Combinatie alu - fe

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Combinatie alu - fe

Goeiedag allen ,

Voor een ontwerp , dien ik gebruik te maken van een alu extrusieprofiel , met volgende randvoorwaarden :

- Alu koker lengte 6000 mm is voorzien van 2 vlakke platen op de uiteinden en zijdelings geschroefd tussen 2 vertikale alu balken (GEEN oplegging)

De koker vormt dus een U-vorm.

- overspanning 6000 mm.

- Belastingen : eigen gewicht

Centraal op de ligger komt een belasting van 3000 N onder een hoek van 100 °

--->Een Fe staaf 140*8 L= 6000 mm is in de alu koker geschoven , en vastgeschroefd met M5 bouten elke 250 mm.

Vraag :

- Het Fe zou de alu balk een groter stijfheid moeten bezorgen.

Klopt dit als de staaf geschroefd wordt.

- Heeft het nut om enkel in de midden de Fe strip te voorzien L=3000 mm ?

Reden : gewichtsbesparing

grote afwijking op de Fe strip zorgen ervoor dat deze moeilijk in de opening schuift op 6000 mm.

dank u bij voorbaat
Bijlagen
koker.jpg
koker.jpg (29.11 KiB) 269 keer bekeken

Berichten: 202

Re: Combinatie alu - fe

mizo303 schreef:Goeiedag allen ,

Voor een ontwerp , dien ik gebruik te maken van een alu extrusieprofiel , met volgende randvoorwaarden :

- Alu koker lengte 6000 mm is voorzien van 2 vlakke platen op de uiteinden en zijdelings geschroefd tussen 2 vertikale alu balken (GEEN oplegging)

De koker vormt dus een U-vorm.
Ik snap dit niet helemaal. Teken svp de hele constructie en wat het doel er van is. Zonnescherm? Kapstok in een school?
- Belastingen : eigen gewicht

Centraal op de ligger komt een belasting van 3000 N onder een hoek van 100 °
OK, de belasting is dus eigen gewicht + 3000N. Waar ligt de werklijn? Is de last statisch of dynamisch?
--->Een Fe staaf 140*8 L= 6000 mm is in de alu koker geschoven , en vastgeschroefd met M5 bouten elke 250 mm.
Ik ben benieuwd waar die bouten van 250 dan wel komen te zitten...
Vraag :

- Het Fe zou de alu balk een groter stijfheid moeten bezorgen.

Klopt dit als de staaf geschroefd wordt.

- Heeft het nut om enkel in de midden de Fe strip te voorzien L=3000 mm ?

Reden : gewichtsbesparing

grote afwijking op de Fe strip zorgen ervoor dat deze moeilijk in de opening schuift op 6000 mm.
Antwoord:

1.Ja de balk zal er wel iets stijver van worden. Maar er zijn geen stijfheidseisen bekendgemaakt.

2.Ja, het heeft nut om enkel in het midden L=3000 te voorzien. Het is immers lichter, en in het midden krijg je de grootste bijdrage in vervorming.

Opmerking (staat u mij toe?) dit lijkt me typisch een designers voorstel, niet van een constructeur.

Ik denk dat de strip niet véél bijdraagt (behalve een hoop gepruts). Zoek alstublieft een dikker aluminiumprofiel (deze lijkt me dunwandig 2 a 3 mm). Bij de Metaalwinkel staat 150x50x4 op de lijst.

Of neem een stalen koker en laat die mooi aluminum spuiten.

Is het design, dan mag het ook kunst zijn. Sommige kunstenaars beplakken zo'n "lelijke" stalen balk gewoon met een laagje aluminium en Bison kit.

Reageer