Gewichtje aan schuin hangend touw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Gewichtje aan schuin hangend touw

Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik kom niet uit een opgave :S

Het is de volgende opgave:

Een gewichtje hangt onder een hoek van 37 graden aan een touwtje aan het plafond. Aan het gewichtje zit aan de andere zeide een krachtmeter bevestigd die een kracht van 15 Newton aangeeft.

a. bereken de grootte van de spankracht in het touw en de grootte van de kracht die door het gewicht wordt veroorzaakt.

_______________plafond

-------------------------touw | E

-------------------------touw |

-------------------------touw |

-------------------------touw (hoek 37 graden)

------------------------ touw

kracht- meter(15N)--gewicht P

Hopelijk kunnen jullie me helpen ;)

Berichten: 771

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Kun je een deftige tekening ervan maken in paint ofzo, want ik zie niet hoe de hoeken zijn georienteerd enzo...

Maar welke krachten werken er in op je lichaam?

Je hebt enerzijds de spankracht in je touw en anderzijds de zwaartekracht

hoe groot is de zwaartekracht en hoe is die georienteerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Kun je een deftige tekening ervan maken in paint of zo, want ik zie niet hoe de hoeken zijn georiënteerd en zo...
Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Tommeke14 schreef:Kun je een deftige tekening ervan maken in paint ofzo, want ik zie niet hoe de hoeken zijn georienteerd enzo...

Maar welke krachten werken er in op je lichaam?

Je hebt enerzijds de spankracht in je touw en anderzijds de zwaartekracht

hoe groot is de zwaartekracht en hoe is die georienteerd?
de zwaartekracht kan ik niet berekenen omdat er niks over de massa van het gewichtje wordt vertelt. alleen is gegeven de hoek waaronder hij hangt (37 graden) en de kracht van de krachtmeter (15N)
Bijlagen
natuurkunde_tekening.png
natuurkunde_tekening.png (15.88 KiB) 636 keer bekeken

Berichten: 771

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Wat is het verband tussen kracht en massa?

De voorwaarde zodat dit lichaam blijft stilhangen is dat de krachten in de horizontale richting en verticale richting gelijk zijn

Dus je drukt eigenlijk het evenwicht uit, ik zal het eventjes doen voor de horizontale krachten

stel dat S de spankracht is (ik stel dat de spankracht S van het gewicht naar het plafond gaat, maakt niet uit hoe je die kiest, dat verandert alleen het teken)

De horizontale component van de spankracht is sin(37°)*S

De horizontale kracht van de Newtonmeter is 15N * cos(37°)

Die 2 moeten aan elkaar gelijk zijn om evenwicht te hebben, hieruit kun je dus de spankracht berekenen

Dan moet je zelf nog het verticaal evenwicht opstellen, en daaruit kun je dan de massa halen

Ik heb wel ondersteld dat de Newtonmeter loodrecht p het touw staat, dat lijkt zo op de tekening, maar ik dat met je zelf verifieren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

denkhulpje:
jorn.png
jorn.png (8.88 KiB) 636 keer bekeken
  1. De boel hangt stil, dus in horizontale richting is de nettokracht 0 (de horizontale componenten van Fs en de 15 N zijn gelijk, zoals Tommeke zegt)
  2. In grootte is de zwaartekracht gelijk aan de vectoriële optelsom van unsterkracht en spankracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Tommeke14 schreef:Wat is het verband tussen kracht en massa?

De voorwaarde zodat dit lichaam blijft stilhangen is dat de krachten in de horizontale richting en verticale richting gelijk zijn

Dus je drukt eigenlijk het evenwicht uit, ik zal het eventjes doen voor de horizontale krachten

stel dat S de spankracht is (ik stel dat de spankracht S van het gewicht naar het plafond gaat, maakt niet uit hoe je die kiest, dat verandert alleen het teken)

De horizontale component van de spankracht is sin(37°)*S

De horizontale kracht van de Newtonmeter is 15N * cos(37°)

Die 2 moeten aan elkaar gelijk zijn om evenwicht te hebben, hieruit kun je dus de spankracht berekenen

Dan moet je zelf nog het verticaal evenwicht opstellen, en daaruit kun je dan de massa halen

Ik heb wel ondersteld dat de Newtonmeter loodrecht p het touw staat, dat lijkt zo op de tekening, maar ik dat met je zelf verifieren
Ik heb de antwoorde van de som in mijn boek staan. alleen de uitleg niet. Met uw uitleg veronderstel ik het volgende:

sin(37°)*S = 15N* cos(37°) 15N* cos(37°)= 11.97=12 je moet dus bij S een getal vinden dat sin(37°)*? ook 12 maakt. al vul je daar 20 voor in krijg je ook 12. dus is S de Spankracht 20. Ik heb naar het antwoord gekeken en dat is ook 20 ;) heel erg bedankt voor uw hulp!!!

De massa heb ik als volgt berekend:

de pijl naar beneden zeg maar is Fz

die berekenje met de cosinus

CAS cosinus = aanligende recht hoek zijde / schuine

dan vul je hem in cos 37 =a/15N

A = cos 37 * 15N

A=12

Fzw=9.81*m

9.81*m moet dus 12 zijn dus is het gewichtje 1.2 kilogram? klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

De massa heb ik als volgt berekend:
ik vind 25 N voor de zwaartekracht, en dus 2,55 kg voor de massa.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

De reden dat je het niet uitkomt is dat je de spankracht blijkbaar niet hebt meegeteld, die heeft ook een verticale component

Berichten: 6

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

De reden dat je het niet uitkomt is dat je de spankracht blijkbaar niet hebt meegeteld, die heeft ook een verticale component
wie komt er niet goed uit? Ik heb namelijk 20N voor de spankracht. Zo staat het ook bij de antwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Jawel, maar die wordt niet veroorzaakt door een massa van 1,2 kg.

tel de verticale component van je spankracht ( je correcte 20 N) op bij de verticale component van die 15 N en je vindt de grootte van de totale reactiekracht op de zwaartekracht (groene vector in mijn plaatje)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Jan van de Velde schreef:Jawel, maar die wordt niet veroorzaakt door een massa van 1,2 kg.

tel de verticale component van je spankracht ( je correcte 20 N) op bij de verticale component van die 15 N en je vindt de grootte van de totale reactiekracht op de zwaartekracht (groene vector in mijn plaatje)
oja natuurlijk want Fres=F1+F2 dus 20+15=25N Dank jullie wel allebij ik denk dat ik het snap. Heb morgen de toets en die kan mijn overgang naar 5Havo bepalen. Hoop dat ik dus minstens een 6 haal:s Als ik nog eens een vraag heb weet ik waar ik moet zijn. Hartstikke bedankt!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

oja natuurlijk want Fres=F1+F2 dus 20+15=25 N
ehm,,,,,,

nee dus.

15·cos(53) + 20·cos(37) = 25 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

Jan van de Velde schreef:ehm,,,,,,

nee dus.

15·cos(53) + 20·cos(37) = 25 N
Oja-.- stom van me!! Helemaal verkeert berekend. Iets te gehaast. Dan snap ik hem nu wel door jouw berekening. Nogmaals erg domme fout van me:s
Oja-.- stom van me!! Helemaal verkeert berekend. Iets te gehaast. Dan snap ik hem nu wel door jouw berekening. Nogmaals erg domme fout van me:s
sorry dat ik zulke domme foute maak ik vind natuurkunde nogal lastig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gewichtje aan schuin hangend touw

sorry dat ik zulke domme foute maak
Daar hoef je je niet voor te verexcuseren. Je moet wél oppassen dat soort grappen op een toets niet uit te halen... ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer