Springen naar inhoud

Rechte hoek maken zonder referentielijnen.

• Log in om te kunnen reageren

coax

coax

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 01:27

Ahoi mensen,

Ik vraag me af, hoe je in een kamer met 4 scheve muren, in het midden, een rechte hoek samenstelt, zodat deze ruimte deftig betegeld kan worden.

Zoals je op de foto kan zien, is het enige wat je hebt een punt a. De muren kunnen niet dienen als hulplijnen.

De 4 lijnen A,B,C,D moeten respectievelijk 0°,90°,180°,270° zijn.

Dus er is maar 1 correcte oplossing, desondanks er oneindige manieren zijn..

Als A op 1° ligt, en B op 91°, heb ik ook een rechte hoek, maar klopt het tegelwerk niet uiteraard.

Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt :-)

Grtjs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2010 - 04:58

Dit is één mogelijkheid:

FlooringTiles.png

Als jouw punt a echter op een haast willekeurige plek ligt en je kent de graden van je muren niet, zie ik niet goed wat jij bedoelt.
Als je gewoon een perfect kruis zoekt, waar de aanpassing van de resttegels verdeeld moet zijn over de 4 randen van de ruimte werkt mijn tekening.
Of het efficiënter is een voeg dan wel het center van een tegel door die X en/of Y as te laten lopen kan je nog kiezen (kan ik niet beoordelen zonder juiste maten.

Als je die graden echt letterlijk bedoeld in functie van het kompas noorden (ongeacht de graden van je wanden, dan moet je een hiervoor bedoelde montagewerk laser huren of ergens lenen. Perfecter kan niet.

Met een laser krijg ik vele verschillend hellende luidsprekers tot op een mm juist in compleet asymmetrische ruimtes, waar letterlijk alles schuin staat in de 3 assen van de ruimte. Ook hier pas ik positionering niet aan aan de ruimte, maar pas constructie binnen de ruimte aan aan de juiste positie van de luidsprekers.

Veranderd door E.Desart, 01 juli 2010 - 05:02

Eric

coax

coax

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 11:23

Hoi,

Ja, net zoals jij hebt gedaan, nemen we punt a uiteraard in het midden, door telkens de helft van de muren te bepalen.

Maar is jouw tekening niet een ideale situatie?

Ik bedoel, als A x1 bijvoorbeeld 3 meter is, en B x2 3,20 meter.

Dan loopt x1 x2 toch schuin? en krijg je uiteindelijk toch geen correct haakse hoek.

Hier maak je een mooi haakse hoek door middel van een mooie rechte lijn die van 0° tot 180° loopt.

Maar die lijn heb je in de praktijk toch niet, met scheve muren?

Alleja, tis alweer even geleden, die wiskunde lessen ;).

Merci om te antwoorden alvast !

Greetz

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juli 2010 - 11:45

Met jouw systeem vanuit een willekeurig punt binnen de wandvlakken,zul je altijd bij alle vier wanden de aansluitende tegels tegen die wanden moeten bijsnijden/zagen.

Het meest practisch is nmm. om vanuit 1 van de lange zijden uit te gaan,dan houd je 3 aan te passen tegelranden over,je hebt het minste werk en bij het gereedkomen en inrichten van de kamer ga je van de eerder bedachte planimetrische kunstjes toch niets weer zien.

Uitgaande van jouw gedachte oplossing zou je een aangepaste rand van repen natuursteen kunnen maken,hetzij in een gelijke steensoort,dan wel een sterk afwijkende kleur met het plint dan in de randstrookkleur.

Succes met de vloerafwerking!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 juli 2010 - 11:52

Ik zou ook één van de lange wanden als referentie gebruiken. En dan bij voorkeur de wand waar de toegangsdeur naar de kamer zit.
Je zou dan ook eerst moeten kijken hoe je aan de tegenoverliggende lange wand uitkomt met je snijwerk. Komt het daar niet lekker uit, dan zou je bij de referentiewand met halve tegels kunnen beginnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2010 - 16:56

Maar is jouw tekening niet een ideale situatie?
..................
Maar die lijn heb je in de praktijk toch niet, met scheve muren?

Dit is het effect dat je zou krijgen met mijn tekening (eigenlijk mijn interpretatie van jouw eigen idee):

FlooringTiles003.png

Maar de voorstellen van octagon en klazon zijn zeker het overwegen waard (en eenvoudiger uit te voeren omdat je één gave zijde behoudt)
Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2010 - 17:18

En dit is hoe het eruit zou zien met het octagon/klazon voorstel. Afhankelijk natuurlijk welke zijde je als referentie en start behoud.

FlooringTiles004.png

Sorry dit is alles een beetje ruw (tijd sparen)
Teveel werk om dat wit hoekje links onderaan op te vullen, maar zijn smalle stripjes tegel.

Veranderd door E.Desart, 01 juli 2010 - 17:21

Eric

coax

coax

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 21:27

Akkoord Desart,

Maar in principe is jouw tekening gebaseerd op een kamer waarvan de 2 korte muren even lang zijn hé.

En bijgevolg je uiteraard een mooie horizontale lijn x1 x2 krijgt als je beide middens verbindt met elkaar.

Als die muren niet even lang zijn, zou in vele gevallen x1 x2 schuin lopen.

Is het wel mogelijk wat ik eigenlijk vraag ;).

Een kamer binnen stappen, het middelpunt van de kamer bepalen. En van daaruit in bovenaanzicht een horizontale lijn toveren om zo de haakse hoek te maken. En dit zonder referentielijnen.

Bedankt voor de antwoorden en de moeite hé iedereen !

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2010 - 06:09

Akkoord Desart,

Maar in principe is jouw tekening gebaseerd op een kamer waarvan de 2 korte muren even lang zijn hé.

En bijgevolg je uiteraard een mooie horizontale lijn x1 x2 krijgt als je beide middens verbindt met elkaar.

Als die muren niet even lang zijn, zou in vele gevallen x1 x2 schuin lopen.

Dat klopt niet. Mijn 2 korte muren zijn niet even lang.
Als jij letterlijk de volgorde van mijn formuletjes volgt krijg jij wat jij wilt.
Ik heb over dezelfde tekening een rechthoek geplaatst. Zoals je kan zien zijn die korte zijden NIET even lang.

FLOORINGTILES005.jpg

Maar het gaat toch ook niet over het hebben van een HORIZONTALE lijn, maar een CENTER lijn, met daarop een exacte HAAKSE lijn.

Dus als je mijn tekening draait ziet die er zo uit:
FlooringTiles006.jpg

Dat die lijn wel of niet horizontaal is op de tekening speelt toch geen rol? Het gaat erom waar die lijn loop in jouw reële kamer. En die lijn moet door het center lopen en de tweede lijn een perfect haaks kruis vormen.
Dit even voortbouwend op dit voorstel.
Ik heb het gevoel dat jij hier of daar verwart bent met iets dat mij niet echt duidelijk is.
Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2010 - 06:29

Als mijn tekening NIET weergeeft wat jij in je hoofd hebt, en die lijn wel horizontaal zou moeten lopen in mijn laatste figuur, moet jij:

• Je vraag duidelijker formuleren
    .
  • De hoek geven dat die tegels moeten vormen tegenover de centerlijn.
Maar om eerlijk te zijn heb ik meer het gevoel dat jij ergens verwart bent en niet exact begrijpt wat ik in mijn originele figuur geschreven heb.
Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2010 - 06:54

Hier heb je die vloer.

Je kan die figuur roteren en schalen in haast elk grafisch programmaatje.
Kan je zelf eens je kamer hierover tekenen.

Wordt het misschien duidelijker voor jezelf en anderen wat je juist bedoeld.
FlooringTiles007.jpg
Eric

coax

coax

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2010 - 11:15

Dus,

Als ik jouw manier even heb gevolgd, kom ik voor volgende scheve kamer in bovenaanzicht dit uit.

Geplaatste afbeelding

Met als eerste haakse tegel T1.

Op deze manier benadruk je toch de schuine muren van de kamer?

Stel als Y2 de deur is, en je komt binnen, dat is toch geen zicht eigenlijk?

Terwijl het mozaikplaatje tegels wel mooi staat, net zoals de ruitjes van het papier uiteraard.

Dat bedoel ik dus al heel de tijd.

Maar vertrekkende vanuit een middelpunt a is het niet mogelijk zie ik juist.

Dit lukt alleen met een mooi rechthoekige kamer vanuit bovenaanzicht.

Achja... ;)

T'zal aan de warmte liggen dat ik niet echt mee ben..

Groetjes, en merci.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures