Differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Differentiaalvergelijking

Hey, ik heb tot nu toe vrijwel geen differentiaalvergelijkingen gehad op school (op één blaadje tekst waar ik vrij weinig aan heb na) en ja laat nou weer precies in een werkstuk van me een differentiaalvergelijking terugkomen. Ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken.

de proef gaat over een balletje die in een buis met vloeistof wordt losgelaten. vervolgens bepaal je m.b.v. een camera de snelheid.

de vergelijking is dv/dt = C - k*t

k is een constante die 140,43 is.

v is op t(o) 0 , maar na een bepaalde tijd heeft deze een constante snelheid van 9,03 cm/s.

de vraag die wordt gesteld is: los de differentiaalvergelijking op en controleer je oplossing voor een drietal tijdstippen.

Sowieso snap ik al niet wat hier gevraagd wordt ;) .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Differentiaalvergelijking

Heb je natuurkunde? a=dv/dt, zegt dat iets?

Berichten: 27

Re: Differentiaalvergelijking

Heb je natuurkunde? a=dv/dt, zegt dat iets?
Ja maar nog niet veel over differentiaalvergelijking gehad. Ja die a zegt me wel wat.

Iets in me geheugen zegt ook dat iets van : ietsdv = ietsdx moet doen en dan daar de primitieve van nemen.

Berichten: 27

Re: Differentiaalvergelijking

Hmm, het is volgens mij zo dat ik hiervoor een v,t diagram nodig heb van me opname, klopt dit? ( om te bepalden wat v is bij een bepaalde t waarde) want das nou ook een probleempje; ik heb geen grafiek meer van me opname, ik weet alleen dat vbegin = 0 en veind = 9,03cm/s. Een of andere clown heeft voor de lol me grafiek van de PC op school verwijderd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Differentiaalvergelijking

dv/dt=C-k*t,

Hier staat: de afgeleide (naar t) van v (dus a) is C-k*t

Welke functie levert na differentiëren C-k*t?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Differentiaalvergelijking

Je hebt
\(\frac{dv(t)}{dt} = a(t) = C - k \cdot t\)
, of met andere woorden, de versnellingsfunctie met als enige veranderlijke de tijd t. Je wordt gevraagd de snelheidsfunctie te bepalen. Je weet (of zou toch moeten weten) dat de versnellingsfunctie de afgeleide van de snelheidsfunctie is, naar de tijd. En dus is de snelheidsfunctie de primitieve van de versnellingsfunctie, naar de tijd.

Je kan de snelheidsfunctie dus berekenen als je de volgende integraal zou kunnen oplossen:
\(\int \left( a + bt \right) \; dt\)
. Dit is een basis integraal dus die zal je wel kunnen oplossen. Ik gebruikte de termen a en b omdat je toch zelf moet zien welke functie moet geïntegreerd worden, en dus welke waarden hier in de plaats van a en b moeten komen.

Kun je nu alleen verder? En snap je ook waarom?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer