Homogeen elektrisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Homogeen elektrisch veld

Hallo,

Ik heb een vraagje over een homogeen elektrisch veld.

Homogeen elektrisch veld= twee geleiders met de ene negatieve ladingen en de andere met postieve ladingen, tegenover elkaar geplaatst. Veldlijnen vertrekken van positieve ladingen en komen aan in negatieve ladingen vandaar de zin

+ --> -

Elektrische veld sterkte is in elk punt binnen het homogeen elektrisch veld even groot.

Nu heb je de volgende forum |E|=U/d

d is hier de aftsand tussen de geleiders, en U de spanning (potentiaal verschil) aangelegd.

Is het elektrisch potentiaal in elk punt van het homogeen veld even groot?

En kan je als de positieve lading en negatieve lading weet van de geleiders, U bereken?

Alvast bedankt!

Re: Homogeen elektrisch veld

U is de potentiaal, ofwel het voltage. Kun je een elektrisch veld hebben tussen twee ongeladen platen? Nee he, dus de platen moeten geladen zijn, en wel tegengesteld. Hebben die platen dan het zelfde voltage?

Tweede vraag, stel dat je een gigantisch groot veld wil opwekken, dan heb je gigantisch grote platen nodig. Om het veld tussen de platen homogeen te maken moet je de platen op een bepaalde spanning brengen. Daarvoor moet je lading aanbrengen, maar je kan je voorstellen dat die lading zich probeert te verspreiden over het hele oppervlak van de platen. Dus heb je voor het berekenen van de spanning meer nodig. Googel eens op condensator of zo dan zie je wat je nog nodig hebt.

Berichten: 25

Re: Homogeen elektrisch veld

Ok bedankt ja, ik snap het ;) . Positieve ladingen zullen bewegen naar dalend elektrisch potentiaal, dus volgens de richting van de elektrische veldsterkte.

Nu heb ik nog een laatste vraag:

Als er je een homogeen elektrisch veld hebt veroorzaakt door twee geleiders met tegengestelde ladingen. Dan heerst er een potentiaalverschil (of spanning) over de twee geleiders.

Vab = Vb-Va = (Ep2-Ep1)/Q Q is hier het deeltje dat zich bij de positieve geleider bevindt en dus een hoge potentiele energie heeft, het zal dus naar de negatieve geleider willen omdat het daar een kleinere potentiele energie heeft.

Dit snap ik maar als ze nu zeggen over een condensator heerst een spanning van 60 volt. Hoe moet ik dit nu zien aan de hand van een formule? En wat zou het verschil zijn als U=-60 volt?

Bedankt

Re: Homogeen elektrisch veld

Ik denk dat je doelt op het verschil tussen theoretische en practische onderwerpen. Een opgeladen condensator heeft wel degelijk een lading van een aantal electronen op de negatieve plaat. Deze bereken je met de capaciteit, in Farad. Zoek even zelf welke formule dat is (irritant he). Er is dus ook een electrisch veld tussen de platen. Maar omdat er een isolator zit tussen de twee platen vindt er geen electronen beweging plaats tussen de platen. Je kan dus moeilijk spreken van de energie die een electron zou kunnen krijgen binnen dat veld.

Wat wel gebeurt is dat die energie voor elk electron dat naar de negatieve plaat gaat, geleverd moet worden door een externe stroom/spanningsbron. Als je de formule tussen capaciteit, spanning en lading weet, kun je de energie ook zelf berekenen, immers P=V.I (vermogen) en I=Q/t. Met een beetje integreren vind je dan zelf de energie (staat ook in Binas):
\(1/2CV^2\)
.

Reageer