Matglas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Matglas

Gisteren ervoer ik een optisch verschijnsel wat ik niet kan verklaren.

De situatie is als volgt:

Als gevolg van een knellende deur van de douchecabine staat deze glazen deur open en vast, en wel onder een hoek van 45 graden (tov helemaal dicht)

2 meter achter deze glazen deur is het raam. Dit raam is recht achter de douchecabine dus ook weer onder 45 graden met de deur.

Oftewel: Als ik naar buiten kijk vanuit de cabine kijk ik onder een hoek van 45 graden door de deur en haaks door het raam.

Omdat het een dadkamer betreft is het raam bedekt met een sticker waardoor het matglas lijkt.

Ik zag het volgende: achter het raam, buiten dus zag ik een grote spin. Om zeker te zijn dat deze spin zich buiten bevond liep ik naar het raam om te kijken, maar zodra ik voorbij of naast de douchecabinedeur was, leek de spin verdwenen. Als gevolg van het matglas was hij niet meer te zien. Hooguit een klein verchil in lichtintensiteit tpv de spin.

Keek ik daarna weer door beide ramen , dan zag ik de spin weer haarscherp!

Ik verbaasde me ten zeerste.

Graag zou ik jullie mening willen horen en of er misschien een naam voor dit effect is.

Ik zal de proef nog eens gaan nabootsen met een namaakspin.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Matglas

Die spin zit naast de cabinedeur. M.a.w., de douchedeur werkt als een spiegel en laat je een spin zien die haaks op de kijkrichting zit.

Berichten: 15

Re: Matglas

Goed gevonden. Nog niet aan gedacht.

Ik weet nog dat ik terwijl ik zelf bewoog de spin in de gaten hield en tot de conclusie kwam dat de spin zich bij het raam moest bevinden (ervoor of erachter) Dat blijft opgaan inderdaad als de deur als spiegel werkt.

Wel apart dat ik dan alleen een spin zag spiegelen en niet de omgeving van de spin.

Als je gelijk hebt, dan is dan is de openingspost wel een hele domme van mezelf haha

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: Matglas

Wel apart dat ik dan alleen een spin zag spiegelen en niet de omgeving van de spin.
Eenvoudig te testen. Laat iemand eens een zwart balletje aan een hengeltje bewegen op verschillende plaatsen en kijk wanneer je dat beeld in die deur ziet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer