Batterij voor pompje bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Batterij voor pompje bepalen

Ik ben met mijn eerste electronica projectje bezig ;) : ik wil een waterpompje gebruiken om water uit de sloot te halen en mijn moestuintje te besproeien. Maar er is geen stroom bij de tuin dus wil ik er een oplaadbare batterij aanzetten die moet worden opgeladen door een zonnepaneeltje.

Bij het pompje dat ik wil kopen staat: Stroomverbruik: 0,9 - 1,7 A en Voedingsspanning: 12 V.

Hoeveel mAh moet nu de batterij zijn als het pompje minimaal een half uur moet draaien voordat de batterij leeg is?

Ik dacht tussen 450 en 850 mAh, klopt dit? Zo ja, wat is beter 450 of 850? Of precies ertussen, dus 650 mAh?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Batterij voor pompje bepalen

Belangrijker dan die capaciteit lijkt me de vraag of de batterij daadwerkelijk comfortabel continu een ampère of twee levert zonder rap in kwaliteit achteruit te gaan. Voor de capaciteiten die je noemt (je cijfers zijn min of meer correct) praat je over de capaciteit van een serieschakeling van 10 standaard oplaadbare AA-batterijtjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Batterij voor pompje bepalen

Jan, dank voor je antwoord.

Ik heb ook zelf nog wat verder gezocht en snap er inmiddels iets meer van. Mijn laatste vraag klinkt nu een beetje onnozel, maar ja.

Ik kies denk ik voor 6 AA batterijen van 1,2 V en 2700 mAh. Samen is dat 7,2 V wat een goede spanning voor het pompje is. Tussen 6 en 9 V kan het namelijk langdurig pompen zonder oververhitten. En ik heb gekozen voor 2700mAh batterijen omdat hiermee het pompje minstens 1,5 uur kan draaien. (En omdat ze in de aanbieding zijn bij Conrad ;) )

Reken ik dit goed uit: 2700mAh / 1700mA = 1,58 uur?

Klopt dit allemaal een beetje?

Jan, hoe weet ik "of de batterij daadwerkelijk comfortabel continu een ampère of twee levert zonder rap in kwaliteit achteruit te gaan"?

En dan naar de volgende stap, bepalen welk zonnepaneeltje die batterijen kan opladen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterij voor pompje bepalen

Als je met de auto naar je moestuintje gaat kan je overwegen om de pomp aan de autoaccu te hangen.

Hoef je verder geen moeilijke toestanden overhoop te halen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Batterij voor pompje bepalen

http://www.mpoweruk.com/performance.htm
Discharge Rates

The discharge curves for a Lithium Ion cell below show that the effective capacity of the cell is reduced if the cell is discharged at very high rates (or conversely increased with low discharge rates). This is called the capacity offset and the effect is common to most cell chemistries.
batterij.png
batterij.png (9.28 KiB) 465 keer bekeken
If the discharge takes place over a long period of several hours as with some high rate applications such as electric vehicles, the effective capacity of the battery can be as much as double the specified capacity at the C rate. This can be most important when dimensioning an expensive battery for high power use. The capacity of low power, consumer electronics batteries is normally specified for discharge at the C rate whereas the SAE uses the discharge over a period of 20 hours (0.05C) as the standard condition for measuring the Amphour capacity of automotive batteries. The graph below shows that the effective capacity of a deep discharge lead acid battery is almost doubled as the discharge rate is reduced from 1.0C to 0.05C. For discharge times less than one hour (High C rates) the effective capacity falls off dramatically.
batterij2.png
batterij2.png (3.86 KiB) 467 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Batterij voor pompje bepalen

klazon schreef:Als je met de auto naar je moestuintje gaat kan je overwegen om de pomp aan de autoaccu te hangen.

Hoef je verder geen moeilijke toestanden overhoop te halen.
De auto kan helaas niet dichtbij komen, integendeel, dat is dus geen optie.

Ik vind het overigens niet een moeilijke toestand. Ingewikkeld wel, maar ook leuk om uit te puzzelen hoe ik het ga aanpakken.

@Jan bedankt voor de link en quote, maar dit gaat me allemaal een beetje boven mijn pet geloof ik. Wat ik eruit begrijp, in het kort, is dat hoe sneller een batterij/accu ontladen wordt, hoe minder lang hij meegaat. Klopt dit?

En hoe kan ik dit effect opheffen? De spanning van pompje en batterij goed op elkaar afstemmen? Hoger Ampèrage voor de batterij? ;)

Reageer