Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 101

Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Ongeacht het willen uitzoeken naar waarom de Maya's het nu juist hadden:

http://science.nasa.gov/science-news/scien...010/04jun_swef/

en er wordt ons, net zoals op de site van Patrick Géryl, verzocht om ideeën over

hoe we rond die periode deze zonneuitbarstingen het hoofd zullen bieden:

http://www.nswp.gov/swef/swef_2010.html

Even oplijsten wat er gebeurt bij een serieuze zonne-uitbarsting om het aux serieux nog even mee te delen aan onverbeterlijke skepitci:

Mocht zoiets gebeuren, dan zijn dit een aantal voorspelbare consequenties:

ziekenhuizen zullen geen apparaten kunnen gebruiken, waar mensen van afhangen voor hun basisgezondheid of voor herstel.

Vliegverkeer zal aan de grond moeten blijven,

sateliettelevisie en informatie van de andere kant van de wereld (NASA) zal afgebroken zijn.

computers en internet zullen ontoegankelijk zijn,

elektrische wagens tegen dan zullen niet kunnen rijden,

trams en treinen zullen stilstaan,

wegsignalisatie en verkeerslichten zullen niet werken,

gsm's zullen ons onbereikbaar maken voor vrienden, verre familie enz,

telefoons zullen dienst weigeren

bankopzoekingssystemen en afhaalmogelijkheden zullen geblokkeerd zijn: je kan geen geld afhalen.

En wat gebeurt er als mensen geen geld kunnen afhalen? Hoe geraken ze aan eten en drinken?

Diepvriezen en ijskasten om voeding mee te bewaren zullen onbruikbaar zijn,

Verlichting in donkere wintertijden zal uitgevallen zijn,

wegverlichting zal wegzijn,

Elektronisch bewaakte gevangenissen zullen onbewaakt zijn.

Elektronische enkelbanden zullen een bevrijding betekenen van heel wat gelukkigen.

gewone mensen, die niks of weinig vermogen hebben, zullen van de verwarring misbruik maken en zich ontpoppen tot criminelen.

Bij de aanvang zullen lonen en uitkeringen immers niet uitbetaald kunnen worden.

Mensen die aan niks geraken zullen zich zaken gaan toeëigenen die niet de hunne zijn.

Mensen zullen niet gerust slapen en zich daarom persoonlijk bewapenen.

Velen zullen op overleven staan.

Dan pas zal er sprake zijn van een 'onveiligheidsgevoel'.

BHV zal niet gesplitst zijn;)

Informatiebronnen (televisie, internet,...) zullen ontoegankelijk zijn.

Informatiestromen zullen slecht werken.

Onwetendheid zal groot zijn.

NASA of ESA zal geen verbinding hebben met satelieten of telescopen,

dus ze zullen de zon niet verder in het oog kunnen houden.

Dit kan lang duren of kort, de onzekerheid daarover zal groot zijn.

De economische en onze menselijke prijs zal groter zijn dan verwacht.

Voorbereiding voor zulke tijd, die misschien lang kan duren, zal cruciaal zijn.

Afhankelijk van hoe lang zoiets duurt zullen we heel wat aan luxe, die we vanzelfsprekend zijn gaan vinden voor korte of langere tijd niet kunnen gebruiken. De consequenties vandaag zijn groter dan elf jaar geleden, omdat we meer afhangen van elektronica. Die afhankelijk groeit alleen maar. (denk aan robotica, nanotechnologie enz.)

Plus de te verwachten solar stormen zouden groter zijn.

Toch om over na te denken.

Mvg

Maarten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Jouw titel voor dit topic ("Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012") suggereert dat Nasa een ramp voorspelt rond 2012, maar dat maak je niet waar. Uit de link blijkt dat Nasa meedoet aan een jaarlijkse conferentie over mogelijke space weather problemen in de 21ste eeuw. Je oproep om over space weather problemen na te denken correspondeert met de conferentie, dat is mooi.

Maya's en dergelijke zijn voor dat nadenken gelukkig niet nodig.

Berichten: 101

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Inderdaad, hoe kan een dom volk als de Maya's of oude Egyptenaren nu iets weten over astronomie. Als we willen nadenken gaan we toch zeker niet eens kijken wat hun kennis oplevert. Weet echter dat zij de zon duizenden jaren bestudeerden. Het was hun God.

En over je claim dat nergens een periode rond 2012 wordt vernoemd:

Afbeelding

http://www.nswp.gov/swef/swef_2010.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Maartenn100 schreef:Ongeacht het willen uitzoeken naar waarom de Maya's het nu juist hadden:

..//..

Inderdaad, hoe kan een dom volk als de Maya's of oude Egyptenaren nu iets weten over astronomie. Als we willen nadenken gaan we toch zeker niet eens kijken wat hun kennis oplevert. Weet echter dat zij de zon duizenden jaren bestudeerden. Het was hun God.
De Maya's hebben of hadden het nergens over. Hun kalender loopt mogelijk af in 2012 (daarover zijn de geleerden het echter nog niet eens, en dat bedoel ik niet spreekwoordelijk maar letterlijk). Over Egyptenaren en zonsrampen is mij niets bekend, bronnen zouden handig zijn.
Even oplijsten wat er gebeurt bij een serieuze zonne-uitbarsting om het aux serieux nog even mee te delen aan onverbeterlijke skeptici:
Waartoe ik mij, voor alle duidelijkheid, niet reken. Ik ben me prima bewust van de potentiële ellende bij serieuze zonnestormen.
Maartenn100 schreef:En over je claim dat nergens een periode rond 2012 wordt vernoemd:

http://www.nswp.gov/swef/swef_2010.html
Ja, we zijn hoogstwaarschijnlijk weer onderweg naar een zonnemaximum, "A next peak of solar activity", een 11-jaarlijks terugkerend gebeuren dat het overigens een beetje lijkt te laten afweten. Maar NASA waarschuwt niet voor een ramp die staat te gebeuren, maar voor een ramp die zou kunnen gebeuren.

Daarin neemt NASA zo'n beetje de positie in van Rijkswaterstaat in Nederland. Rijkswaterstaat waarschuwt niet voor een storm die ergens in de komende jaren over ons land heen komt, maar voor een storm die zou kunnen komen.

We kunnen beter voorbereidingen treffen, onze kustverdediging e.d. berekenen voor een eens in de zoveel eeuwen-event en op orde houden, onder het motto, voorkomen is beter dan genezen.

En meer beweert NASA niet, meer pretendeert NASA niet. Ook niet in de sites die jij aanhaalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

er wordt ons .. verzocht om ideeën over hoe we rond die periode deze zonneuitbarstingen het hoofd zullen bieden
Maartenn1000, jij bent degene die hier de problematiek heeft aangekaart en je hebt er goed over nagedacht, wat is jouw idee om zware zonneuitbarstingen in de toekomst het hoofd te bieden?

Berichten: 4.502

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Als belangstellende in ook deze materie,die echter alleen maar vragen stelt:

De energie-uitbarstingen op de zon gaan-voor zover ik dit als leek kan beoordelen -(vn) gepaard met magnetische verstoringen in verre nabijheid van de troposfeer.

En dat zou dus al onze aardse electrische (en electronisch) besturingssystemen lam leggen;ik vraag me af of er een vorm van aardse energie-voorziening zou kunnen worden ontwikkeld,die het verstorende ruimte-magnetisme zou kunnen neutraliseren.

Verandering van gebruikte spanningen (micro/macro?)wisselstromen,gelijkstromen,hydrolica,micro-kernenergiecentrales.

Ik neem aan dat er op deze aarde wel heftig wordt gestudeerd op deze materie en dat er tot heden op dit forum alleen maar deze "angstaanjagende " topic tevoorschijn komt en geen "geruststellend" wetenschappelijk antwoord erop tot heden.

Berichten: 101

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Patrick Géryl heeft het er hier in detail over wat hij zegt ontdekt te hebben uit de astronomie van de Maya's en de Egyptenaren.

Met deze link heb je het voorrecht op O:06:13 te horen wat PG zijn eigenlijk theorie is. (kort samengevat)



http://www.youtube.com/watch?v=cd-cCeaKrOA...eos=S8pgdVhcMS8

Toch om over na te denken.
De energie-uitbarstingen op de zon gaan-voor zover ik dit als leek kan beoordelen -(vn) gepaard met magnetische verstoringen in verre nabijheid van de troposfeer.
Er is inderdaad een verband tussen Solar Storms en robuust meetbare wijzigingen in het aardmagnetisch veld, die als indicators worden gebruikt voor zo'n storm (lees derde alinea):

http://solarscience.msfc.nasa.gov/predict.shtml

These changes in the Earth's magnetic field are known to be caused by solar storms but the precise connections between them and future solar activity levels is still uncertain.

En als je bovenstaande informatie combineert met dit recent artikel over een gat in ons aards magnetisch veld:

http://science.nasa.gov/science-news/scien...ec_giantbreach/

In dat artikel lees je verder:

Afbeelding

Dit zijn dan de gevolgen:(zelfde artikel van link)

Afbeelding

Moeten we misscnien eens nagaan dat we er iets zouden kunnen tegen doen tegen dat er 'iets' in die richting zou gebeuren rond 2013, zoals Dr. Fisher, voorspelt, hoofd van de devisie bij NASA die dit van dichtbij onderzoekt?

Volgens mij toch wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Maartenn100 schreef:http://www.youtube.com/watch?v=cd-cCeaKrOA...eos=S8pgdVhcMS8

Toch om over na te denken.
Die vent valt niet serieus te nemen. Hij begint al met een gigantische drogreden die hij gedurende het interview meerdere malen herhaalt: 'ik had toen gelijk, dus ik heb nu gelijk'. (Hoe herken je een charlatan? Juist, ze hebben ALTIJD gelijk). De uitleg in het begin klopt op 3 punten al niet:

1) De aarde draait niet constant met z'n rotatieas van de zon af zoals hij doet beweren. Als dit zo was kenden ze op het zuidelijk halfrond alleen maar zomer en op het noordelijk halfrond alleen maar winter. Het feit dat de rotatieas altijd dezelfde kant op wijst maakt juist dat we seizoenen kennen (rotatieas van zon af: winter op noordelijk halfrond, rotatieas naar zon toe: zomer op noordelijk halfrond).

2) De as van de magnetische polen is niet 23 graden, dat is de rotatieas. De as van de magnetische polen is ongeveer 11 graden. Hij stelt dus de rotatieas gelijk aan de magnetische as.

3) De magnetische zuidpool ligt in het noorden en de magnetische noordpool ligt in het zuiden. Als die southern polarity dus de northern polarity in het zuiden raakt stoten ze elkaar niet af, waardoor zijn hele theorie al niet klopt.

Door deze simpele fouten komt zijn theorie wel op erg wankele poten te staan. Ik sla deze dus over.

Terzijde, maar die vrouwelijke interviewer is het spoor helemaal bijster bij 32:30. Gaat ze in op totaal irrelevante zaken ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 101

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Ok, goed dat er toch iemand dat interview eens meer in detail bekijkt op foute informatie. Zo'n inhoudelijke weerleggingen zouden meer terug moeten zijn te vinden tussen al de chaos aan zinnen als 'dit is nonsens, enz.', wat weinig informatief is.

Eens cruciale beweringen van PG mbt zijn theorie inhoudelijk kunnen worden afgewezen als fout, dan is dat overtuigend genoeg.

Zo hecht ik er wel belang aan of er iets te vinden valt in Hawara (in Egypte) zoals hij beweert.

Daar staat of valt zijn verdere uitleg mee, (met de voorspellingen van de Egyptenaren die terug zouden gevonden zijn in dat labyrinth door Herodotus).

Neemt daarnaast niet weg dat, los van PG's ideeën, er toch wel te anticiperen valt op zonne-uitbarstingen en hun onvoorspelbare effecten, gezien de recente informatie op de sites van NASA.

Bedankt Anusthesist.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Ik ken het concept van het programma niet, Project Camelot, maar die interviewers zijn niet wetenschappelijk onderlegd genoeg om die theorie onderuit te halen. Ze proberen het op een paar niet-inhoudelijke punten zoals de discussie over dat labyrinth en dat off-topic gewauwel van die vrouwelijke interviewer.

Er zijn meer dingen die ik me afvraag bij zijn theorie:

- Mocht de inner core 180 graden kantelen, remt de rest (outer core, mantel en aardkorst) wel zo snel af als hij beweert, namelijk een paar uur? Massa is traag en rond die inner core zit veel vloeibaar materiaal, waardoor de afremmende werking intuitief gezien wel mee valt. Nog sterker, de inner core weegt ongeveer 9.88 * 1022 kg terwijl de aarde in totaal 5.97 * 1024 kg weegt. Zonder inner core weegt de aarde 5.87 * 1024 kg. De rest van de aarde is dus ongeveer 59 keer zo zwaar als de inner core. Het lijkt mij dan logischer dat de rest van de aarde de inner core afremt in plaats van andersom.

- Waarom gaan die landmassa's (Zuid-Amerika en Noord-Amerika) omhoog? Met andere woorden; waarom gaan de tectonische platen opeens in zuid-noordelijke richting compleet verschuiven als de aarde de andere kant op gaat draaien?

- Hoezo 3000km verschuiven? Alleen op basis van wat in het verleden is gebeurd (grens van het ijs in Noord-Amerika)? Hij koppelt namelijk het einde van de mayakalender aan het ontstaan van de ijstijden, terwijl de ijstijden een golfbeweging hebben van pakweg 100.000 jaar. Deze cyclus komt niet voor in de mayakalender. Daarnaast is de laatste ijstijd 15.000 jaar geleden afgelopen en hebben we nog ongeveer 85.000 jaar voordat er een nieuwe optreedt, ver ná 2012 dus.

- Hoezo is die vloedgolf 1500 meter hoog? Natte vingerwerk.

Het geheel roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Ik maak me niet zo'n zorgen. Als die zonneuitbarstingen werkelijk plaatsvinden en de aarde bestookt wordt met geladen deeltjes, dan kan ik me voorstellen dat de powergrids er even uit liggen. Niet iets dat niet gefikst kan worden.

M'n computer zit in een metalen behuizing, die vervolgens in een staalgevlochten betonconstructie staat (lees: huis), dus het kooi van Faraday-principe zorgt er in ieder geval voor dat die niet de geest geeft, net als een heleboel andere elektronica.

Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen.
"If the universe is made of strings, then everything is sound"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nasa voorspelt verwoestende zonneuitbarstingen rond 2012

Ik maak me niet zo'n zorgen. Als die zonneuitbarstingen werkelijk plaatsvinden en de aarde bestookt wordt met geladen deeltjes, dan kan ik me voorstellen dat de powergrids er even uit liggen. Niet iets dat niet gefikst kan worden.
maar handig is dat niet, en goedkoop evenmin:

http://science.nasa.gov/science-news/scien...oct_superstorm/
In March 1989, a solar storm much less intense than the perfect space storm of 1859 caused the Hydro-Quebec (Canada) power grid to go down for over nine hours, and the resulting damages and loss in revenue were estimated to be in the hundreds of millions of dollars.
Weet daaarbij dat Canada, door zijn noordelijke ligging, al eens vaker een zonnestormpje voelt en de systemen er beter op berekend zijn dan elders in de wereld.
M'n computer zit in een metalen behuizing, die vervolgens in een staalgevlochten betonconstructie staat (lees: huis),
Maar heel dat spel hang aan een enorm antennesysteem dat kabelnet en electriciteitsnet heet. Dat trekt zich van die kooi niks aan.
Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen.
Die gedachte was mede de oorzaak van de enorme schade van de stormvloed van 1953. Slecht onderhoud aan dijken en zo. Paniek is overbodig, en niets zegt dat er ons in de komende jaren iets ernstighs boven het hoofd hangt, maar ook voor zonnestormen is een soort deltaplan op zijn plaats. It doesn't pay to be wise after the event.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer