt verticaal naar beneden. Daarbij heeft de bal een constante versnelling ay = 9,81 m/s²

Na 0,01 s (je stapgrootte) moet de snelheidstoename dvy dus 0,0981 m/s geweest zijn. Aan het begin van die eerste stap was vy gelijk aan 0, nu wordt vy dus 0+0,0981

De gemiddelde snelheid vgy tijdens die stap was de snelheid aan het begin van die stap plus je nieuwe snelheid vy, e dat gedeeld door 2.

Je bal heeft tijdens je stap dus een afstand dy afgelegd van die gemiddelde snelheid maal dt.

Aan de hand van zo'n redenering (en hier is dus wel inzicht vereist in wat er gebeurt) stel je een serietje formules op voor de beweging in de y-richting van de verticaal vallende bal.
Om iedere keer na een stapgrootte een nieuwe stap te nemen moet je toch een andere opdracht geven?

Zodat hij de nieuwe waarde bij de oude waarde op kan tellen. En iedere keer de nieuwe waarde als startwaarde gebruikt.

Volgens Na Vwo samengevat: een rekenmodel kan voorwaarden bevatten: zo'n voorwaarde staat tussen "als" en "dan". Wat er onder die voorwaarde gebeurt staat tussen "dan" en "eindals".

Hier heb al verschillende varianten bij gebruikt, maar nog steeds niet de juiste gevonden.

Ik ga met mijn nieuwe opdracht aan de slag. .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Modelleren ipcoach

nee, hij begint steeds opnieuw aan zijn serie rekenopdrachten (met andere woorden, hij blijft doorrekenen in zijn loop) tótdat een eindwaarde (die jij opgeeft) bereikt wordt.

Je vallende bal begint bijvoorbeeld op hoogte 20 m, en je laat de simulatie stoppen als hoogte 0 wordt bereikt, met zo'n "eind als" opdracht. De juiste syntax daarvoor ken ik niet precies, maar er zijn vast voorbeelden zat te googlen.

belangrijker is hier (vooralsnog) de juiste opdrachten logisch op een rijtje te krijgen, kortom, dat wat er gebeurt tijdens zo'n kort stapje in formules te gieten. De uitkomsten van dat ene stapje zijn dan de beginwaarden voor je volgend stapje.

bijvoorbeeld
vy:=vy+dvy
hier staat dus: de nieuwe vy wordt de oude vy plus de toename van vy tijdens dit stapje.

komt hij aan het eind van zijn serietje formules dan vergelijkt hij de uitkomsten tot dan met de eindvoorwaarden die je daaronder zet. Zolang aan die eindvoorwaarde niet is voldaan herbegint hij gewoon weer bovenaan te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

Jan van de Velde schreef:nee, hij begint steeds opnieuw aan zijn serie rekenopdrachten (met andere woorden, hij blijft doorrekenen in zijn loop) tótdat een eindwaarde (die jij opgeeft) bereikt wordt.

Je vallende bal begint bijvoorbeeld op hoogte 20 m, en je laat de simulatie stoppen als hoogte 0 wordt bereikt, met zo'n "eind als" opdracht. De juiste syntax daarvoor ken ik niet precies, maar er zijn vast voorbeelden zat te googlen.

belangrijker is hier (vooralsnog) de juiste opdrachten logisch op een rijtje te krijgen, kortom, dat wat er gebeurt tijdens zo'n kort stapje in formules te gieten. De uitkomsten van dat ene stapje zijn dan de beginwaarden voor je volgend stapje.

bijvoorbeeld
vy:=vy+dvy
hier staat dus: de nieuwe vy wordt de oude vy plus de toename van vy tijdens dit stapje.

komt hij aan het eind van zijn serietje formules dan vergelijkt hij de uitkomsten tot dan met de eindvoorwaarden die je daaronder zet. Zolang aan die eindvoorwaarde niet is voldaan herbegint hij gewoon weer bovenaan te rekenen.
ik heb nu staan:

t:=t+dt

h:=h-dh

vgy=½*a*t^2

vgy:vy+dvy

en dt=0.1

t=0

h=20

dh=0.1

a=9.81

vy=0

vgy=0

dvy=0.01

De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Modelleren ipcoach

Krab nevel schreef:ik heb nu staan:

t:=t+dt

h:=h-dh

vgy=½*a*t^2

vgy:vy+dvy

en dt=0.1

t=0

h=20

dh=0.1

a=9.81

vy=0

vgy=0

dvy=0.01

De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.
natuurlijk is vgy de y in de formule langs de y-as. en bij vgy: vy+dvy moet zijn: vgy:=vy+dvy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Modelleren ipcoach

Krab nevel schreef:ik heb nu staan:

t:=t+dt

h:=h-dh

vgy=½*a*t^2

vgy:vy+dvy

en dt=0.1

t=0

h=20

dh=0.1

a=9.81

vy=0

vgy=0

dvy=0.01


De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.
Leg de roodgemaakte stukken eens uit?
  • Hoe kun je bijvoorbeeld dvy op 0,01 stellen? de verandering van snelheid moet je toch steeds berekenen, die is toch niet constant?
  • Idem voor dh: je balletje gaat steeds sneller vallen. Je verandering van hoogte in elke stap zal dus niet gelijk zijn, dh zal steeds berekend moeten worden.
  • wat bedoel je met vgy?
  • vgy=½*a*t^2 ?????
  • "De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door." Ik zie ook nergens een eindvoorwaarde.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer