Springen naar inhoud

[wiskunde] geldigheid van oplossing onderzoeken

• Log in om te kunnen reageren

klaasde

klaasde

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2010 - 15:50

Hallo

Nog een vraag ivm het oplossen van een ongelijkheid:

opgave:
Los op in R: LaTeX en onderzoek de geldigheid van uw oplossing.

De oplossing heb ik gevonden en grafisch gecontroleerd [-5,-1]. Op het examen zelf is er echter
geen GRT toegelaten. Wat houdt het dan in 'de geldigheid van uw oplossing onderzoeken'?

Alvast bedankt
Klaasde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2010 - 16:23

Wat houdt het dan in 'de geldigheid van uw oplossing onderzoeken'?

Wat er onder de vierkantswortel staat mag niet negatief worden. Ik denk dat je moet bekijken waar dat stuk negatief wordt en of dat interval toevallig niet in je oplossings-interval ligt, want dat moet je er dan uitlaten.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2010 - 16:43

Als je de vergelijking 'netjes' oplost (dus onderweg al rekening houden met alle voorwaarden); dan is je oplossing natuurlijk correct en valt er niets meer te controleren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

• Gast

Geplaatst op 27 juni 2010 - 19:26

Omdat je hierbij een GR wil gebruiken neem ik aan dat de analytische oplossing problemen oplevert? Om dit te doen moet je van de ongelijkheid een gelijkheid (een vergelijking) maken dus het > teken vervangen door een =. Als je nu de oplossing van de vergelijking bepaalt krijg je twee waarden (het is een kwadratische vergelijking). Jij moet dan bepalen of de oplossing buiten die twee waarden is of er binnen.

klaasde

klaasde

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2010 - 07:42

ok. Bedankt. Ik begrijp het.

groeten
klaasde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures