Springen naar inhoud

[chemie] evenwichtsconcentraties

• Log in om te kunnen reageren

phaedra

phaedra

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 14:10

1) Bij de volgende omkeerbare reactie:

LaTeX

meng je 1 mol A met mol B. Na instelling van het evenwicht bij een bepaalde temperatuur vind je als evenwichtsconstante 4. Over de evenwichtsconcentraties kan je met zekerheid zeggen dat:

Verborgen inhoud
Antwoord A.

Stel een vraag over deze oefening.

Ik weet dat (op het moment van evenwicht) K = [C]²[D] / [A][B] (=4)

Ik snap niet dat, als A juist is, waarom B dan ook niet juist kan zijn?
De concentraties zijn toch immers hetzelfde, gezien ze hetzelfde coëfficient hebben (nl. 1)?

Dank op voorbaat!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 14:14

Laten we eens een voorbeeld geven:

We hebben een oplossing waarvoor geldt LaTeX . We gooien daar nu A + B in verhouding 1:1 bij... Wat gebeurt er dan?

Stel dat de concentraties van A en B, die in eerste instantie in de oplossing zaten, verwaarloosbaar zijn t.o.v. de hoeveelheid A + B die we er bij gooien. Hoe is de verhouding A : B dan na afloop?

Je snapt wel dat A juist is?

Veranderd door JWvdVeer, 01 juli 2010 - 14:17

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8975 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2010 - 20:49

De concentraties zijn toch immers hetzelfde, gezien ze hetzelfde coëfficient hebben (nl. 1)?

Dank op voorbaat!

In deze oefening is kennelijk iets weggevallen. Er staat: Je mengt 1 mol A met "mol" B. Daar kan een 1 zijn weggevallen, maar ook een 2 of een 6 of wat dan ook. Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat antwoord B alleen juist kan zijn voor één bepaalde hoeveelheid B. Waarom?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2010 - 22:52

Wat ik wel weet is dat antwoord B alleen juist kan zijn voor één bepaalde hoeveelheid B. Waarom?

En dat is op het moment dat geldt dat concentratie A = concentratie B in het originele mengsel. Dat is namelijk ook wat ik de TS aan het verstand probeer te peuteren in mijn reactie.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8975 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2010 - 07:28

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.

phaedra

phaedra

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2010 - 11:58

Dank op voorbaat!

Ik heb het nog altijd moeilijk met jullie antwoorden, maar denk dat ik er toch iets van heb opgestoken:

K = [C]²[D] / [A][B] = 4 --> K . [A][B] = 4 . [A][B] = [C]²[D]

Als er dus één mol A met één mol B wordt gemengd:
4 . 1 . 1 = [C]²[D] --> C en D kunnen dan enkel respectievelijk 2 en 1 zijn, waardoor dus
[C]=2[D] opgaat.

Klopt deze redenering?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8975 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2010 - 12:10

Klopt deze redenering?

Nee, want je houdt geen rekening met het feit dat er een reactie optreedt. Stel dat je begint met 1 mol A en 1 mol B. Er is dan nog geen C en D, en de reactie is dus niet in evenwicht. A en B zullen dus met elkaar reageren, en dat gaat net zo lang door totdat aan de evenwichtsvoorwaarde is voldaan, oftewel, totdat

[A][B]/[C]2][D] = K = 4

Nu weet je 1 ding van A en B, en dat is dat ze altijd in een verhouding 1:1 met elkaar reageren. Dus stel dat het evenwicht is bereikt wanneer 0.1 mol A is weggereageerd, dan is er nog (1 - 0.1) = 0.9 mol A over, en ook (1 - 0.1) = 0.9 mol B. In dit geval geldt dus inderdaad dat je kunt stellen [A] = [B]

Maar bekijk nu eens wat er gebeurt wanneer je begint met 1 mol A en 2 mol B?

En als je dit doorhebt, probeer dan eens te beredeneren waarom je voor deze situaties wel altijd weet dat [C] = 2 [D]?
(of anders gesteld: zou je een situatie kunnen bedenken waarvoor geldt dat je ook niet kunt stellen dat [C] = 2 [D]?)

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2010 - 22:46

En als je dit doorhebt, probeer dan eens te beredeneren waarom je voor deze situaties wel altijd weet dat [C] = 2 [D]?

Tip: kijk niet naar de berekening, maar enkel naar de reactievergelijking.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures