Springen naar inhoud

Modelleren ipcoach


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 15:34

In Ipcaoch kan je met behulp van modelregels formules invoeren.
En met behulp van startwaarden geef je de waarden van de grootheden die in de formules onder modelregels voorkomen.
Je hebt opdracht die je kan geven, die geef je met afgesproken symbolen.
(:= betekend wordt ) (+ betekend plus) (* betekend vermenigvuldigen) met eind als of dan geef je de voorwaarden aan.
met de eerste basis formule geef ik een voorbeeld hiervan:
Modelregel t:=t+dt
startwaarden t=0 en dt=0,01
met deze opdracht kan je een grafiek maken in een diagram.
Maar nu zit ik vast en kom ik niet verder.
Ik moet een opdracht maken waarbij een bal horizontaal gegooid wordt en hiervan moet ik een diagram maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2010 - 18:05

Misschien handig om te vertellen waar je vast zit en hoe ver je wel bent gekomen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 27 juni 2010 - 19:41

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 19:51

laten we eens heel eenvoudig beginnen, een bal rolt met constante snelheid over de grond, laten we zeggen met horizontale snelheid vx = 2 m/s.

Zou je een modelletje kunnen schrijven dat de horizontale afstand x steeds uitrekent in de tijd, en daarvan een grafiekje tekent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 20:16

In Ipcaoch kan je met behulp van modelregels formules invoeren.
En met behulp van startwaarden geef je de waarden van de grootheden die in de formules onder modelregels voorkomen.
Je hebt opdracht die je kan geven, die geef je met afgesproken symbolen.
(:= betekend wordt ) (+ betekend plus) (* betekend vermenigvuldigen) met eind als of dan geef je de voorwaarden aan.
met de eerste basis formule geef ik een voorbeeld hiervan:
Modelregel t:=t+dt
startwaarden t=0 en dt=0,01
met deze opdracht kan je een grafiek maken in een diagram.
Maar nu zit ik vast en kom ik niet verder.
Ik moet een opdracht maken waarbij een bal horizontaal gegooid wordt en hiervan moet ik een diagram maken.

Ik kom niet verder dan de eerste basis formule.
t:=t+dt
Ik heb thuis IPcoach 5.

#6

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 20:20

Wat zijn de formules voor snelheid en verplaatsing in functie van de versnelling?

Veranderd door Xenion, 27 juni 2010 - 20:20


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 20:39

Wat zijn de formules voor snelheid en verplaatsing in functie van de versnelling?

En hiermee bedoelt Xenion gewoon de natuurkundeformules die je toepast bij de zogenaamde horizontale worp. Heb/ken je die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 20:46

laten we eens heel eenvoudig beginnen, een bal rolt met constante snelheid over de grond, laten we zeggen met horizontale snelheid vx = 2 m/s.

Zou je een modelletje kunnen schrijven dat de horizontale afstand x steeds uitrekent in de tijd, en daarvan een grafiekje tekent?

geschreven
t:=t+dt
a=vx*t

en dan
dt= 0,01
t=0
vx=2,0
a=1

Wat een blauwe grafiek opleverde langs de x-as

#9

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 20:54

En hiermee bedoelt Xenion gewoon de natuurkundeformules die je toepast bij de zogenaamde horizontale worp. Heb/ken je die?

x(t)=v(x)t
Laatste (x) kan ik niet klein schrijven maar is de snelheid langs de x -as

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 21:17

Dat begint er al op te lijken. De keuze van je symbool a voor afstand was inderdaad niet handig, want die heb je uiteindelijk nodig oor je versnelling (beter maar zoveel mogelijk met officiële symbolen werken, dan blijft het voor iedereen begrijpelijk)

Ander modelletje:

Een bal valt verticaal naar beneden. Daarbij heeft de bal een constante versnelling ay = 9,81 m/s²
Na 0,01 s (je stapgrootte) moet de snelheidstoename dvy dus 0,0981 m/s geweest zijn. Aan het begin van die eerste stap was vy gelijk aan 0, nu wordt vy dus 0+0,0981
De gemiddelde snelheid vgy tijdens die stap was de snelheid aan het begin van die stap plus je nieuwe snelheid vy, e dat gedeeld door 2.
Je bal heeft tijdens je stap dus een afstand dy afgelegd van die gemiddelde snelheid maal dt.

Aan de hand van zo'n redenering (en hier is dus wel inzicht vereist in wat er gebeurt) stel je een serietje formules op voor de beweging in de y-richting van de verticaal vallende bal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 21:54

Dat begint er al op te lijken. De keuze van je symbool a voor afstand was inderdaad niet handig, want die heb je uiteindelijk nodig oor je versnelling (beter maar zoveel mogelijk met officiële symbolen werken, dan blijft het voor iedereen begrijpelijk)

Ander modelletje:

Een bal valt verticaal naar beneden. Daarbij heeft de bal een constante versnelling ay = 9,81 m/s²
Na 0,01 s (je stapgrootte) moet de snelheidstoename dvy dus 0,0981 m/s geweest zijn. Aan het begin van die eerste stap was vy gelijk aan 0, nu wordt vy dus 0+0,0981
De gemiddelde snelheid vgy tijdens die stap was de snelheid aan het begin van die stap plus je nieuwe snelheid vy, e dat gedeeld door 2.
Je bal heeft tijdens je stap dus een afstand dy afgelegd van die gemiddelde snelheid maal dt.

Aan de hand van zo'n redenering (en hier is dus wel inzicht vereist in wat er gebeurt) stel je een serietje formules op voor de beweging in de y-richting van de verticaal vallende bal.

Om iedere keer na een stapgrootte een nieuwe stap te nemen moet je toch een andere opdracht geven?
Zodat hij de nieuwe waarde bij de oude waarde op kan tellen. En iedere keer de nieuwe waarde als startwaarde gebruikt.
Volgens Na Vwo samengevat: een rekenmodel kan voorwaarden bevatten: zo'n voorwaarde staat tussen "als" en "dan". Wat er onder die voorwaarde gebeurt staat tussen "dan" en "eindals".
Hier heb al verschillende varianten bij gebruikt, maar nog steeds niet de juiste gevonden.

Ik ga met mijn nieuwe opdracht aan de slag. .

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 22:15

nee, hij begint steeds opnieuw aan zijn serie rekenopdrachten (met andere woorden, hij blijft doorrekenen in zijn loop) tótdat een eindwaarde (die jij opgeeft) bereikt wordt.

Je vallende bal begint bijvoorbeeld op hoogte 20 m, en je laat de simulatie stoppen als hoogte 0 wordt bereikt, met zo'n "eind als" opdracht. De juiste syntax daarvoor ken ik niet precies, maar er zijn vast voorbeelden zat te googlen.

belangrijker is hier (vooralsnog) de juiste opdrachten logisch op een rijtje te krijgen, kortom, dat wat er gebeurt tijdens zo'n kort stapje in formules te gieten. De uitkomsten van dat ene stapje zijn dan de beginwaarden voor je volgend stapje.

bijvoorbeeld

vy:=vy+dvy

hier staat dus: de nieuwe vy wordt de oude vy plus de toename van vy tijdens dit stapje.

komt hij aan het eind van zijn serietje formules dan vergelijkt hij de uitkomsten tot dan met de eindvoorwaarden die je daaronder zet. Zolang aan die eindvoorwaarde niet is voldaan herbegint hij gewoon weer bovenaan te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2010 - 07:46

nee, hij begint steeds opnieuw aan zijn serie rekenopdrachten (met andere woorden, hij blijft doorrekenen in zijn loop) tótdat een eindwaarde (die jij opgeeft) bereikt wordt.

Je vallende bal begint bijvoorbeeld op hoogte 20 m, en je laat de simulatie stoppen als hoogte 0 wordt bereikt, met zo'n "eind als" opdracht. De juiste syntax daarvoor ken ik niet precies, maar er zijn vast voorbeelden zat te googlen.

belangrijker is hier (vooralsnog) de juiste opdrachten logisch op een rijtje te krijgen, kortom, dat wat er gebeurt tijdens zo'n kort stapje in formules te gieten. De uitkomsten van dat ene stapje zijn dan de beginwaarden voor je volgend stapje.

bijvoorbeeld

vy:=vy+dvy

hier staat dus: de nieuwe vy wordt de oude vy plus de toename van vy tijdens dit stapje.

komt hij aan het eind van zijn serietje formules dan vergelijkt hij de uitkomsten tot dan met de eindvoorwaarden die je daaronder zet. Zolang aan die eindvoorwaarde niet is voldaan herbegint hij gewoon weer bovenaan te rekenen.

ik heb nu staan:
t:=t+dt
h:=h-dh
vgy=½*a*t^2
vgy:vy+dvy

en dt=0.1
t=0
h=20
dh=0.1
a=9.81
vy=0
vgy=0
dvy=0.01

De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.

#14

Krab nevel

    Krab nevel


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2010 - 07:52

ik heb nu staan:
t:=t+dt
h:=h-dh
vgy=½*a*t^2
vgy:vy+dvy

en dt=0.1
t=0
h=20
dh=0.1
a=9.81
vy=0
vgy=0
dvy=0.01

De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.

natuurlijk is vgy de y in de formule langs de y-as. en bij vgy: vy+dvy moet zijn: vgy:=vy+dvy

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juni 2010 - 09:10

ik heb nu staan:
t:=t+dt
h:=h-dh
vgy=½*a*t^2
vgy:vy+dvy

en dt=0.1
t=0
h=20
dh=0.1
a=9.81
vy=0
vgy=0
dvy=0.01


De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door. Interatie staat op 2000.


Leg de roodgemaakte stukken eens uit?
  • Hoe kun je bijvoorbeeld dvy op 0,01 stellen? de verandering van snelheid moet je toch steeds berekenen, die is toch niet constant?
  • Idem voor dh: je balletje gaat steeds sneller vallen. Je verandering van hoogte in elke stap zal dus niet gelijk zijn, dh zal steeds berekend moeten worden.
  • wat bedoel je met vgy?
  • vgy=½*a*t^2 ?????
  • "De grafiek stopt niet bij nul maar loopt door." Ik zie ook nergens een eindvoorwaarde.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures