Vuvuzela

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Vuvuzela

Is er een of andere efficientiefactor voor blaasinstrumenten waaruit blijkt dat de vuvuzela efficienter blaasenergie omzet in geluidsenergie dan andere instrumenten? Als die factor bestaat, is hij dan bijna 100% bij de vuvuzela, of kan een toeter in principe nog veel luider? (geintegreerd over alle richtingen, ik ben niet geinteresseerd in geluidsversterking door het smaller maken van de geluidsbundel)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vuvuzela

Ik heb hier nog nooit akoestische gegevens van gezien met een spectrale analyse.

In elk geval de kuduzela blijkt nog luider dan de vuvuzela.

Voor zover ik begreep is de kuduzela volledig verboden door de FIFA en de vuvuzela verboden voor hoorns > 1 m.

Afbeelding

Maar dit zal ook wel wat te maken hebben met het spectrum en directionaliteit, in hoever dit relateert met onze gehoorsgevoeligheid.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/loudness.html
Loudness depends not only on the amplitude of a wave, but also on its frequency and spectrum. This is mainly because our ears are not equally sensitive to all frequencies
Ik vind zolang je hier geen duidelijke metingen van ziet dat een en ander moeilijk te beoordelen is.

Ik heb eens van een Schotse leraar opnametechnieken gehoord dat een oorlogsdoedelzak (wat dat dan ook juist zou zijn) tot 140 dB kan halen aan het gehoor van de speler zelf.

Maakt zo'n vuvuzela meer lawaai dan bijvoorbeeld die alarmspuitbusjes met die kleine plastieken hoorn? Die dingen zijn gemaakt om een maximum lawaai te halen uit een zo klein mogelijk apparaat (bestaan ook in diverse types).

Ik ontwijk je vraag niet: ik kan ze gewoon niet juist beantwoorden.
Eric

Berichten: 10

Re: Vuvuzela

Maakt zo'n vuvuzela meer lawaai dan bijvoorbeeld die alarmspuitbusjes met die kleine plastieken hoorn? Die dingen zijn gemaakt om een maximum lawaai te halen uit een zo klein mogelijk apparaat (bestaan ook in diverse types).
Zo'n toeter met een gasfles gaat harder dan een vuvuzela, Eric.

We hebben ze beiden, ik zal ze morgen eens meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vuvuzela

De geluidssterkte zal toch wel verband houden met de kracht waarmee geblazen wordt.

Als je wilt vergelijken, moeten alle 'toeters' even hard aangeblazen worden.

Berichten: 10

Re: Vuvuzela

thermo1945 schreef:De geluidssterkte zal toch wel verband houden met de kracht waarmee geblazen wordt.

Als je wilt vergelijken, moeten alle 'toeters' even hard aangeblazen worden.
Als je een vuvuzela te hard blaast, gaat hij denk ik (ervaring) niet harder, a;;een krijg je vervorming.

Maar morgen zullen we het zien.

We gaan ook ff alle mogelijke tonen op dat ding aanblazen, gelukkig heb ik ook nog toeter gestudeerd op het conservatorium. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vuvuzela

Bert,

Het is leuk dat je dit meet, beter ...... gaat meten.

Ik heb ook een FFT van een Vuvuzela, maar moet al die dingen terug opsporen. Die dingen hebben een zeer uitgesproken grondtoon en harmonischen (vaak in de buurt van 142 Hz (wat meer en wat minder).

Normaal maken die hand aerosolhoorns meer lawaai.

Die halen, afhankelijk van het type iets van 120 tot 124 dB op 9'. Sommige kleinere types doen wat minder en gaan tot ca 114 dB.

Die 120 dB op 9' (feet) is gerelateerd aan alarm- of noodsignalen nodig op kleine boten. Dit lijkt zowat een standaard voor die kleine dingen.

Daar zijn Amerikaanse normen voor maar ik heb die zelf nog niet gezien of gelezen. Misschien ook Europese? Zou dit moeten nakijken.

En voor anderen (Bert kent die reeds): Een aantal PDFs die een studie inhouden over de Vuvuzela:

Originele artikels uit: South African Medical Journal SAMJ Feb + April 2010, Vol. 100, No. 2 en No. 4

De Wet Swanepoel, James W Hall III

http://www.isa-audiology.org/pdf/Vuvuzela_1.pdf

http://www.isa-audiology.org/pdf/Vuvuzela_2.pdf

http://www.isa-audiology.org/pdf/Vuvuzela_3.pdf

En er is nu ook een Wiki (met de klassieke bergen extra referenties en Links):

http://en.wikipedia.org/wiki/Vuvuzela

Bert hou er ook rekening mee dat er verschillende types Vuvuzelas bestaan. Er is dus niet zoiets als DE vuvuzela.

Standaard variëren die tussen ca 60/63 cm en 100 cm wat de grootste lengte was toegelaten in de stadia tijdens de wereldkampioenschappen.

Die aerosol hoorns en aanverwanten zijn/waren compleet verboden in stadia (wereldkampioenschappen).

Uit bovenstaande PDFs kan je zien dat die Vuvuzelas wel degelijk oorzaak zijn of kunnen zijn van gehoorschade.

Hier staan een aantal van die handpersluchthoorns: http://safetycentral.com/safsounair.html (er zijn er meer).

Ik ben benieuwd naar jouw metingen. Liefst een beetje systematisch en ook smalbandanalyse (1/24 of FFT) zodat we hier ook het vermogen kunnen uit berekenen.

Bekijk die PDFs eens Bert, daar staan metingen in, maar het is nog niet zo evident hier een juist vermogen uit te halen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vuvuzela

Hier zijn een paar figuren die een beeld geven over het spectraal gedrag van zo'n vuvuzela

De eerste figuur is een opname rechtstreeks via TV. Dit is dus een momentopname van een mix van massa's vuvuzelas, gemaskeerd door andere geluiden. Rekening houdend dat elke vuvuzela niet gelijk is, anders aangeblazen kan worden enz. geeft dat nog geen zuiver beeld, maar wel een beeld van het irritant achtergrondgeluid tijdens de TV uitzendingen.

Wel wordt die tonaliteit hier ook duidelijk.
Vuvuzela_001.png
Vuvuzela_001.png (161 KiB) 746 keer bekeken
De tweede is een zuivere meting, op het geheugen op ca 15 à 20 cm van de mond van de hoorn. De figuur is wel enigszins onduidelijk om de juiste frequenties af te lezen. Wel duidelijk is het zeer expliciete gedrag en de dominante aanwezigheid en relatieve verhoudingen van die harmonischen die mee verantwoordelijk zijn voor die irritante klank van de vuvuzela.
Vuvuzela_003.png
Vuvuzela_003.png (25.21 KiB) 745 keer bekeken
Ik geef graag toe dat ik (wegens stuk zijn desktop en gebruiken noodcomputer) niet direct aan de bron kan raken nu.

Het gaat hier echter niet om gegevens uit diepgaande studies, maar half hobby-achtige experimenten (deze tweede is in een lab uitgevoerd).

Normaal zal ik geen figuur zonder bron plaatsen. Ik denk alleen dat dit een educatieve waarde heeft in functie van een instrument (in zover deze lawaaimaker die naam waardig) waarover zo enorm veel geschreven en gepraat werd maar meer vanuit sensatiestandpunt met weinig exacte info.

Bert ik ben benieuwd in hoever jouw meting(en) dit gedrag wel, niet of minder bevestigd.

EDIT: Ik had verkeerdelijk 142 Hz in plaats van 242 Hz geschreven in mijn vorige post (als grondtoon).
Eric

Berichten: 10

Re: Vuvuzela

Sinds ik op dit forum zit kan ik plotseling het werk niet meer aan, Eric! ;) ;)

Ik heb vandaag ook geen tijd, maar woensdag zal ik een poging tot een meting posten, excuses voor de vertraging.

Berichten: 10

Re: Vuvuzela

Best nog lastig om een fatsoenlijke, repeteerbare meting aan zo'n toeter te produceren.

Ik heb aan een luchthoorn van de action en een vuvuzela van de Blokker (62 cm lang) gemeten.

De hoorn liet op 1 meter de ingang van de meetapparatuur clippen, dus die heb ik op 2 meter gemeten.

De vuvuzela is op 1 meter gemeten.

De hoorn gaat dus op 1 meter 6 dB harder dan wat de meting aangeeft.

Vuvuzela SPL

Die frequentiekarakteristieken zijn blijkbaar te groot voor dit forum.

Zal eens zien of ik ze kleiner kan maken, nu geen tijd meer.
Bijlagen
vuvuzela1mspl.png
vuvuzela1mspl.png (45.55 KiB) 746 keer bekeken
3octsplluchthoorn.png
3octsplluchthoorn.png (47.88 KiB) 745 keer bekeken

Reageer